فناوری در خدمت پزشکی: تکنیکی جدید برای شناسایی چربی‌های سالم و مضر

نوشته شده توسط h.homaei در تاریخ ۵ مرداد

حامد همائی راد: چاقی در کودکان تبدیل به یکی از چالش‌های اصلی سلامت در قرن ۲۱ شده است. بروز این عارضه در دوران کودکی تاثیر به سزایی در سلامت فرد در دوران بزرگسالی ایفا می‌کند و بستر مناسبی برای ابتلا به انواع بیماری‌ها در آینده فراهم می‌آورد.

محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان اخیرا روش جدیدی یافته‌اند که می‌تواند کمک زیادی برای مقابله با اپیدمی چاقی باشد. مبنای این روش، دوربینی با قابلیت تصویربرداری حرارتی (ترموگرافی) است که قادر است چربی‌های سالم را در بدن شناسایی کند.

چربی‌های موجود در بدن انسان دو نوع هستند؛ چربی‌های سفید و چربی‌های قهوه‌ای. چربی سفید همان چربی‌های مضری است که در اثر ذخیره‌ی کالری در بدن تشکیل می‌شود و می‌تواند منجر به چاقی گردد؛ در حالیکه چربی قهوه‌ای کالری‌ها را سوزانده و با تولید حرارت به گرم نگه‌داشتن بدن نوزادان و کودکان کمک می‌کند.

به عبارت دیگر، هرچقدر میزان چربی‌های قهوه‌ای (چربی سالم) در بدن بیشتر باشد، سوخت و سوز نیز افزایش یافته و احتمال ذخیره‌ی چربی‌های سفید (چربی مضر) کاهش خواهد یافت.

با اینکه هر دو نوع این چربی‌ها برای دانشمندان شناخته شده محسوب می‌شود ولی تا همین اواخر دانشمندان تصور می‌کردند که چربی‌های قهوه‌ای قبل از دوران بلوغ از بین می‌روند و چربی سفید را به جای می‌گذارند که نتیجه‌ آن افزایش وزن و چاقی است. ولی تحقیقات جدید نشان داده که با افزایش سن، چربی‌های قهوه‌ای از بین نرفته و تنها میزان آن‌ها در بدن کاهش می‌یابد.


چربی قهوه‌ای در بدن نوزاد- چربی قهوه‌ای در بدن موش

اگرچه فناوری تصویربرداری حرارتی دیرزمانی است که وجود دارد ولی این برای اولین بار است که از آن برای اندازه‌گیری چربی‌ بدن انسان استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنیک تصویربرداری، محققان توانسته‌اند چربی‌های قهوه‌ای را در نواحی گردن و شانه‌ی کودکان شناسایی کرده و میزان حرارت تولید شده توسط آن‌ها را نیز اندازه‌گیری نمایند.

این محققان تصور می‌کنند بدن کودکانی که دچار چاقی هستند، نه تنها دارای میزان چربی‌های سفید بیشتری است، بلکه چربی‌های قهوه‌ای کمتری نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. با تشخیص زودهنگام این کمبود و تحقیق شرکت‌های داروسازی برای یافتن ترکیبات دارویی‌ مناسب، می‌توان امیدوار بود که کمبود چربی‌های سالم در بدن کودک جبران شده و از چاقی قبل از بروز آن جلوگیری بعمل آید.

این تکنیک از آن جهت حائز اهمیت است که به مانند تکنیک‌های دیگر مضر نیست (عدم پرتوتابی) و به دلیل سادگی آن می‌توان گروه‌های بیشتری از افراد را مورد مطالعه قرار داد و راه را برای انجام مطالعات وسیع‌تری در این زمینه فراهم می‌کند.

از اینجا می‌توانید توضیحات تکمیلی گروه را درباره‌ی این تکنیک تماشا کنید. درست است که ما دوران کودکی‌مان را پشت سر گذاشته‌ایم ولی به یاد داشته باشید که ورزش منظم در بزرگسالان نیز می‌تواند در تبدیل چربی‌های مضر به چربی‌های سالم اثر مثبتی داشته باشد.

منابع: + و +

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. فناوری جدید، مشکل به جا ماندن وسایل پزشکی را در بدن بیماران حل می‌کند
  2. آیفون در خدمت بیماران دیابتی
  3. لینکستان پزشکی – بالاترینی برای لینک‌های پزشکی
  4. با فناوری جدید مایکروسافت، بدن شما تبدیل به یک صفحه لمسی خواهد شد!
  5. ماده‌ شگفت‌انگیزی سبک‌تر از هوا؛ رنسانسی برای فناوری در راه است؟


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.