فهرست اسمی بیسوادان تهیه می‌شود/بهره‌مندی ۷۰ هزار تبعه خارجی از خدمات سوادآموزی

Multimedia_pics_1389_10_Social_150.jpg

با امضای رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش و قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی توافقنامه همکاری آموزشی فرهنگی بین این دو مجموعه مبادله شد.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، به دنبال امضاء این توافقنامه باقرزاده ـ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ـ ضمن تشریح برنامه سواد آموزی در این وزارتخانه، گفت: تهیه فهرست اسمی بی‌سوادان، اصلاح برنامه درسی و محتوایی، مشارکت دستگاهها و استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و استفاده از ظرفیت مدیران مدارس و … از محورهای اساسی است که در جهت اجرایی شدن فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و موضوع مشارکتها و تفاهم نامه‌ها در دست اقدام است.

وی بیان اینکه تا بحال حدود ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم کشور از خدمات سواد آموزی بهره‌مند شدند، خاطرنشان کرد: امیدوارم اجرای مشوق‌هایی از سوی وزارت کشور برای آن دسته از سواد آموزانی که از خدمات این وزارتخانه و سازمانهای تابعه بهره‌مند می‌شوند در نظر گرفته شود.

سردار افشار ـ قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی ـ نیز با تاکید بر اینکه سواد یکی از راه‌هایی است که درکاهش آسیبهای اجتماعی نقش مؤثر دارد و اجرای تفاهم نامه در چارچوب طرح تحول اجتماعی کمکی به نهضت سواد آموزی خواهد کرد، گفت : بخش‌های مختلف وزارت کشور می‌توانند معین سوادآموزی باشند.

وی با اشاره به اینکه در حمایت از اجرای تفاهم نامه، استانداران، فرمانداران و دهیاران نقش اصلی را به عهده دارند و سازمان ثبت احوال نیز در صدور کارت ملی به فاکتور سواد توجه دارد، خاطرنشان کرد: امیدوارم در فعالیتهای سواد آموزی به مناطق حاشیه نشین شهرها توجه بیشتری شود.

براساس این گزارش، سازمان نهضت سواد آموزی متعهد شده است:

۱- پیگیری تشکیل جلسات ستاد راهبردی سواد آموزی و کارگروه آموزش و پرورش، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و پیگیری مصوبات آن.

۲- دریافت بازخورد فعالیت‌های ستادهای راهبردی و کارگروه آموزش و پرورش، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و مصوبات جلسات و انعکاس به مسئولان ذی ربط.

۳- ثبت مشخصات اتباع و مهاجرین خارجی بی‌سواد ارائه شده از سوی ادارات اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در سامانه سوادآموزی و انعکاس مشخصات اتباع آموزش دیده به اداره کل اتباع و مهاجران خارجی.

۴ – توجیه و آموزش تخصصی داوطلبان آموزش دهنده واجد شرایط معرفی شده از سوی ادارات اتباع و مهاجرین خارجی.

۵- عقد توافقنامه‌ها و حمایت از تشکل‌های واجد شرایط داوطلب فعالیت‌های سواد آموزی با لحاظ نمودن اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت کشور و رعایت سایر قوانین و مقررات.

۶- اولویت دادن به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مناطق ویژه اجتماعی در اجرای برنامه‌های سوادآموزی.

۷- همکاری در ارزیابی عملکرد تشکلها، فرمانداران بخشداران، شهرداران و دهیاران برترشرکت کننده در برنامه‌های سوادآموزی.

۸- در نظرگرفتن پیشنهادات وزارت کشور در خصوص آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کتب درسی و برنامه‌های تربیتی.

۹ ـ تامین و پرداخت هزینه‌های مربوط به آموزش دهندگان بر اساس سرانه سواد آموزی هر استان.

۱۰- تهیه گزارش اجرای توافقنامه به صورت شش ماهه و سالانه .

این گزارش می‌افزاید: تعهدات وزارت کشور نیز طبق توافقنامه به این شرح است:

۱- پیگیری و نظارت بر تشکیل ستادهای راهبردی سواد آموزی استانها و اجرای مصوبات مربوطه.

۲- شناسایی و تشویق برای تشکیل و فعالیت سازمان‌های غیردولتی مردم نهاد و نیروهای داوطلب ورود به عرصه‌های همکاری با نهضت سواد آموزی.

۳ – ارائه لیست مشخصات بی‌سوادان اتباع و مهاجرین به سازمان نهضت سواد آموزی.

۴ – هماهنگی با سازمان ثبت احوال برای استفاده از ظرفیت کارت ملی هوشمند در برنامه‌های سواد آموزی.

۵ – هماهنگی برای استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات استانداران به منظور ابلاغ سیاست‌های تشویقی و ترغیبی تدوین شده توسط نهضت سواد آموزی در جهت جذب بی‌سوادان جامعه هدف.

۶ – تشویق بخش‌های زیر مجموعه وزارت کشور از قبیل نیروهای حوزه ستادی، استانداران، معاونان و مدیران ذی ربط استانداری، ثبت احوال، نیروی انتظامی، فرمانداری، بخشداری‌ها، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تشکل‌های غیردولتی برای همکاری در اجرای این توافقنامه.

۷ – تهیه گزارش شش ماهه و سالانه از اجرای توافقنامه و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.