فوتبال باید وسیله شادی و صلح باشد

جام جم آنلاین: آیا می‌دانید رکورددار بازی‌های ملی در فوتبال جهان در حال حاضر یک آفریقایی است؟ بله، این افتخار اینک از آن احمد حسن ، مدافع و هافبک دیرپای تیم ملی مصر است که تا به حال ۱۸۰ بار پیراهن این تیم را به تن کرده است.

مصاحبه‌ای تازه با وی می‌تواند مشخصه‌های او را قدری روشن و بخصوص راز دوام حیرت‌انگیز وی را مشخص کند و البته نکاتی را هم از فوتبال مصر در حال حاضر و بعد از تغییرات سیاسی یک سال و نیم اخیر در این کشور روشن کند.

چگونه توانسته‌اید طی این همه سال آمادگی خود را حفظ کنید و این تعداد بازی‌ ملی را انجام بدهید؟

بدیهی است که کارم بسیار سخت بوده و این امر فقط با تمرین و همت و ممارست بسیار زیادی به دست آمده است. این یک واقعیت مسلم است که وقتی فوتبال را شروع می‌کردم، هرگز فکر نمی‌کردم روزی به این آمار برسم و تعداد مسابقات بین‌المللی‌ام اینقدر زیاد شود. در آن زمان آرزو و هدفم فقط این بود که از بازیکنان خوب و موفق مصر باشم و به تیم ملی هم برسم. ۱۹ ساله بودم که برای اولین بار به بازی‌های ملی دعوت شدم و با خود عهد بستم همیشه همان قدر آماده بمانم تا در دفعات بعدی نیز مرا فرا بخوانند. زمان گذشت تا این که در دو سه سال اخیر اطرافیانم به من گفتند در مرز شکستن رکورد بازی‌های ملی جهان قرار دارم و از آن پس بیشتر به دنبال این رکورد افتادم و اگر یک مورد آسیب‌دیدگی جدی در سال ۲۰۱۰ برایم پیش نمی‌آمد، این حد نصاب را زودتر از اینها هم می‌شکستم.

تیم ملی مصر با داشتن شما سه دوره متوالی فاتح جام ملت‌های آفریقا شد، اما به دور پایانی جام ۲۰۱۲ راه نیافت. چگونه این اتفاق عجیب افتاد؟

دورانی که گفتید و از ۲۰۰۶ شروع و در ۲۰۱۰ تمام شد، عصری استثنایی برای فوتبال مصر بود، اما برای هر تیم موفقی هم اتفاق می‌افتد که در یک دوره نزولی قرار بگیرد و تن به ناکامی‌هایی خبرساز بدهد. بعد از چند سال بالانشینی، ما دچار این اشتباه عادی و سنتی که بارها در تاریخ تکرار شده، یعنی دست‌کم گرفتن رقبا شدیم و طبعا چوبش را خوردیم. با این حال همان واقعه و نزول هم درس بموقعی را به ما داده تا در آینده پر تلاش‌تر و کم اشتباه‌تر باشیم.

البته شرایط سیاسی فعلی مصر شرایط ویژه‌ای است و فوتبال دیگر جزو اولویت‌ها به حساب نمی‌آید و مردم مشغولیت‌های مهم‌تری دارند و لزوم رتق و فتق کارهای کشور بعد از پایان داده شدن به دیکتاتوری ۳۰ ساله حسنی مبارک، عملا کار سکانداران جدید تیم ملی مصر و بازیگران آن را بسیار سخت‌تر کرده و هر دستاورد تازه‌ای با دشواری بیشتری حاصل خواهد آمد.

مصر و فوتبال آن، تراژدی اخیر پورت سعید (برخورد وسیع و مرگ‌آفرین تماشاگران در استادیوم این شهر در جریان یک مسابقه باشگاهی با تاثیرات آشکار و پس‌زمینه‌های مشخص سیاسی)‌ را نیز متحمل شده است. آن تراژدی چقدر بر شما و فوتبال مصر اثر نهاد؟

بدیهی است که آن اتفاق بر ما اثر منفی عمیقی گذاشت. جای تاسف دارد ورزش که باید مثل گذشته اسباب وجد و امید و شوق یک ملت شود و پیام‌آور صلح باشد، این گونه به یک وسیله سیاسی در دست افراد ناپاک و به دلیلی برای غم گسترده مردم تبدیل و از آن سوءاستفاده سیاسی می‌شود.

رسانه‌های کشور نیز در آن رویداد سهم داشتند، زیرا با داغ کردن شرایط، آن برخورد را پایه گذاشتند. حال آن که باید اوضاع را آرام می‌کردند. امیدوارم لااقل این آخرین تراژدی از این دست در جامعه فوتبال باشد و فوتبال مقام اصلی‌اش را به عنوان حامل و پیام‌آور صلح حفظ کند و وسیله‌ای برای شادی مردم شود و نه غم‌افزایی.

شما علاوه بر مصر در ترکیه و بلژیک هم بازی کرده‌اید. تماشاگران و فرهنگ ورزش در این کشورها چقدر با یکدیگر متفاوت بوده است؟

امیدوارم فرهنگ تماشاگری و هواداری در کشور من همان‌قدر سطح بالا و قابل قبول شود که در بلژیک دیدم. این که یک تیم هواداران پر و پا قرص و شیفته‌ای داشته باشد ایرادی ندارد، اما اگر این هواداری به تندروی و اغتشاش کشیده شود یا از آن سوءاستفاده و به تراژدی منجر شود، حاصل آن اسفبار خواهد بود. امیدوارم همگان برای آرام‌سازی شرایط و محیط‌های ورزشی اقدام کنند.

حتما شما هم موافقید که فضای آشفته سیاسی یکی دو سال اخیر مصر در نزول تیم ملی این کشور سهم بارزی داشته است.

قطعا تاثیرگذار بوده، اما تنها دلیل نبوده است. بدیهی است که وقتی فشارهای سیاسی بالا می‌گیرد تمرکز ما ورزشکاران روی کار‌های ورزشی‌مان کمتر می‌شود و نتایج ضعیف‌تری می‌گیریم. تعطیلی چهار ماهه لیگ فوتبال ما بر اثر مناقشات سیاسی از عوامل موثر در نزول ما بود، اما باز تکرار می‌کنم که اتفاقات ورزشی هم در نزول اخیر تیم ملی دخیل بوده است. ما به اندازه کافی تدارک ندیدیم و با تمام وجود تلاش نکردیم و ضرر آن را هم با راه نیافتن به دور پایانی جام ملت‌های آفریقا متحمل شدیم، جامی که در غیاب ما به زامبیا رسید.

به عنوان آخرین سوال بگویید با این پیش‌زمینه شانس‌های مصر برای راهیابی به مرحله نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۴ چقدر است؟

طبیعی است که کارمان بسیار سخت باشد، ولی ناکامی‌مان در جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۲ به ما درس‌های زیادی داده است تا با بهره‌گیری از آن در جام بعدی موفق باشیم. از این پس هر مسابقه و هر حریفی را بسیار جدی می‌گیریم.

منبع: فیفا


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.