فوت وفن های یک املت خوشمزه

تخم‌مرغ به دلیل حساسیت ویژه‌ای که به حرارت دارد و ساختار منحصربه‌فردش، نیاز به توجه ویژه در پخت دارد و باید نکاتی را راجع به آن باید رعایت کرد…

فوت وفن های یک املت خوشمزه

از هر کس که بپرسید آشپزی بلدی یا نه، در جواب می‌گوید: بله یا خیر. اگر جواب مثبت باشد که هیچ، اما اگر جواب منفی باشد، در ادامه خواهید شنید: فقط بلدم املت درست کنم. با اینکه املت جزو غذاهای سریع است،  اما تهیه یک املت لذیذ و خوشمزه، کار آسانی نیست. همیشه به یاد داشته باشید غذاهایی که مواد کمی در تهیه آن به کار می‌رود، دشوارتر از خوراک‌هایی است که شلوغ‌پلوغ هستند، نیز به یاد داشته باشید تخم‌مرغ به دلیل حساسیت ویژه‌ای که به حرارت دارد و ساختار منحصربه‌فردش، نیاز به توجه ویژه در پخت دارد و باید نکاتی را راجع به آن باید رعایت کرد.


مواد لازم برای ۴ نفر:

  •  تخم‌مرغ درشت: ۳ عدد
  •  گوجه‌فرنگی: ۵۰۰ گرم، پوست‌کنده
  •  زردچوبه: ۲ قاشق  چای‌خوری
  •  کره یا روغن مایع: یک‌چهارم پیمانه
  •  نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه:

۱ – تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بزنید تا یکدست شود، سپس کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

۲ – هر گوجه‌فرنگی را ۱۰ تا۱۲ تکه کنید. روغن را در تابه روی شعله متوسط داغ کرده و گوجه‌فرنگی را حداقل ۵ دقیقه در آن سرخ کنید. قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ، گوجه باید کاملا نرم شده و آب انداخته باشد.

۳ – زردچوبه را همراه نمک به گوجه اضافه کرده و مخلوط کنید. شعله را کم کرده و مایه تخم‌مرغ‌ها را وسط تابه بریزید. مایه را به سرعت مخلوط کرده و دیگر دست به آن نزنید. هنگامی که املت کاملا یکدست پخت، آن را از روی شعله برداشته، فلفل سیاه پاشیده و سرو کنید.

رازهای یک خوراک

برای تهیه یک املت خوب که خوش‌رنگ و لعاب و خوشمزه باشد، بوی زهم ندهد و بعد از صرف آن نیازی به خیساندن لیوان‌ها و ظروف در وایتکس و مایع ظرفشویی نباشد، چه کار باید کرد؟

۱ – هم زدن تخم‌‌مرغ:

کسانی که در شیرینی‌پزی و قنادی خبره هستند، می‌دانند برای اینکه بوی بد تخم‌مرغ گرفته شود باید آن را به خوبی مخلوط کرد. تخم‌مرغ‌های املت را در یک کاسه بشکنید و با همزن دستی یا چنگال آنقدر بزنید تا یکدست شود. اما کف نکند. این کار را به آرامی انجام دهید و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید تا اندکی طعم بگیرد. در صورت تمایل یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر سیر یا پیاز به آن اضافه کنید.


۲ – گوجه‌فرنگی برهنه:

یکی از حال‌گیری‌های املت، پوست گوجه است که زیر دندان می‌آید و به سقف دهان می‌چسبد. برای همین پوست گوجه‌فرنگی را بگیرید، مگر آنکه بخواهید از پوره گوجه‌فرنگی استفاده کنید.


۳- چرب و چیلی:

از ما نشنیده بگیرید اما املت خوشمزه، چرب است. برای تهیه املت، از مقدار بیشتری روغن استفاده کنید تا خشک نشود. از روغن مناسب مانند روغن ذرت، آفتابگردان، سویا و کنجد استفاده کنید و در پایان کار روغن اضافه را بگیرید، در غیر این صورت نان به کف تابه بکشید و نوش‌جان کنید!


۴ –  به گوجه‌فرنگی احترام بگذارید:

۴ نکته درباره گوجه‌فرنگی املت مهم است؛ اول اینکه بهتر است آن را به صورت نگینی درشت خرد کنید، نه اینکه رنده‌اش کنید. در این صورت بافت املت بهتر از آب درمی‌آید. دوم اینکه در صورت امکان از رب گوجه‌فرنگی استفاده نکنید، با گوجه‌فرنگی بسیار بهتر است. سوم اینکه گوجه‌فرنگی را حتما قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ حداقل ۵ دقیقه روی شعله متوسط سرخ کنید و آخر آنکه برای هر تخم‌مرغ، ۲ تا ۳ گوجه‌فرنگی متوسط در نظر بگیرید. املت خوب پرملاط است.


۵ – دیگر بازیگران فیلم املت:

استفاده از فلفل دلمه‌ای، پیاز، سبزیجات معطر، پنیر و هر چیز دیگری در املت به میل شماست، اما سعی کنید زیاد شلوغش نکنید. اگر می‌خواهید این همه مواد را به املت اضافه کنید، بهتر است قید املت را زده و پیتزا درست کنید!


۶ – بوگیر طبیعی:

زردچوبه علاوه بر خواص فراوان، یک‌ بوگیر طبیعی در غذاست و رنگ خوبی نیز به آن می‌دهد. زردچوبه را برای هر یک تخم‌مرغ، یک‌سوم قاشق چای‌خوری در نظر بگیرید و قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ به گوجه‌فرنگی، در تابه ریخته و آن را هم بزنید.نمک و فلفل را هم به گوجه‌فرنگی اضافه کنید، اما به مقدار کم چون به تخم‌مرغ هم نمک زده‌اید.


۷ – تخم‌مرغ از حرارت می‌ترسد:

حرارت بیش از حد باعث سوختگی دور تخم‌مرغ و لاستیکی شدن آن می‌شود. بنابراین هیچ وقت بیش از اندازه به تخم‌مرغ‌ حرارت ندهید.


۸ – هوای آزاد برای نفس کشیدن:

برای تهیه املت هیچ وقت در تابه را نبندید، چون باعث افت کیفیت آن می‌شود. پس از اضافه کردن تخم‌مرغ، حرارت را کم کنید و در تابه را باز بگذارید.


۹ – هم نزن، سرم گیج میره:

پس از اضافه کردن تخم‌مرغ، مایه املت را کاملا مخلوط کنید، سپس مایه را یکدست کرده و دیگر به آن دست نزنید. اگر روی مایه شل شد و زیر آن پخت، با قاشق‌ برش‌های عمقی کوچکی در املت ایجاد کنید تا مایه به داخل آن رفته و پخته شود، اما آن را هم نزنید. اگر روی املت کمی شل بود، نگران نباشید. هنگام سرو و هم زدن املت، قسمت‌های شل خودش را می‌گیرد.


۱۰ – املت بی‌کلاس:

ظرفی که املت را در آن می‌پزید مهم نیست چه جنسی باشد. اگر تابه تفلون دارید، بهتر است، چون نمی‌چسبد اما استفاده از ظروف رویی، آلومینیومی و… هم هیچ ایرادی ندارد. حتی به نظر خیلی‌ها املت در ظرف کهنه و کج و کوله خوشمزه‌تر می‌شود. عاقلان ‌دانند!

طبقه بندی: آموزش درست کردن غذا, هنر اشپزی   |   تعداد بازدید: ۱۲۴ نفر   |   تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , آشپزی, اشپزی, املت, سایت اشپزی, غذا با تخم‌مرغ, غذاهای سریع


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. باران:

    عالی بود مرررسی 😍😍😍😍

  2. مصطفی:

    شرمنده منظورم کامل بود که اشتباه تایپ شد

  3. مصطفی:

    سلام امروز صبح گرسنه بودم و بلد نبودم املت درست کنم و هوس کرده بودم با آموزش های شما خوشمزه ترین املت عمرم رو که تاحالا خوردم تو ۱۰ دقیقه درست کردم ممنونم به خاطر آموزش کانلتان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.