فیفا ادعاهای جدیدعلیه قطر را بررسی می کند

۲۹ آبان ،

  به گزارش تفسیری پایگاه خبری گاردین، قطر دسامبر سال ۲۰۱۰ موفق شد با یک کمپین پرخرج، با کنار زدن رقبا حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را بدست آورد.

براساس این ادعاهای جدید، قطر مذاکراتی در مورد قرارداد یک میلیون دلاری حمایت مالی از یک ضیافت شام انجام داده است. این ضیافت شام را پسر یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا که بعدا برای سه سال از فوتبال محروم شد ترتیب داده بود.

ساندی تایمز که تحقیقات سری آن به محرومیت آموس آدامو نیجریه ای و سایر مقامات فیفا در جریان رای گیری برای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ منجر شد، فاش کرد کمیته نامزدی قطر مذاکراتی در مورد حمایت مالی از یک ضیافت شام که سامسون فرزند او درآستانه جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی ترتیب داده بود انجام داده است.

به گزارش تفسیری ایرنا، این روزنامه ادعا کرد قطر ترتیباتی برای حمایت مالی این ضیافت اتخاذ کرد، اما بعد از در نظر گرفتن قوانین فیفا در مورد پرداخت مالی به اعضای کمیته اجرایی قرارداد به سرانجام نرسید. ضیافت شام برای۲۰ اسطوره و مقام ارشد فوتبال آفریقا در ژوهانسبورگ برگزار شد، یک پنجم عدد هفت رقمی که در ابتدا مورد بحث قرار گرفته بود هزینه داشته است. هنوز مشخص نیست هزینه این ضیافت چگونه تامین شده است.

ساندی تایمز تمام شواهد مربوطه را به فیفا ارایه کرده است. یک سخنگوی فیفا گفت، اسناد بعد از دریافت، در اختیار مایکل گارسیا رییس شاخه بازرسی کمیته مستقل اخلاقی قرار داده شده است. بررسی اسناد و تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی به عهده گارسیاست.

کمیته برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نشریه ساندی تایمز را به بی ملاحظگی و بداندیشی متهم کرد، اما اذعان کرد این مذاکرات انجام شده است.

این کمیته اعلام کرد واقعیت این است که کمیته پیشنهاد میزبانی تصمیم گرفت هیچ موافقتنامه ای با فرد مربوطه امضا نکند و هیچ مشارکتی در ضیافت شام اسطوره های آفریقا چه از نظر مالی یا جهات دیگر نداشته است.

این کمیته افزود: درست است که چنین طرحی مورد بحث بوده ، مکاتبات مقدماتی انجام شده و پیش نویس توافقنامه تهیه شده است؛ اما بعد از درنظر گرفتن تمام شرایط و به ویژه قوانین فیفا در مورد الزامات کمیته های پیشنهاد دهنده میزبانی، کمیته قطر تصمیم گرفت در ضیافت اسطوره های آفریقا دخالتی نداشته باشد.

قطر با وجود وسعت اندک و هوای گرم تابستان بدنبال یک کمپین پرخرج از جمله قراردادهایی با حامی مالی کنگره کنفدراسیون فوتبال آفریقا در سال ۲۰۱۰ ، میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را از آن خود کرد.

کمیته برگزاری جام جهانی قطر تاکید کرد در طول فرایند درخواست میزبانی براساس بالاترین استانداردهای امانت عمل کرده و به تمام قوانین و مقررات فیفا در این زمینه پایبند بوده است و در حال حاضر پیشرفت های خوبی در آماده سازی برای برگزاری این تورنمنت حاصل شده است.

باوجود این حقیقت که درخواست میزبانی براساس برگزاری جام جهانی در تابستان بوده، شخصیتهای برجسته فوتبال نظیر میشل پلاتینی رییس یوفا خواستار برگزاری این تورنمنت در فصل زمستان شده اند.

انتصاب گارسیا که یک حقوقدان است به ریاست بازوی تحقیقاتی کمیته اخلاقی فیفا، بخشی از برنامه اصلاحات مارک پیث رییس کمیته راهبری مستقل فیفا است.

انتصاب پیث بخشی از تلاشهای بلاتر برای پاسخگویی به اتهامات فساد است که بدنبال انتخاب میزبانی جام جهانی و انتخابات ریاست فیفا این سازمان را احاطه کرده است.

گارسیا گفت: فرایند جنجالی و غیرشفاف نامزدی برای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را که به ترتیب به روسیه و قطر اعطا شد و مسائل مطرح شده در مورد پرونده شرکت بازاریابی آی اس ال را بررسی می کند.

اسناد دادگاه سوییس که اخیرا توسط فیفا انتشار یافت تایید می کند این شرکت بازاریابی میلیونها دلار رشوه به هاوه لانژ و ریکاردو تیکسیرا عضو سابق کمیته اجرایی فیفا پرداخته است.

هم وقت با انتصاب گارسیا، هانس یواخیم اکرت قاضی آلمانی به ریاست اتاق داوری کمیته اخلاقی انتخاب شد. اکرت در ماه سپتامبر گفت بلاتر باید نقش خود را در پاکسازی فیفا بازی کند یا استعفا دهد. این اظهارات او واکنش خشمگینانه رییس فیفا را بدنبال داشت.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.