فیلم نامه “بی خداحافظی” پاشنه آشیل آن است

امیر رضا نوری پرتو منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلم سینمایی “بی خداحافظی” ساخته احمد امینی گفت: ساختار دراماتیک “بی خداحافظی” به الگوی فیلم “همشهری کین” نزدیک است شاید قیاس این دو فیلم اشتباه باشد ولی با توجه به علاقه احمد امینی به فیلم “همشهری کین” می توان این دو فیلم را با هم مقایسه کرد.
نوری پرتو عنوان کرد: با شناخت و تسلطی که امینی نسبت به مدیوم سینما دارد روند داستان گویی را در سینما پیش گرفته ولی انتظار ما از او خیلی بالاتر از این بود.
وی در این باره ادامه داد: “بی خداحافظی” در الگوبرداری کاملا ناموفق است و خبرنگاری که پگاه آهنگرانی نقش آن را بر عهده دارد انگیزه اش از لحاظ دراماتیک منطقی نیست.
وی بیان کرد: در ابتدا خبرنگار هیچ علاقه ای به جستجو در زندگی خواننده مشهور به نام رضا صادقی ندارد و تنها پس از مراجعه به بیمارستان و دیدن طرفداران او علاقمند به جستجو در زندگی او می شود این تحول و دگرگونی باید در ابتدا با منطق دراماتیک توجیه می شد.
وی تصریح کرد: به طور اصولی روایت ها و خرده روایت های افرادی که زندگی رضا صادقی خواننده معروف را برای خبرنگار تعریف می کنند باید مخاطب و تماشاگر را بدنبال داستان بکشاند و هر کدام گوشه هایی از شخصیت های رضا که در کماست را فاش کند ولی هیچ کدام از اینها در فیلم نامه “بی خداحافظی” اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: روایت های افراد در “بی خداحافظی” جذاب، پر اوج و فرود و پیش برنده داستان نیست و این از مشکلات اساسی فیلم نامه است.
وی اظهار داشت: “بی خداحافظی” بسیار طولانی و خسته کننده است و بیشتر افراد اطراف رضا صادقی تک بعدی هستند و پرداخت درستی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر داستان “بی خداحافظی” بدون راوی روایت می شد و زندگی رضا صادقی را به صورت تک بعدی می دیدیم جذاب تر بود.
 نوری پرتو تاکیدکرد: پاشنه آشیل”بی خداحافظی” فیلم نامه آن است فیلم سفارش تهیه کننده بوده که قصد فروش خیره کننده داشته ولی این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر کم فروش ترین فیلم روی پرده است.
این منتقد عنوان کرد: مخاطب خود رضا صادقی را دوست دارد ولی فیلم نمی فروشد چرا که تماشاگر توقع ندارد کنسرت او را روی پرده ببیند ولی خواهان تماشای داستانی با محوریت رضا صادقی است اما آن داستان به علاوه دراماتیک نبودن، می لنگد.
وی با اشاره به اینکه “بی خداحافظی” کم فروغ ترین کار احمد امینی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: بازیگران بدلیل پرداخت نامناسب شخصیت ها، نقش آفرینی ضعیفی ارائه کردند و بهترین بازیگری که فراتر از انتظار ظاهر شده خود رضا صادقی است چرا که آن اتفاق و سرخوردگی را بسیار قابل قبول ارائه داده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.