قاضی شهر سامان

به گزارش ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین

جام جم آنلاین: فخرالدین صدیق‌شریف که بازی در آثاری همچون ملکوت، در چشم باد، تبریز مه‌آلود، ابراهیم خلیل‌الله، روز واقعه، مریم مقدس و اخراجی‌ها را در کارنامه خود دارد. این روزها در سریال کلاه پهلوی به کارگردانی ضیاء‌الدین دری حضور دارد.

او در این سریال نقش قاضی شهر سامان را بازی می‌کند. با صدیق‌شریف درباره بازی‌اش در سریال کلاه پهلوی به گفت‌وگو نشستیم.

شما در این مجموعه نقش قاضی شهر سامان را بازی می‌کنید که تاکید زیادی بر عدالت دارد. رفتارهای او بر خلاف دیگر اطرافیانش است که در حکومت فعالیت می‌کنند. این ویژگی از ابتدا برای قاضی شهر سامان درنظر گرفته شده بود یا بعد از صحبت‌هایی که با کارگردان درباره نقش داشتید به این نتیجه رسیدید؟

ضیاء‌الدین دری سال‌ها برای نگارش فیلمنامه سریال تلویزیونی کلاه پهلوی زحمت کشید. زمانی که بازی در این نقش به من پیشنهاد شد، فیلمنامه کامل و کلیت نقش مشخص شده بود.

کارگردان از ابتدا می‌خواست رفتار قاضی با دیگر اطرافیانش متفاوت باشد، به همین علت بر این ویژگی تاکید کرد. قاضی در شهر سامان حواسش به کسبه، بازاری‌ها و مردم است تا حقی از آنها ضایع نشود.

هر بازیگری وقتی فیلمنامه را می‌خواند، بویژه در فیلمنامه‌های تاریخی، ذهنیتی درباره نقش دارد. شما سعی کرده‌اید کدام ویژگی قاضی شهر سامان را برجسته‌تر از دیگر خصوصیاتش کنید؟

وقتی بازیگر فیلمنامه را می‌خواند، سعی می‌کند ذهنیتش را به دیدگاه کارگردان نزدیک کند. من هم در سریال کلاه پهلوی این کار را انجام داده‌ام و سعی کردم نقش قاضی شهر سامان را آن‌طور که کارگردان می‌خواهد، اجرا کنم. بنابراین خودم را به تفکرات کارگردان نزدیک کردم. در این سریال عدالت‌طلبی قاضی را برجسته کردیم تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. البته مردم باید قضاوت کنند که آیا این نقش را درست اجرا کرده‌ام یا نه.

شما تجربه بازی در آثار دری را ندارید. آیا کیف انگلیسی او را دیده بودید و ذهنیتی درباره کارهای او داشتید یا نه؟

بله، من کیف انگلیسی را دیده بودم. معتقدم دری نگاه درستی به تاریخ دارد. ضمن این‌که سواد سینمای‌اش هم بالاست. این نگاه او نشات گرفته از مطالعه گسترده‌اش درباره تاریخ است. به همین دلیل توانسته با ساخت «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» آثار ماندگاری از خودش به جا بگذارد. با توجه به کارهای خوب او، پیشنهاد بازی در سریال کلاه پهلوی را پذیرفتم. دری جزو کارگردانان توانمند محسوب می‌شود. در مجموع بازی در این سریال برایم تجربه ارزشمندی است.

برخی شخصیت‌های سریال کلاه پهلوی مثل شخصیت تقی‌زاده مستند است اما شخصیت قاضی شهر سامان واقعی نیست و برای درام به قصه اضافه شده است. برای تطابق این شخصیت با تاریخ چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در ساختار نمایش نمی‌توان فقط به مستندات اکتفا کرد و برای درام داستان باید شخصیت‌هایی اضافه شود تا به جذابیت داستان بیفزاید. سریال تلویزیونی کلاه پهلوی روایتگر مقطعی از تاریخ است. من هم با توجه به مطالعاتی که درباره تاریخ معاصر داشتم، اطلاعات فیلمنامه و هدایت دری، این نقش را بازی کردم.

البته شما در سریال‌هایی همچون «در چشم باد» و «تبریز مه‌آلود» هم بازی کرده‌اید که روایتگر تاریخ معاصر است. بازی در این نوع آثار تا چه میزان به شما برای بازی در سریال کلاه پهلوی کمک کرد؟

مسلماً خیلی تاثیرگذار بود. در چشم باد که یکی از سریال‌های ماندگار تاریخ معاصر است، مسعود جعفری جوزانی به زیبایی تاریخ معاصر را روایت کرد.

بازی در این نوع سریال‌ها باعث شده تا نسبت به نقشی که قرار بود در سریال کلاه پهلوی بازی کنم شناخت داشته باشم و بیگانه نباشم.

بازی در کنار بازیگرانی همچون محمدرضا شریفی‌نیا و داریوش فرهنگ چطور بود؟

من قبلاً هم کنار این دوستان بازی کرده بودم و اولین بار نبود که کنارشان بودم. به هر حال بازی کردن در کنار بازیگران حرفه‌ای تجربه شیرین و لذت‌بخشی است.

برخی نسبت به ریتم کند سریال تلویزیونی کلاه پهلوی گلایه دارند، شما به عنوان بازیگر این سریال چه نظری در این باره دارید؟

به نظر من سریال «کلاه پهلوی» اثر خوبی است و مردم می‌توانند با تماشای آن با مقطعی از تاریخ آشنا شوند. از سوی دیگر سریال‌های تاریخی باید بتدریج در میان مخاطبان جا باز کند و این طور نیست که با پخش چند قسمت انتظار داشته باشیم نظر همه مخاطبان تامین شود. همه عوامل برای این سریال زحمت کشیدند. قاب‌بندی‌ها، نمابندی‌ها، فیلمبرداری‌، ساختار و… در سریال کلاه پهلوی متفاوت است و اگر عادلانه قضاوت کنیم، متوجه این زحمات و تفاوت‌ها می‌شویم. مطمئن هستم مخاطبان به مرور بیشتر به این سریال علاقه‌مند می‌شوند و آن را دنبال خواهند کرد.

فاطمه عودباشی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.