قبل از اهدای خون حتما آب بنوشید

نوشیدن حداقل نیم لیتر آب قبل از اهدای خون لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، اهدای خون در اغلب افراد هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند اما ممکن است در ۱ تا ۲ درصد اهدا کنندگان واکنش های ناخواسته همچون واکنش های وازوواگال به وجود آید که البته با نوشیدن آب یا آبمیوه بلافاصله قبل از اهدای خون می‌تواند احتمال وقوع این واکنش ها را کاهش دهد.
بنابراین گزارش، بررسی ها نشان می‌دهد نوشیدن حداقل نیم لیتر یعنی ۲ لیوان بزرگ قبل از اهدای خون لازم است البته برای اینکه یک اهدای خون راحت و بدون عارضه را داشته باشیم بهتر است بعد از اهدای خون از حمام آب گرم یا سونا خودداری کنیم.

*حداقل فاصله مجاز بین دو اهدای خون ۸ هفته است
در ادامه این گزارش آمده است، افرادی که بیماری زمینه ای همچون بیماری قلبی و یا کلیوی دارند و یا سابقه زردی در کودکی داشته اند نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.
بنابراین گزارش، همچنین افرادی که خالکوبی داشته اند تا یک سال نمی‌ توانند اهدای خون داشته باشند چنانچه افرادی که دارای فشار خون بالا و عفونت های ویروسی هستند نیز نمی‌توانند در این امر خیر شریک شوند.
براساس این گزارش، شرایط عمومی اهدای خون عبارتند از سن ۱۸ تا ۶۰ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم تعداد نبض بین ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه به در دقیقه، فشار خون بین ۹۰ تا ۱۸۰ میلی متر جیوه، حداقل هموگلوبین بین ۱۳ گرم در دسی لیتر برای آقایان و ۱۲ گرم در دسی لیتر برای خانم ها، عدم وجود بیماری های زمینه ای، حداقل فاصله مجاز بین دو اهدای خون ۸ هفته، حداکثر تعداد اهدای خون مجاز برای آقایان ۴ بار و برای خانم ها ۳ بار در سال و درجه حرارت نباید بیش از ۳۷/۵ درجه سانتیگراد باشد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.