اهدای خون در ماه مبارک رمضان هیچ عارضه ای برای روزه داران ایجاد نمی کند

خبرگزاری آریا- مدیرکل انتقال خون استان کرمان با دعوت از شهروندان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: اهدای خون در ماه رمضان هیچ عارضه ای برای روزه داران ایجاد نمی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  محمدرضا مهدیزاده با بیان این که بیماران برای زنده ماندن همواره چشم امید به افرادی دارند که با اهدای داوطلبانه خون خود زندگی دوباره به آنان می بخشند، اظهار داشت: همشهریان با مراجعه تدریجی به پایگاه های انتقال خون در ماه مبارک رمضان ضمن برخورداری از اجر معنوی، نیازمندان خون را در این ایام فراموش نخواهند کرد.
وی با اشاره به این که کاهش اهدای خون در ماه رمضان موجب کاهش ذخایر خونی می شود، بیان داشت: این در حالی است که نیاز به خون و فرآورده های خونی همیشگی است و در خصوص مدت نگهداری این فرآورده ها نیز محدودیت هایی وجود دارد و امکان ذخیره سازی قبل از فرا رسیدن چنین روزهایی وجود ندارد.
وی گفت: یکی از عوامل کاهش استقبال مردم به اهدای خون در ماه مبارک رمضان، تصور ابطال روزه یا احتمال ضعف و بی حالی است اما به استناد استفتائات موجود از مراجع دینی، اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی هم شمرده شده است.
مهدیزاده، خاطرنشان کرد: روزه داران باید بدانند که اهدای خون در ماه مبارک رمضان، هیچ گونه آسیبی به سلامت بدن وارد نمی کند و عارضه ای را برای آنان ایجاد نخواهد کرد.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از ضعف و بی حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه می شود روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات بویژه نوشیدنی های شیرین مصرف و حتی الامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.
وی افزود: معمولا در شب های قدر مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می شود که مانع از ارایه خدمات مطلوب و موجب معطلی مراجعه کنندگان خواهد شد و لذا از اهدا کنندگان تقاضا می شود که شب های دیگر را نیز مد نظر قرار دهند تا میزان اهدای خون به طور متعادل در ماه مبارک رمضان توزیع شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.