قرائتی:۵۱ خواستگاری رفتم تا جواب گرفتم

ازدواج را به تأخیر نیندازید. ازدواج را مالیخولیایی نکنید و سخت نگیرید. بنده ۵۰ مورد خواستگاری رفتم در هیچ کدام جواب نگرفتم و خدا خواست و ۵۱ مین می ‌شد.

خبرگزاری دانشجو: حجت‌الاسلام قرائتی ظهر امروز با حضور در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت در مسجد امام رضای دانشگاه فردوسی مشهد، با تأکید بر اهمیت فلسفه و انجام نماز خطاب به دانشجویان تصریح کرد: در روایات بسیار ذکر شده که زن و نماز به هم متصل‌اند حتی پیغمبر در روایتی می‌فرماید من از دنیایی شما هم نماز را دوست دارم و هم ازدواج را.
 
دو منفذی که می‌تواند شیطان در جوانان نفوذ کند، غفلت و شهوت است. دوای غفلت نماز است و دوای شهوت ازدواج؛ هر دوی اینها در هم اثر دارد. کسی که ازدواج کند، یک رکعت از نمازش برابر با هفتاد رکعت است. شما جوانان باید به گونه ای این مباحث را گوش دهید که بتوانید آنها را تدریس کنید. اگر امسال هزار معتاد جمع شوند، سال دیگر هزار معتاد دیگر به آنها اضافه می‌شود. شما فکر میلیونی دارید و باید هزار جلسه از این جلسه تشکیل شود. اگر نتوانید این کار را بکنید از آن معتادها کمترید.
 
فواید نماز
 
قرآن کریم چهار فایده در مورد نماز ذکر کرده است؛ یکی اینکه نماز شکر است، خداوند شما را آفریده پس شکر آن نیز لازم است و به قولی گفته می‌شود تو اگر سر تکان دهی او دم تکان می‌دهد.
 
یکی دیگر از فواید نماز این است که انسان را به رشد می‌رساند. چندی پیش کتابی نوشتم که دویست سر نخ از فوائد نماز در آن ذکر شده است، توجه کنید که بچه‌ای که به دنیا می‌آید همه ویتامین‌ها را لازم دارد. خداوند متعال در بدن مادر شیری را قرار داده که تمام این ویتامین ها را برای فرزند خود تأمین می‌کند.
 
کمالات موجود در نماز نیز همین گونه است، نماز تمامی صفات و ویژگی‌های دنیوی و اخروی را دارد. نماز عدالت را تأمین می‌کند و پیش نماز باید عادل باشد. نظم در نماز مورد توجه است؛ به طوری که صف‌ها باید منظم باشند. در نماز از شهدای یاد می‌شود که حتی مهر نماز از خاک تربت شهداست. نماز استقلال را مدنظر دارد و باید مسلمانان به سمت قبله و جدای از مسیحیان و یهودیان نماز بگذارند. به انتخابات، آزادی، معاد، خورشید، ماه ، ستاره،‌ آب،‌ خاک، توحید، ورزش، لقمه حلال و حتی کمک به فقرا که در ۲۷ آیه یقیمون الصلات و یوتون زکات آمده است نیز توجه دارد.
 
حتی امام (ره) گفت: ‌نماز کارخانه آدم‌سازی است نماز نشاط را به ارمغان می‌آ‌ورد من به شخصه هیچ کمالی را پیدا نکردم، مگر اینکه در نماز است.
 
چرا نماز را عربی می‌خوانیم
 
ارزش تمام مسلمانان در چند کلمه‌ای است که به زبان مشترک صحبت می‌کنند مانند بعضی از مشاغل از جمله خلبانی، خلبانان در تمام دنیا باید با زبان انگلیسی حرف بزنند این موضوع برای نماز خواندن مسلمان نیز صادق است.
 
آیا خدا به نماز خواندن ما نیاز دارد؟ اگر خانه شما رو به خورشید ساخته شده باشد آیا به این منزله است که خورشید به شما نیاز دارد همه رو به خورشید خانه می‌سازند و هیچ‌چیزی هم از خورشید کم نمی‌شود در موردنماز نیز همین است و مهم نیاز ماست به نماز، مانند نیاز ما به خورشید.
 
همه شما نماز می‌خوانید اینها را برای شما نمی‌گویم برای کسانی می‌گویم که از این شبهات آگاهی ندارند یا به قولی زمانی نانواهای مشهدی را به محضر امام بردند، امام بنی صدر را خلع کرد. این مصداق همان است و دلیل نمی‌شود که هر چه که اینجا گفته می‌شود خطاب به شماست.
 
چندی پیش دختری به من گفت: چون من زشت هستم خواستگار برایم نمی‌آید؛ پس من هم نماز نمی‌خوانم ما باید کاری کنیم که این مسائل حل شود و این‌گونه تفکرات در بین جوانان ما به وجود نیاید.
 
تمام مسیر درس شما باید در رابطه با نیازهایتان باشد. آنچه امروز در دانشگاه و حوزه تدریس می‌شود یا باید واجب باشد یا مستحب یا مشکل فردی را حل کند و یا مشکلات جامعه را که خوشبختانه یا متأسفانه مطلبی که در حوزه و دانشگاه مطرح می‌شود، مطابق با نیاز نیست.
 
مشکل این است که نسل جدید دارند در شبهات غرق می‌شوند. شما بناست بازوی امام زمان (عج) ‌باشید و این نسل را نجات دهید در کنار آنچه که در حوزه و دانشگاه می‌خوانید باید به این مسائل نیز توجه کنید.
 
البته مدرک لازم است؛ اما بیشتر حکم کش شلوار را دارد، لازم است، اما واجب نیست. دوستان و آشنایان شما پای ماهواره نشسته اند چگونه باید آنها رانجات دهید. کسانی که در مسئله‌ای شکست خورده اند باید ببینند که در چه مسیر موفقند، حتی این موضوع در نهج‌البلاغه نیز اشاره شده است. آن دختر اگر زشت باشد باید توجه کند که ممکن است عمرش هشتاد سال باشد و از طرفی دختری که زیباست ممکن است ۴۰ سال بیشتر عمر نکند.
 
سال گذشته جامعه مصطفی کتابی به نام روحانی موفق در مورد من و موفقیت‌هایم نوشت؛ اما نمی‌دانند که من هم شکست خوردم. چند سال پیش به روستایی رفتم که روضه بخوانم، نتوانستم به جای روضه همه به من خندیدند؛ چون یاد نداشتم روضه بخوانم حتی برای فاتحه پدرم به منبر رفتم و هفت بار به من خندیدند، خانمم گفت: اگر تو بتوانی مردم را بگریانی و آقای صدیقی بتواند مردم را بخنداند آنگاه امام زمان(عج) ظهور می‌کند.
 
هرکس هم که مشکلی دارد باید ببیند کنار این دره قله کجاست و همیشه مشکلات را نبیند به موفقیت‌ها و حسنات خود نیز توجه داشته باشد.
 
چرا کشورهای که نماز در آنها اهمیتی ندارد و برپا نمی‌شود از لحاظ علمی جلوتر‌ند؟
 
همه کشورها این‌طور نیستند و در علم پیشرفت نکرده‌اند. دلیل اینکه ما رشد نیافته‌ایم، به این دلیل است که به آنچه می‌خواهیم عمل نکرده و نمی‌کنیم. به من گفتند که ولایت مطلقه چیست؟ گفتم: یعنی همه قرص‌هایی که دکتر می‌دهد را بخوری. حقیقتا چند ساعت در مورد نماز مطالعه کرده‌اید یا کلاس رفته‌اید. من از اینجا بروم با آیت الله مصباح تماس می‌گیرم. این‌ همه کلاس یک ساعت هم بگذارید که فلسفه نماز به دانشجویان گفته شود.
 
پدران و مادران ما این مباحث را می‌خواندند. پدر من سواد نداشت؛ اما به مراتب ایمانش از فیلسوف‌ها بیشتر بود باید توجه کرد که حوزه بخشی از مسائل را مرتفع می‌کند. دانشگاه نیز به همین صورت، طرح ولایت نیز همین‌طور است؛ اما کافی نیست؛ این‌گونه سرها و این‌گونه برنامه‌ها خوب است، اما کافی نیست. زمانی که از این طرح ولایت فارغ شدید و برگشتید باید دوستان و اقوام را جمع کنید برایشان جلسه بگذارید و در مورد نماز صحبت کنید.
 
خیلی‌ها پس از نیم‌ساعت که با آنها حرف بزنید نمازخوان می‌شوند. مردم حرام‌زاده نیستند می‌فهمند. به قولی کنار حوزه خودت ۴۰ تا ماهی وجود دارد می‌خواهی از اقیانوس اطلس ماهی بگیری دانشجویان بسیجی باید پس از اینکه مدرک گرفتند، عبارت اشهد انک قد اقمت الصلاه را نیز یدکش شوند.
 
هر یک از شما برای بچه های ۱۲ و ۱۳ ساله کلاس بگذارید و در مورد فلسفه نماز با آنها صحبت کنید کشور ما کم تارک‌الصلاه ندارد خیلی از این گونه مباحث بسیار ساده‌اند و به راحتی قابل حل اند و نیازی نیست آنها را بپیچانی.
 
آیاتی داریم در مورد اعمال انسان‌ها مثلا عبارت حبط اعمال. جوانی در این باره می‌گفت: به خاطر یک گناه کوچک چگونه می‌تواند تمام عباداتم از بین برود.
 
در پاسخ به این گفته باید این مثال را ذکر کنیم: شما اگر یک سوزن به توپ فوتبال بزنید کل بازی لغو می‌شود و این توضیح همین عبارت است که حتی گناه کوچک می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای گناهان بزرگ‌تر؛ بنابراین تمامی عبادات را ممکن است از بین ببرد.
 
امام زمان چگونه در ۴ سالگی به امامت رسیدند؟
 
شما یک فلش را در نظر بگیرید. این فلش یک فلز است و یک سانت در یک سانت نیز بیشتر مساحت ندارد، همین فلش چند لحظه بعد از اتصال به کامپیوتر یک کتابخانه در آن تشکیل می‌شود. این فلش را انسان ساخته است که می‌تواند این همه اطلاعات را در خود جای دهد و حتی اطلاعات فراوانی را از کامپیوتر بگیرد به نظر شما آیا خداوند متعال نمی‌تواند علم را از امام به بچه‌اش منتقل کند.
 
در جایی از من پرسیدند: آیا لازم است که به امام رضا (ع) متوسل شویم و ضریح او را ببوسیم در پاسخ به این شبه نیز باید ماجرای فردی شیعه را مطرح کرد که به دیدار پادشاه عربستانی رفت. این فرد شیعه قرآنی را به شاه عربستان تقدیم کرد او بالافاصله آن را بوسید مرد شیعه گفت:‌ تو کافر شدی و قرآن ساخته شده از پوست گاو را بوسیدی. شاه گفت: نه من این چرم را به خاطر قرآن بوسیدم، مرد شیعه نیز از فرصت استفاده کرد و گفت: ما نیز فولاد ضریح امام رضا (ع) را به خاطر امام رضا (ع) می‌بوسیم.
 
عده‌ای با بیان این مطلب که تمام آفرینش احسن است و هیچ خلل و اشکالی در آن وارد نیست، این شبه را وارد می‌کنند که اگر آفرینش خداوند احسن است؛ چرا زهرمار فایده‌ای ندارد و چگونه می‌توان این زهر احسن باشد، حتی در پاسخ به این گونه شهبات نیز باید گفت: کار خدا حرف ندارد. زهرمار مانند آب دهان که در بدن انسان مفید است در بدن خود مار هزار فایده دارد.
 
حتی در جایی در مورد مقوله حجاب و پوشش، دختر جوانی به من این مطلب را گفت: که من نماز می‌خوانم و فرایضم را انجام می‌دهم، چرا به این یک ذره موی که از زیر مقنعه‌ام بیرون زده گیر می‌دهید، من هم در پاسخ به او گفتم: اگر من عمامه ام را بدهم عقب که نصفی از موهایم دیده شود و آنگاه جلوی تلویزیون بیایم، آیا به من گیر نمی‌دهی، من برای توجیه شما اینجا نیامدم، شما تمام این مطالب را می‌دانید، اگر در شما جوهر باشد حتی ابزارتان کم باشد می‌دانید چه کار کنید به قولی اگر چاقوکش باشید با همان حلب هم همان‌کاری را می‌کنید که با چاقو می‌کنید.
 
این مطالب را گفتم که بدانید حل کردن یک شبه و یک مسئله کار ساده‌ای است و نیازی نیست آن را بپیچانید.
 
این مسائل تنها برای این است که پس از اینکه این دوره تمام شد و برگشتید از اطلاعاتتان به آشنایان و دوستان منتقل کنید که یکی از تأکیدات من دعوت کردن به نماز است و بهترین راه آن نیز محبت است.
 
پس از اینکه برگشتید، تصمیم بگیرد که موضوع نماز را در خانواده حل کنید و اگر نمازتان درست شود همه چیز درست می‌شود حتی در هر شهر و هر دانشگاهی که هستید یک جلسه تفسیر بگذارید حتی شده یک سوره کوچک را تفسیر کنید قرآن در مورد هر مبحث و هر مسئله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطلب دارد.
 
پس از اینکه درستان را خواندید و حتی در حین تحصیل اگر مشتاق بودید، طلبه شوید زمانی با دکتر جعفر شهیدی به چین رفتیم، جالب بود آنها ۳۰۰ نفر تربیت کردند تا فارسی حرف بزنند؛ اما ما یک روحانی که بتواند برای این میلیارد نفر مردم چین صحبت کند، نداریم.
 
ازدواج را به تأخیر نیندازید. ازدواج را مالیخولیایی نکنید و سخت نگیرید. بنده ۵۰ مورد خواستگاری رفتم در هیچ کدام جواب نگرفتم و خدا خواست و ۵۱ مین می ‌شد.
 
ما مثل بت‌پرستان شده‌ایم از آداب و رسوم برای خود بت تراشیده‌ایم و اکنون نمی‌توانیم آنها را درست کنیم. دانشگاه آزاد چند کار خوب انجام داد، یکی اینکه این دانشگاه را به شهرهای کوچک برد تا فقط در شهرها کوچک نباشد، پنج شنبه و جمعه‌ها را کلاس برگزار کرد. تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها می‌توانند در مناطق دور از شهر باشند جوانان و دانشجویان و متقاضیان برای ادامه تحصیل پول بدهند، اساتید لازم نیست سن خاصی داشته باشند و بیان رنج سنی برای دانشجویان نیز ضروری نیست. ما نیز باید مانند دانشگاه آزاد این کار را انجام دهیم.
 
بعضی از آداب و رسوم را تغییر دهیم چه کسی گفته یک روحانی باید مثل گاز اشک‌آور باشد. باید آداب و رسوم را تغییر داد و اگر جوهری در شما باشد با علم کم هم موثر خواهید بود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.