قربانی جدید اختلاف سینمایی

جام جم آنلاین: درحالی که رییس شورای صنفی نمایش از تصمیم‌گیری برای اکران ویژه ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری به مردم توصیه می‌کند در ماه مبارک رمضان به سینما نروند.

به گزارش جام‌جم، محسن مومنی شریف در آستانه ماه مبارک رمضان از همکاری نکردن این نهاد در اجرای طرح ویژه ماه رمضان در سینماها خبر داد.

مومنی با بیان این مطلب که فیلم خوب برای اجرای این طرح نداریم، گفت: با اجرای این طرح موافق نیستیم و در اجرای آن مشارکت نخواهیم کرد.

رییس حوزه هنری با اشاره به کمبود فیلم‌های مناسب اکران در ماه رمضان گفت: در شرایط فعلی به میزان قابل توجه فیلم خوب در سینمای ایران نداریم که با حال و هوای این ماه همخوانی داشته باشد و مخاطبان بتوانند از آنها استفاده کنند. پس دلیلی وجود ندارد که سینماهای حوزه هنری در این ایام به‌صورت ویژه باز باشد و فیلم اکران کند.

مومنی درباره تقاضای احتمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری حوزه هنری در این زمینه گفت: در چنین شرایطی، ارشاد تنها پیشنهاددهنده است و هیچ سینماداری را ملزم به این کار نخواهد کرد.

رییس حوزه هنری با بیان این که مردم در این ماه مبارک بیشتر از فضاهای معنوی استفاده کنند، افزود: توصیه ما به مردم عزیز این است که در مساجد حاضر شوند، به اماکن مذهبی بروند و قرآن بخوانند، زیرا برای فیلم‌دیدن و سینما رفتن وقت زیاد است.

مومنی ادامه داد: مضاف بر این موارد برای ساعات فراغت در این ایام، تلویزیون سریال‌های ویژه‌ای پخش می‌کند که با استقبال هم مواجه می‌شود، پس بهتر است مردم بعد از پایان ماه رمضان به سینما بروند.

فیلم خوب برای اکران داریم

با وجود این اظهار نظر رییس حوزه هنری، سید ضیاء هاشمی رییس شورای صنفی نمایش با رد این موضوع که فیلم مناسبی برای اکران در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و اکنون شورای صنفی با کمبود فیلم مواجه است، گفت: ما می‌خواهیم ابتدا وضع سئانس‌های ویژه را به قطعیت برسانیم، سپس در جلسه آینده شورای صنفی نمایش فیلم‌های اکران جدید را اعلام می‌کنیم، اما در همین حد بگویم فیلم‌های خوبی که برای اکران در ماه مبارک رمضان اعلام آمادگی کرده باشند، داریم.

سیدضیاء هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت اکران فیلم‌ در ماه رمضان افزود: ما می‌خواهیم در ماه مبارک، سئانس‌های ویژه‌ای برای سینماها در نظر بگیریم و اکنون با کمک انجمن سینماداران در حال طی مراحل این کار هستیم.

رییس شورای صنفی نمایش با بیان این مطلب که سینما هم می‌تواند در شادی ماه رمضان سهیم باشد، گفت: امسال این ماه در تابستان واقع شده است و فکر می‌کنیم با توجه به این موضوع لزوم توجه ویژه به سینما در ماه مبارک وجود دارد. جدای از این مسائل معتقدیم سینما یکی از مظاهری است که به مذهب کمک می‌کند و اگر در ماه مبارک، فیلم‌های خوبی اکران شود، سینما می‌تواند بسیار موثر باشد.

پیشنهاد اکران برگزیده فیلم‌های مذهبی

جمال شورجه کارگردان سینما هم در واکنش به این تصمیم حوزه هنری به جام‌جم گفت: ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و ماه پربرکت مذهبی است، دوستان نباید از آن استفاده سیاسی برای اغراض سیاسی‌شان داشته باشند و بهتر است اختلافات را کنار بگذاریم. مثلا آیا حوزه هنری در ۳۰ سال فعالیتش فیلم مناسب ماه مبارک ندارد؟ مثلا فیلم آقای میرکریمی مناسب اکران در ماه مبارک نیست؟

او ادامه داد: دوستان باید در اظهاراتشان کمی دقت کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند و صورت مسأله را پاک نکنند.

کارگردان «۳۳ روز» با بیان این مطلب که همان‌طور که تلویزیون برنامه‌های خاص ماه مبارک را دارد، سینما هم باید در این رابطه برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد، گفت: فکر می‌کنم طرح ویژه اکران رمضان، طرح خوبی است، فارغ از این‌که فیلم‌های تازه اکران کنیم یا خیر. او افزود: ما با نمایش برگزیده فیلم‌های مذهبی می‌توانیم در این ایام سهم خود را ادا کنیم.

شورجه که معتقد است سینماها باید در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر نمایش فیلم، به اجرای برنامه‌های دیگر هم بپردازند، گفت: در ماه ضیافت خداوند، سینماها می‌توانند با پذیرایی از مخاطبان، اجرای ویژه‌برنامه‌های مذهبی و سرورآور باعث ابتهاج روزه‌داران شوند. ماه رمضان با ماه محرم متفاوت است و ماه مهمانی و ضیافت خداست. او گفت: مردم در این ماه می‌توانند با فیلم‌های خوب مذهبی سینمای ایران آشنا شوند و اتفاقا با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این ماه را معنوی‌تر کرد.

شورجه با بیان این‌که به اندازه کافی فیلم خوب داریم، گفت: درست است که برخی از این فیلم‌ها تکراری است، ولی یادآور دهه اول انقلاب اسلامی است. این ایام فرصت مناسبی است که مدیران فرهنگی خصوصا حوزه هنری و سایر سینماها از آن استفاده و با شربت و شیرینی از مهمانانشان پذیرایی کنند.

اجرای قطعی طرح اکران ویژه رمضان

محمد قاصد اشرفی، مدیر انجمن سینماداران هم روز گذشته از اجرای قطعی این طرح خبر داد و گفت: امسال هم مانند چند سال گذشته، طرح اکران ویژه ماه رمضان، همزمان با آغاز این ماه مبارک در سینماهای تهران انجام می‌شود.

او افزود: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این برنامه از سوی شورای صنفی نمایش انجام شده و این شورا بزودی جزئیات این طرح شامل اسامی سینماهای شرکت‌کننده در اکران ویژه ماه رمضان و فیلم‌های حاضر در آن را اعلام خواهد کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.