قطعنامه علیه سوریه ناکام ماند

جام جم آنلاین: در حالی که تلاش‌های کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه جدید علیه سوریه برای چندمین بار با وتوی روسیه و چین ناکام ماند، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اخبار منتشر شده درخصوص تلاش دمشق برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی را “عاری از هر گونه صحت” خواند.

به گزارش سایت اینترنتی شبکه المنار، این سومین باری است که روسیه و چین طی نه ماه گذشته از حق وتو به عنوان دو کشور عضو شورای امنیت برای منع تصویب قطعنامه علیه سوریه استفاده می‌کنند.

در نشست شورای امنیت که پنجشنبه عصر به وقت نیویورک برگزار شد، ۱۱ کشور عضو این شورا به نفع قطعنامه علیه سوریه رای دادند و دو کشور از رای دادن امتناع کردند.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در این نشست عنوان داشت که این قطعنامه غربی تلاش داشت تا راه را برای مداخله نظامی بیگانگان در سوریه باز کند.

بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز عنوان داشت: دولت و ملت سوریه انتظار داشتند که شورای امنیت به صورت مثبتی برای کمک به آنها وارد عمل شود. اما مردم سوریه نسبت به برگزاری نشست‌های شورای امنیت درخصوص کشورشان به دیده شک و تردید می‌نگرند چرا که این نشست‌ها همزمان با به وقوع پیوستن اقدامات تروریستی و کشته شدن مردم بی‌گناه سوریه برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: اقدامات تروریستی در سوریه همچنان ادامه دارد و این بار تعدادی از وزیران و مسئولان امنیتی بلندپایه در جریان نشستشان در دمشق به دست تروریست‌ها کشته شدند. ما نسبت به اینکه شورای امنیت این اقدام تروریستی را محکوم نکرد ابراز تاسف می‌کنیم.

الجعفری همچنین تاکید کرد: اگر شورای امنیت نمی‌تواند این اقدام را محکوم کند بنابراین تمام سخنان مسئولان این شورا درخصوص مبارزه با تروریسم بی‌فایده است و سخن گفتن درخصوص حمایت از راهکار سیاسی در سوریه تنها یک شعار برای خریدن وقت و انحراف افکار عمومی به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: موفقیت طرح کوفی عنان علاوه بر حمایت دولت سوریه نیازمند یک اراده سیاسی و بین‌المللی به همراه لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ملت سوریه است. برخی از کشورها بر ناکام گذاشتن هرگونه تلاشی برای حل و فصل مساله سوریه مُصر هستند.

کاخ سفید نیز با ابراز تاسف نسبت به وتوی قطعنامه علیه سوریه اعلام کرد که بدین ترتیب کوفی عنان نمی‌تواند به ماموریت خود در سوریه ادامه دهد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.