قلیان اعتیاد آورتر از سیگار

۲۵خردادماه،
ممتاز نیوز : مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: در زمینه استفاده از قلیان باورهای غلطی در بین بعضی از مردم وجود دارد و فکر می کنند که دود قلیان بدلیل عبور از آب، فیلتر شده و سبب صدمه به ریه نمی شود و مضرات آن نسبت به سیگار کمتر است. اما حقیقت این است که نیکوتین موجود در دود قلیان پس از عبور از آب سنگین تر شده و مدت زمان بیشتری در ریه می ماند و سبب صدمه بیشتر به ریه می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ رضا دواساز ایرانی ادامه داد: بعضی اشخاص نیز می گویند که تنباکوی قلیان گیاهی است و نمی تواند برای بدن مضر باشد. در حالی که سیگار نیز گیاهی بوده و این ویژگی سببی بر سرطان زا نبودن آن نیست.

مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: دود حاصل از سوختن تنباکو توسط زغال بالای آن سرطانزا بوده و ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از سیگار اعتیاد آور است و مضرات مصرف قلیان حداقل با مصرف یک پاکت سیگار برابر است.

دواساز ایرانی انجام فعالیت های ورزشی را از راهکارهای مقابله با مصرف قلیان دانست و افزود: قطع ارتباط با اشخاصی که مصرف کننده ی قلیان می باشند و دوست شدن با اشخاص غیر قلیانی یکی دیگر از راههای  مقابله با مصرف قلیان است چرا که اشخاص قلیانی اطرافیان خود را به مصرف قلیان دعوت کرده و بعضی اشخاص به سبب رودربایستی، عدم قدرت نه گفتن و دلایل دیگر به استفاده از قلیان مبادرت می ورزند که در اینجا لازم است فرد قدرت نه گفتن را در خود تقویت کند.

وی در پایان افزود: نداشتن برنامه مشخص در زندگی و همچنین داشتن وقت های آزاد و بدون برنامه می توانند شخص را در معرض مصرف قلیان قرار دهند که برای رفع این مشکل، شخص باید یک برنامه منظم در زندگی داشته باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.