قهرمان، مثل مردم واقعی

جام جم آنلاین: جمعه شب مستند «آخرین روزهای زمستان» از شبکه یک سیما پخش شد؛ مستندی که می‌توان آن را از چند جهت بررسی کرد و نام یک اثر دیدنی به آن داد.

مستند «آخرین روزهای زمستان» که درباره زندگی شهید «حسن باقری» است، از همان ابتدا تکلیفش را با مخاطب روشن کرد و به او اطمینان داد که قرار نیست از این شهید یک قدیس بسازد و بگوید که شهید باقری از همان ابتدای طفولیت، معصومیتی خاص داشته و همین معصومیت باعث شده او راه شهادت را انتخاب کند.

آخرین روزهای زمستان نشان داد که شهید حسن باقری، کودکی بسیار بازیگوش بوده که آخرین کارش درس خواندن و توجه به نمراتش بوده است.

او در کودکی در محله، بزن‌بهادر بوده و کسی حریف او نبوده اما مرام جوانمردی از همان نوجوانی در او وجود داشته است.

همین مرام باعث شده تا او روزی مردی ناشناس و بی‌سرپناه را به خانه بیاورد و به اعتراض اهالی خانه که چرا این مرد ناشناس را به خانه آورده است، توجه نکند و آن مرد را در خانه پناه دهد.

مادر شهید باقری در ابتدای قسمت اول رو به دوربین نشست و از چگونگی به دنیا آمدن او گفت که در یکی از شب‌های سرد زمستان بوده است.

مادر با کلامی صادقانه همه خاطرات خود از فرزند شهیدش را گفت. انگار خانواده شهید باقری با هم عهد بسته بودند که صادقانه واقعیات زندگی این شهید را بازگو کنند.

مرد جوانی که راه زندگی خود را گام به گام پیدا کرده است. شهید باقری اگر در مدرسه نمرات خوبی نداشته، اگر در کنکور رتبه خوبی نیاورده و در دانشگاه ارومیه رشته خوبی قبول نشده و اگر دانشگاه را هم نیمه‌تمام گذاشته و به تهران برگشته، قرار نیست که در زندگی شخصی هم تصمیمات اشتباه بگیرد و راه را به خطا برود.

شاگرد نه چندان زرنگ مدرسه می‌تواند فرمانده خوبی برای جنگ باشد. هرکس توانایی‌هایی دارد. هر کسی در رشته‌ای نابغه است و شهید باقری در اداره عملیاتی که به‌عهده می‌گرفته یک نابغه بوده است.

یکی دیگر از نقاط قوت سریال آخرین روزهای زمستان، متن قوی، منسجم و خودمانی بود که روی تصاویر گفته می‌شد. متن مانند یک داستان جذاب بیننده را با خود همراه می‌کرد. البته در این میان نباید صدای خوب گوینده را نادیده گرفت.

سید محمد آوینی، گوینده متن آخرین روزهای زمستان با وفاداری به صداقت این مستند، توانسته بود با لحن و نوع بیان خود مخاطب را پای این برنامه بنشاند و به مخاطبان ثابت کند که زندگی معمولی برخی از شهیدان می‌تواند پاک بودن و بی‌آلایشی آنها را به اثبات برساند.

نوع روایت زندگی شهید باقری نشان داد که قرار نیست یا شهیدان را آدم‌هایی بدون هیچ اشتباه نشان دهیم یا آنها را آدم‌هایی به تصویر بکشیم که پر از خطا هستند و بعد از رفتن به جبهه متحول ‌شده و به قهرمان تبدیل می‌شوند. آخرین روزهای زمستان تصویر قهرمانی است که مثل مردم واقعی زندگی کرد و به شهادت رسید.

طاهره آشیانی – دبیر گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.