قوانینی که شاید در ایران عجیب به نظر برسند

جام جم آنلاین: بارش برف‌های سنگین زمستانی، برای خیلی از مردم فاجعه است و زندگی‌شان را به کلی دگرگون می‌کند؛ وقتی برف بیاید و تنها چیزی که نصیب ساکنان شهر می‌شود، آب و گِل است و راه‌بندان‌های سنگین و دیر رسیدن به مقصد، بدون شک کسی دوست ندارد زمستان برف ببارد و شهر را سفیدپوش کند.

این در حالی است که خیلی‌ها هم برف را با آرامش و سکوتش می‌شناسند و زیبایی آن را درک می‌کنند؛ این گروه از مردم، می‌گویند برف نماد زیبایی و تمیزی است، فقط چون شهری قانونمند و بافرهنگ دارند.

خیلی جاهای دنیا همچون بعضی شهرهای انگلستان چنین شرایطی وجود دارد؛ ساکنانش بدون کوچک‌‌ترین مشکلی روزهای برفی را پشت‌سر می‌گذارند و صدمه‌ای به آنها نمی‌رسد؛ مسوولان شهری در این مناطق از مردم می‌خواهند در برنامه پاکسازی معابر با آنها همکاری کنند؛ به عنوان مثال، در این شهرها مردم به احترام سایر همسایگان و برای راحتی کار کارگران، ماشین‌ها را در روزهای برفی به داخل پارکینگ‌ها منتقل می‌کنند تا سطح زیر ماشین، یخ‌زده و لغزنده نماند البته در صورتی که پارک کردن ماشین در فضای سرپوشیده ممکن نباشد، حتما همه همسایه‌ها ماشین‌شان را در یک طرف خیابان پارک می‌کنند تا کار پاکسازی مسیرهای رفت‌وآمد راحت‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

مردمی که ساکن این شهرها هستند، به خوبی می‌دانند نباید برفی را که جلوی خانه یا مغازه‌شان جمع شده، داخل خیابان بریزند؛ آنها به خوبی درک کرده‌اند این کار نه‌تنها به نفع خودشان نیست، بلکه حتی می‌تواند موجب صدماتی جدی برای سایرین شود.

در این شهرها و مناطق، هر کسی مسوول تمیز کردن قسمت جلوی خانه یا مغازه‌اش است و در غیر این صورت جریمه خواهد ‌شد.

چمن‌ها باید مرتب باشد

اگر یک روز همسایه‌تان برای این که حیاط یا قسمت جلوی در خانه‌تان تمیز نیست، از شما شکایت کند، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ تعجب می‌کنید و می‌گویید به او ارتباطی ندارد؟! خیلی از ما چنین طرز فکری داریم ولی در کشورهایی مانند استرالیا این حق را به همسایه‌ها می‌دهند که برای نامرتب بودن حیاط از همدیگر شکایت کنند؛ در این کشور، اگر چمن‌های حیاط خانه‌ای نامرتب و بلند باشد، همسایه حق دارد از صاحب‌خانه شکایت کند؛ شاید در آن شهرها و کشورها همه فهمیده‌اند حیاط‌هایی که رو به خیابان است و در معرض دید عموم قرار دارد، باید تمیز و مرتب باشد تا همه شهروندان از دیدن آن لذت ببرند و احساس آرامش کنند.

این گونه حیاط‌ها فقط یک ملک شخصی تلقی نمی‌شود بلکه جزئی از مجموعه بصری و زیبایی شهر به حساب می‌آید؛ به همین دلیل اینجا دیگر «چهاردیواری، اختیاری» معنا پیدا نمی‌کند و منافع جمع بر منفعت فرد ترجیح داده می‌شود.

شاید این الگویی باشد برای مردم سایر شهرها و کشورها که بهتر و بیشتر با معنای شهرنشینی و الزامات آن آشنا شوند.

سکوت را رعایت کنید

تا به حال فکر کرده‌اید رعایت سکوت در یک شهر تا چه حد مهم است؟ متاسفانه در بعضی از شهرها هنوز فرهنگ بوق نزدن مقابل بیمارستان‌ها هم جا نیفتاده است، چه برسد به این که از شهروندان بخواهند در خانه‌های خود هم سکوت را رعایت کنند! این در حالی است که در کشورهایی مانند آلمان و استرالیا رعایت سکوت بسیار مهم است و سر و صدای بیش از حد معمول و در ساعات غیرمتعارف خیلی به مذاق مردم خوش نمی‌آید.

برای همین در این کشورها کارهایی که سر و صدای زیادی تولید می‌کند، مانند ساخت‌وساز یا حتی مهمانی‌های شلوغ و پرسروصدا باید در ساعت معمول و مقرر انجام شود و ایجاد سر و صدا قبل یا بعد از این ساعت‌ها غیرقابل قبول است بنابراین اگر کسی قصد دارد زمانی غیر از این ساعات، مهمانی بگیرد یا کار پرسر و صدایی در خانه‌اش انجام دهد، حتما از قبل باید همسایه‌ها را در جریان قرار داده و رضایت آنها را جلب کند؛ در غیر این صورت ممکن است همزمان با مهمانی، پلیس زنگ در خانه‌اش را به صدا دربیاورد!

البته جالب است بدانید از ساعات پایانی شب تا پیش از آغاز فعالیت‌های روزانه، حیوانات خانگی هم حق ندارند آرامش همسایگان را به هم بزنند. به همین دلیل اگر کسی در خانه‌اش حیوانی نگه می‌دارد که نمی‌تواند تمام این مدت را سکوت کند، باید او را در قسمتی از خانه نگهداری کند که صدایش به گوش همسایه‌ها نرسد.

اینجا جای پارک من است!

بحث و جدل برای پیداکردن جای پارک ماشین، برای مردم بسیاری از شهرها عادی است؛ این نوع مشاجرات می‌تواند در خیابانی شلوغ باشد یا حتی در پارکینگ‌ مجتمع‌های مسکونی، اما در این مورد هم اگر فرهنگ و قانون شهرنشینی به خوبی جاافتاده باشد، مساله حل خواهد شد.

مثلا تصور کنید اگر در یک خیابان جای پارک نباشد و به صورت اتفاقی ماشینی از پارک خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در اغلب شهرها راننده زرنگ‌تر برنده این مسابقه است، اما آنجا که فرهنگ شهرنشینی جزو الزامات زندگی شده، همه از قانون اطلاع دارند بنابراین در این شهرها حق تقدم با کسی است که پیش از خالی شدن جای پارک، راهنما زده و نیاز به توقف را به دیگران اعلام کرده است. امروزه در کشورهای مختلف ازجمله استرالیا، نروژ و… دیگر شاهد بحث رانندگان برای ورود به محل پارک ماشین‌ها نیستیم؛ چراکه این مساله به خوبی برای ساکنان این مناطق، حل شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.