قیمت‌های بالای گاز و برق مشکلی جدی برای “اروپا”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس اقتصادی ارشد دربارهٔ چالش ۲۰ ساله اروپا به سبب اختلاف قیمت انرژی با آمریکا اخطار داد.

این آژانس با استناد به نتایج مطالعاتی که احتمالا به ادعاها دربارهٔ تاثیر منفی سیاست‌های آب و هوایی اتحادیه اروپا بر صنایع تولیدی اروپایی دامن خواهد زد،‌ اعلام کرد: اروپا طی دو دهه آینده به سبب بالا بودن قیمت‌های انرژی آن در مقایسه با آمریکا حدود یک سوم سهم صادرات انرژی‌اش را در بازار جهانی از دست خواهد داد.

“فاتح بیرول”، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی در یک پیام الکترونیکی گفت: سیاست‌های زیست محیطی به تنهایی منجر به افزایش هزینه‌های انرژی نشده است، بلکه تفاوت قیمت بین اتحادیه اروپا و آمریکا طولانی‌تر از آنچه برخی انتظار دارند، طول خواهد کشید.

وی به فایننشال تایمز گفت: این یک مشکل ساختاری جدید است و اروپا مسئله رقابت‌پذیری را جدی نمی‌گیرد و این امر نگرانی‌هایی را برای تقریبا ۳۰ میلیون نفر کارگر صنایع سنگین از قبیل آهن، فولاد و پتروشیمی در سراسر این قاره مطرح می‌سازد.

قیمت‌های وارداتی گاز اروپا هم اکنون سه برابر قیمت‌های آمریکا است و این نسبت در مورد قیمت‌های صنعت برق دو برابر است و این اختلاف قیمت به نقل از دکتر “بیرول” حداقل ۲۰ سال طول خواهد کشید.

وی گفت: به جای آنکه همچنان به سیاست مرتبط با انرژی به عنوان نزاعی بین رقابت‌جویی و اقدام برای کنترل تغییرات آب و هوایی بنگریم، اروپا باید راهی برای پرداختن به هر دو مشکل پیدا کند.

برای این منظور، از جمله می‌توان نقش وسیع‌تری برای انرژی هسته‌ای و تولید “گاز شیل” در نظر گرفت، تشویق به صرفه‌جویی بیش‌تر در انرژی کرد و در قیمت وارداتی گاز طبیعی بازنگری کرد.

دو سوم قراردادهای وارداتی موجود طی ۱۰ سال آینده منقضی می‌شود.

وی تاکید کرد: اروپا ضمن زنده نگاه داشتن دستور کار مربوط به تغییرات آب و هوایی، باید توجه بیش‌تری به دستور کار رقابت‌پذیری داشته باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.