قیمت ها و کیفیت در بازار برنج کشور باید ساماندهی شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران گفت : نابسامانی و افزایش فاصله قیمت میان بخش تولید تا مصرف کننده نهایی و کاهش کیفیت برنج های خوش طعم و با کیفیت کشور، دو چالش اصلی بازار این محصول است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، جمیل علیزاده شایق افزود: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی خوب، تولید محصول هم با کیفیت است اما همین برنج وقتی به بازارهای مصرف کلان مانند تهران، کرج و اصفهان یا مشهد و تبریز می رسد، با برنج های بی کیفیت و ریز مخلوط می شود اما به قیمت برنج اصلی به دست مصرف کننده می رسد.

وی خواستار برخورد شدید و قاطع نهادهای نظارتی با این تخلف شد و گفت: اگر با همین تخلف اخیری که در کرج کشف و ضبط شد، برخورد قاطع صورت گیرد دیگر شاهد تکرار آن نخواهیم شد.
 
وی میزان و قیمت واردات برنج را هم نابسامای دانست و گفت: در سه ماه اول سال ۵۲۰ هزار تن وارد شده بود که تأکید کردیم این میزان واردات کافی است اما در تیرماه به ۶۳۰ هزار تن رسیده و مازاد بر نیاز است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران اظهار داشت: نرخ برنج وارداتی حداکثر ۴۰۰ دلار در تن است اما با قیمت چند برابری به دست مصرف کنندگان می رسد.

علیزاده شایق گفت: تولید برنج امسال به دو میلیون و سیصد هزار تن می رسد و حدود ۲۵ نوع برنج بر محصول داریم و باید از تولید حمایت و واردات را ساماندهی کنیم.

وی افزود: نرخ تضمینی برنج هم خیلی کمتر است و برای برنجی که حدود ۵ هزار تومان فروخته می شود حداکثر ۲۲۰ تومان تعیین شده است.

علیزاده شایق گفت : برای خرید تضمینی باید فرمول بدهیم و نمی شود در شهریور ۹۱ برای ۹۲ قیمت گذاری کرد، باید نرخ تورم هم مد نظر باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.