کاروان «راه خورشید» برای معرفی شمس و مولانا

جام جم آنلاین: کاروان راه خورشید با برگزاری برنامه‌هایی درباره شمس تبریزی و مولانا پس از ماه مبارک رمضان حرکتش را از بلخ در افغانستان شروع می‌کند و پس از گذشتن از شهرهای هرات، مشهد، نیشابور، تبریز و خوی، همزمان با روز میلاد مولانا به شهر قونیه در کشور ترکیه می‌رسد.

حجت‌الله ایوبی، رییس موسسه فرهنگی اکو با اعلام این خبر به جام‌جم گفت: کاروان راه خورشید با همکاری سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه انجام می‌شود.

به گفته وی این کاروان که از ۱۵ شهریور حرکتش آغاز می‌شود، از شهر بلخ در افغانستان حرکت می‌کند، به هرات می‌رود، از آنجا وارد خاک ایران و شهر مقدس مشهد می‌شود، سپس در نیشابور ادامه می‌یابد. بعد از آن کاروان به شهر تبریز، زادگاه شمس می‌رود و از آنجا به سمت خوی بارگاه شمس حرکت می‌کند. پس از آن وارد کشور ترکیه می‌شود تا همزمان با روز میلاد مولانا به شهر قونیه برسد.

ایوبی ادامه داد: البته شهرهای شاهرود، بسطام و خرقان هم متقاضی شرکت در این برنامه هستند که باید با مسئولان این شهرها مذاکره کنیم.

از اجرای نمایش تا برپایی نمایشگاه

مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی درباره برنامه‌های کاروان راه خورشید گفت: نمایش رستاخیز عشق در همه این شهرها برگزار می‌شود. همچنین قرار است در هر یک از این ۱۰ شهر از نویسندگان صاحب نام بخواهیم داستان‌های مولانا را بازنویسی کنند و در هر شهر بخوانند. نمایشگاه عکس و آثار تجسمی نیز همراه با مولاناخوانی از دیگر برنامه‌های این کاروان است.

ایوبی در تشریح فعالیت‌های بنیاد شمس تبریزی گفت: فعالیت‌های بنیاد شمس شامل دو مرحله می‌شودکه از مرحله اول گذشتیم و وارد فاز دوم شده‌ایم. مرحله اول به فعالیت‌های مربوط به شهرستان خوی و توجه به بارگاه شمس مربوط می‌شد که با مساعدت مسئولان و مردم خوی از این مرحله عبور کردیم. در این راستا جشنواره‌ها و مراسم مختلفی چون دوچرخه سواری، پیاده روی، اعزام شخصیت‌های مختلف به خوی، برگزاری کنسرت‌ها و کنگره‌های زیادی برگزار شد.

وی اضافه کرد: همیشه خدا رو شکر می‌کنم که کمک کرد تا بتوانیم این برنامه‌ها برگزار کنیم. الحمدالله آن موقع من معاون اجتماعی وزارت کشور بودم. مسئولان شهر و مردم خوی کمک کردند و هنرمندان هم به ما اعتماد کردند تا برنامه‌هایی که در خوی برگزار شد، هرچه پربارتر برگزار شود.

مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی گفت: در حال حاضر بنیاد از شهرستان خوی فارغ شده است. ما فقط یک بدهی به مردم خوی داریم و آن هم طراحی نمادی برای بارگاه شمس تبریزی است که ان‌شاءالله بزودی محقق می‌شود.

ایوبی افزود: با کمک بنیاد میرمیران داوران درجه یک معماری آثاری را که از طریق فراخوان برای بارگاه شمس ارسال شده است، بررسی می‌کنند.

وی با بیان این‌که آثار رسیده به دبیرخانه یک اتفاق در طراحی ایران است، گفت: پیش از این در هیچ فراخوانی برای معماری یک اثر، ۱۵۰۰ اثر ارسال نشده بود. منظورم ۱۵۰۰ اتود نیست بلکه منظورم این تعداد ماکت است. به طوری که حتی برای دپو کردن ماکت‌ها هم دچار مشکل شدیم.

وی با بیان این‌که مهلت ارسال طرح‌ها تا شهریور تمدید شده است، گفت: برگزیده نهایی طرح بارگاه شمس تبریزی آبان اعلام می‌شود.

ایوبی درباره چرایی اعلام این فراخوان گفت: نخواستیم برای طراحی بارگاه شمس تبریزی از نمادهای محلی استفاده کنیم. همچنین نمی‌خواستیم در این طرح گرفتار نگاه‌های سلیقه‌ای شویم که مثلا نمادی بسازیم و چند سال دیگر آن را خراب کنیم. هیچ کس امروز مقبره حافظ را خراب نمی‌کند. چون نمادی ماندگار است. ما نیز برای طراحی بارگاه شمس معیارهای زیادی را بررسی می‌کنیم و بر این اساس داوران تمام مقبره‌های اطراف و مقبره شخصیت‌های مشابه را مدنظر دارند.

مدیرعامل بنیاد شمس فاز دوم بنیاد فعالیت‌های این بنیاد را انجام امور پژوهشی دانست و گفت: در این مرحله فعالیت ما در زمینه کارهای پژوهشی و معرفی درست آثار شمس و مولانا به جهان است. پس دیگر کسی از بنیاد نباید برنامه‌های اجرایی انتظار داشته باشد.

وی ادامه داد: درس گفتارهای ماه یکی از این کارهاست که دوشنبه اول هر ماه اساتید در آن به ارائه مقاله درباره مولوی و شمس می‌پردازند. تاکنون استادانی چون کریم زمانی، اصغر دادبه، علی‌ محمد موحد و مهدی محقق مقاله ارائه دادند.

ایوبی ادامه داد: در برنامه دیگری استاد موحد با نگاه تازه‌ای مقالات شمس را ارائه می‌کند. ما همزمان سخنرانی‌های ایشان را به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه می‌کنیم.

وی از ترجمه مثنوی معنوی به زبان گرجی خبر داد و افزود: دفتر اول این ترجمه حاضر است و بزودی منتشر می‌شود. همچنین ترجمه مثنوی به زبان روسی هم تمام شده است که با همکاری رایزنی فرهنگی منتشر خواهد شد.

برگزاری جام ملت‌های اکو

ایوبی در بخش دیگر از صحبت‌هایش از برگزاری جام ملت‌های اکو در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: کارهای مربوط به برگزاری مسابقات ورزشی جام ملت‌های اکو در زمان آقای سعیدلو نهایی و دبیرخانه آن تاسیس شد، اما بنابه تغییرات سازمان عملی نشد.

وی ادامه داد: آبان ماه امسال نخستین دوره جام ملت‌های کشورهای عضو اکو در چهار ـ پنج رشته به میزبانی مازندران برگزار شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو همچنین از تعامل با یونسکو خبر داد و افزود: تلاش کردیم اکو عضو ناظر در یونسکو باشد که این اتفاق رخ داد. هم‌اکنون تلاش می‌کنیم در یونسکو دفتر داشته باشیم تا جایگاه اکو در فعالیت‌های یونسکو تثبیت شود.

در این راستا با معاون بین‌الملل یونسکو در حال رایزنی هستیم که اگر این اتفاق بیفتد کارهای بسیاری زیادی می‌توان انجام داد.

مشروح گفت‌وگو با حجت‌الله ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو و مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی بزودی در روزنامه جام‌جم منتشر خواهد شد.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.