کتابی برای علاقه‌مندان به بازیگری در رادیو

جام جم آنلاین: وقتی سخن از هنر نمایش و بازیگری به میان می‌آید، صحنه تئاتر یا سینما در ذهن ما مجسم می‌شود. روی صحنه تئاتر یا فیلم بازیگر امکانات زیادی دارد و می‌تواند با خطوط چهره و حتی رنگ لباس‌هایش با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. چیدمان و دکور نیز به خودی خود پیام‌هایی را به ذهن مخاطب القا می‌کنند.

این روزها نمایش‌های رادیویی نیز جدی‌تر شده‌اند و مخاطبان بیشتری دارند. در این نوع نمایش نه صحنه‌ای در کار است و نه بازیگر می‌تواند با خطوط چهره‌اش با مخاطب خود ارتباط بگیرد.

او فقط یک وسیله دارد و از طریق همان می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. تنها ابزار یک بازیگر رادیویی صدای اوست و به همین علت بازیگری در نمایش‌های رادیویی یکی از پیچیده‌ترین شاخه‌های هنری است.

مرکز تحقیقات صدا و سیما اثری پژوهشی با عنوان «ویژگی بازیگری در رادیو» منتشر کرده است. در این اثر که دارای پنج فصل است، مباحث مقدماتی و مورد نیاز خواننده برای آشنایی با رادیو و نوع برنامه‌های آن پرداخته و نقش آن به عنوان یک رسانه بررسی می‌شود، همچنین به مباحثی چون آشنایی با شکل و اصول نمایش رادیویی، ویژگی‌های بازیگری در رادیو و مواجهه بازیگر با متن، مقایسه‌ای بین بازیگر نمایش رادیویی و تلویزیونی و تفاوت فضایی که این دو نوع بازی، آسیب‌شناسی بازیگری در رادیو و نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهاد های کلیدی برای رسیدن به یک نتیجه بهتر و ارائه بازی خوب در نمایش‌های رادیویی به تفصیل پرداخته می‌شود.

در بخش پایانی کتاب هم گفت‌و‌گوهایی با ایوب آقاخانی، محمد مهاجر، صدرالدین شجره، مهین نثری، رویا فلاحی، رضا عمرانی، سعیده فرضی و فرشاد آذرنیا قرار دارد.

در این گفت‌و‌گوها نیز به نوعی اسرار و رموز بازیگری موفق در رادیو توسط افراد پیشکسوت این عرصه بررسی شده است.

با توجه به این‌که منابع موجود در این عرصه محدود هستند این گفت‌و‌گو توانسته است تا حد زیادی راهگشا بوده و رموز این ژانر بازیگری در رادیو را بازگشایی و تجربیات این عرصه را از زبان پیشکسوتان به جوانان منتقل کند.

این کتاب از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی وارد بازار کتاب شده و حاصل پژوهش‌ها و تلاش‌های الهه عطاردی است. (جام جم)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.