کتاب جدید سازمان جغرافیایی وزارت دفاع در جشنواره صنایع دفاع با رویکرد زیست محیطی رونمایی می‌شود

کتاب ˝پایش کانون‌های گرد و غبار ورودی به ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی˝ فردا در جشنواره صنایع دفاعی با حضور وزیر دفاع رونمایی می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع در راستای شناخت و اهمیت مؤلفه‌های جغرافیایی اعم از طبیعی، انسانی، اقتصادی و… و تأثیر آن‌ها در طرح‌های دفاعی، امنیتی و انتظامی و پدافند غیرعامل، طرح پژوهشی را تحت عنوان « پایش کانون‌های گرد و غبار ورودی به ایران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی » با استفاده از خدمات اساتید مجرب دانشگاه و نخبگان وظیفه اجرا نموده است.

در چند سال اخیر بروز پدیده طوفان‌های گرد و غبار حساسیت‌ها و مشکلاتی را در سطح منطقه و برای کشور ج.ا.ایران ایجاد نموده است. تأثیر این پدیده در کشور جمهوری اسلامی ایران آنقدر وسیع است که بیش از نیمی از استان‌های کشور به نحوی با مسایل و محدودیت‌های این پدیده طبیعی درگیر و مواجه هستند که علاوه بر اثرات سوء زیست محیطی، موجب اختلال در اجرای طرح‌های توسعه پایدار ملی گردیده و پیامدهای منفی را بدنبال داشته و خواهد داشت.

از مهمترین دستاوردهای پژوهش مزبور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :
۱-منشأ اصلی طوفانهای گرد و غبار بین‌النهرین، حوضه رودخانه فرات در شرق سوریه، بیابانهای غرب عراق و هورهای خشکیده جنوب عراق است.

۲-برخی از کانونهای گرد و غبار مانند بیابانهای جنوب اردن، بیابانهای شمالغرب عربستان، بیابانهای شرق مصر و بیابانهای شرق اتیوپی تنها در افزایش شدت گرد و غبار بر روی ایران می‌توانند مؤثر واقع شوند، در واقع این مراکز، مراکز اصلی گرد و غبار نیستند.

۳-برخی از طوفانهای گرد و غبار که در بیابانهای جنوب عربستان مانند بیابان ربع‌الخالی رخ می‌دهد برای استانهای جنوبی کشور مانند هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و بوشهر گردو غبار به همراه دارند و بدلیل عبور طوفان گرد و غبار از روی دریا و جذب بخار آب موجود در جو سنگین شده و سقوط می‌کنند، بنابراین از شدت تراکم آنها تا حد زیادی کاسته می‌شود.

۴-طوفانهای گرد و غبار که از غرب کشور ایران وارد می شوند در صورت شدت می‌تواند شمال غرب، مناطق مرکزی و حتی دریای خزر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

۵-بعضی از مناطقی که امروزه منشأ اصلی طوفانهای گرد و غبار هستند، قبلاً بصورت باتلاقی بوده که تحت عنوان هور اطلاق می‌شده‌اند که در حال حاضر بدلیل سدسازی توسط کشورهای ترکیه، عراق و سوریه بر روی رودخانه‌های دجله و فرات تبدیل به سطوح خشک شده‌اند و بدلیل برخی فعالیتهای انسانی تحت فرسایش قرار گرفته و خاک براحتی در دسترس باد قرار می‌گیرد. این رسوبات رودخانه‌‌ای مربوط به نهشته‌گذاری در دوره نئوژن بوده و به همین دلیل تنها عامل جلوگیری از فرسایش رطوبت و سطوح آبی عمل می کرده که این تنها عامل نیز امروزه براثر فعالیتهای انسانی حذف شده است.

۶-طوفانهای گرد و غبار معمولاً کمتر از چهار روز در سطح منطقه دوام دارند، اما در منطقه منشأ معمولاً با سکون هوا بعد از ۲۴ ساعت نشست کرده و هوا صاف می‌گردد در حالی که در مناطقی تحت سیطره این طوفان بدلیل وارد شدن به لایه‌های بالایی جو پس از گذشت چند روز نشست می‌کنند.

۷-بیشترین تعداد روزهای همراه با گرد و غبار مربوط به استان خوزستان می‌باشد، دلیل این امر را می‌توان به وجود سطوح بیابانی در منطقه و عبور سیستمهای هوایی بصورت سینوسی نسبت داد که اغلب از استان خوزستان می‌گذرد.

۸-بعد از استان خوزستان بترتیب استانهای ایلام، کرمانشاه و استانهای شمالی‌تر در معرض طوفان گرد و غبار قرار می‌گیرد.

۹-بیشترین روزهای گرد و غبار مربوط به فصل تابستان است، دلیل این امر می‌تواند در ارتباط با ناپایداریهای محلی یا منطقه‌ای تحت تأثیر گرم شدن سطح زمین و در نتیجه جریان باد و بلند شدن گرد و غبار و ورود آن به جو باشد.

گفتنی است بمناسبت هفته محیط زیست، جشنواره محیط زیست با رویکرد زیست محیطی و با شعار «صنایع دفاعی پیشرو در تولید ملی و حافظ محیط زیست» توسط وزارت دفاع روز ۲۱ خرداد ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره با مشارکت معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل و معاونت صنعتی و امور تحقیقاتی وزارت دفاع و سازمان‌های وابسته به وزارت دفاع شامل سازمان‌های صنایع هوایی، صنایع هوافضا، صنایع دفاع، صنایع دریایی، صنایع الکترونیک ایران، جغرافیایی، اتکاء، توسعه منابع انرژی، سپند، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مرکز مین‌زدایی و همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود.

ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ زیست محیطی در صنایع دفاعی، انتخاب و معرفی برگزیدگان این عرصه و ارائه اقدامات و دستاوردهای صنایع دفاعی در حفاظت از محیط زیست و بررسی راه‌کارهای مقابله با بحران‌های زیست محیطی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

در این جشنواره،سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مهندس محمد جواد محمدی‌زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سخنرانی خواهند کرد.

امضاء تفاهم‌نامه همکاریهای دوجانبه از جمله در حوزه مدیریت بحران‌های زیست محیطی توسط مسئولان وزارت دفاع و سازمان محیط زیست از دیگر برنامه های این جشنواره است.
همچنین در این جشنواره از مراکز صنعتی، خدماتی، آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت دفاع که در سالهای اخیر اقدامات مؤثر زیست محیطی انجام داده و از سوی سازمان محیط‌زیست بعنوان واحدهای خدماتی و صنعتی سبز یا برگزیده سبز تعیین شده‌اند با اهداء لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر خواهد شد.

ارائه مقالات مختلف توسط کارشناسان و متخصصان صنایع دفاعی در حوزه زیست محیطی و برگزاری نمایشگاه توانمندی وزارت دفاع در این حوزه به همراه اجرای مانور میدانی را از برنامه‌های دیگر جشنواره صنایع دفاعی با رویکرد محیط زیست است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.