کلید دهم: توکل و فصل نتیجه‌گیری

جام جم آنلاین: برخی فرآیند‌ها در عالم طبیعت حاصل حل معادلات و استفاده از فرمول‌ها نیستند یعنی خیلی محسوس نیستند چرا که اگر برای من و شما قابل درک بودند حتما نکات مربوط به آنها را هم در کلاس‌های کنکور تدریس می‌کردند.

حتما بودند کسانی که دفترهایی را تاسیس می‌کردند و بر سر در دفترخود همین عناوین را می‌زدند. یکی از این فرآیند‌ها در کنکور مبحث توکل است.

این عنوان نه تنها در پروژه کنکور بلکه در تمام ادوار زندگی کار برد دارد. وقتی سرنوشت افراد موفق را می‌خوانی، یک نکته بین همه آنها مشترک است و اتفاقا این عمل را در صدر عوامل موفقیت خود می‌دانند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ای که اگر امروز سالم هستی و در حال رسیدن به موفقیت خود هستی، حاصل چیست؟

اگر دارای ذهنی هستی که براحتی مسائل را یادآوری می‌کنی نتیجه‌ چه فرآیندی است. اگر گاهی دچار استرس می‌شوی، با اجرای کدام نسخه‌ نانوشته به آرامش می‌رسی و هزاران سوال از این نوع که همگی دارای یک جواب مشترک هستند و آن در کلمه‌ توکل خلاصه می‌شود.

خوش به حال قدیمی‌ها با آن اعتمادشان، با همه‌ بیسوادی‌شان چقدر زیبا مشاوره می‌دادند و با آن صدای دلنشین‌شان می‌گفتند: تو کارت را انجام بده، توکلت به خدا باشد، نتیجه هر چه بود حتما صلاح‌توست، براستی اگر فقط لحظه‌ای با خودمان خلوت کنیم و به این فکر کنیم که ما مخلوق اوییم، حتما در هر زمانی خدای متعال برای ما خیر و صلاح را رقم می‌زند. اگر چه ما با توجه به ظرفیت اندک‌مان شاید خیلی متوجه این لطف و صلاح نباشیم. دوست من آیا تا به حال شده در اوج ناامیدی و یاس، روزنه‌ای از امید به سویت باز شده باشد؟

در زمانی که دست نیازت از همه جا کوتاه شده باشد، دستی از غیب به یاری تو آمده باشد؟ یا طبق همان روایت معروف اگر خواستی خدا را ببینی تصور کن در میان دریا در حال غرق‌شدن هستی، در آن حالت برای کمک و یاری به یاد چه کسی خواهی افتاد؟ او همان یار مهربان ماست؛ همانی که گفته مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. همانی که فرموده من از رگ گردن به شما نزدیک‌ترم. پس چگونه است که فراموش می‌کنیم چنین پشتیبان محکم و مهربانی داریم؟

مگر نشنیده‌ای که یاد او آرامبخش دل‌هاست، پس چرا در موقع استرس و اضطراب از یادش غافل می‌شوی و تلاش می‌کنی جای او را با کس یا کسانی دیگر پر کنی؟ پس دوست من توکلت کجاست؟ این فصل آخر تلاش و کوشش و کار و فعالیت است. الان زمان چیدن محصولات فرارسیده. دیگر کاشتن بذر فایده‌ای ندارد، باید به فکر دروی محصول باشی و دیگر اینجا فقط می‌توانی به ذات مقدسش توکل کنی و بخواهی بهترین نتیجه را با توجه به زحمت تو برایت رقم بزند.

دیگر اینجا به روش مطالعه و تست و کتاب و دفتر نیازی نداری، اکنون باید به دنبال آرامش و دوری از تنش باشی و اینجا باید بخوانی: ای معبود من! ای مهربان! من آنچه باید، تلاش کردم دیگر نتیجه با تو….

توصیه‌های قبل از آزمون و حین شرکت در آزمون:

با هر سختی و آسانی دوره‌ آمادگی شما به پایان رسیده و به روز موعود نزدیک شده‌اید و فصل نتیجه‌گیری نزدیک شده است. توجه داشته باشید رعایت برخی نکات در شب قبل از آزمون موجب آرامش شما و نتیجه‌گیری بهترتان خواهد شد، این نکات عبارتند از:

۱ ـ محل حوزه را قبل از آزمون شناسایی کنید، فاصله‌ محل زندگی تا حوزه امتحان را محاسبه کنید و وسیله‌ ایاب و ذهاب خود را بررسی کنید تا صبح دچار اضطراب نشوید.

۲ ـ شب قبل از آزمون را خوب بخوابید. از فعالیت‌هایی مثل حل تست، مرور خلاصه‌نویسی‌ها، فکر کردن به نتیجه و صحبت با دوستانی که دارای افکار منفی هستند، جدا بپرهیزید.

۳ ـ‌ وسایل آزمون خود را چک کنید و آنها را در گوشه‌ای که در دسترس شما هستند، مرتب کنید تا صبح ، برای یافتن وسایل‌تان دچار اضطراب نشوید، این موضوع شامل آماده‌کردن لباس‌های مناسب هم برای آزمون می‌شود.

۴ ـ خوردن صبحانه‌ کامل در صورتی که آزمون شما صبح باشد و صرف ناهار در صورت عصر بودن آزمون، بسیار ضروری است. البته فراموش نکنید که صبحانه و ناهار شما باید کامل و سبک باشد.

۵ ـ بهتر است همراه خود یک بطری آب و چند شکلات یا خرما داشته باشید. در برخی موارد مشاهده شده است که کاهش قند داوطلب بر نتیجه‌ آزمون، تاثیر منفی گذارده است.

۶ ـ به احتمال زیاد در ابتدای جلسه دچار اضطراب خواهید شد، سعی کنید ذهنتان را با تفکر در مورد موارد دیگر از آزمون منحرف کنید. باور داشته باشید تلاش کرده‌اید، توکل کرده‌اید و حتما نتیجه هم خواهید گرفت.

۷ ـ سعی کنید در تمام طول آزمون سرگرم فعالیت خود باشید، از آنچه باعث تولید کابوس پاسخنامه‌ سفید برای شما می‌شود، جدا بپرهیزید.

۸ ـ از پاسخگویی دوباره به سوالاتی که یک بار پاسخ آنها را داده‌اید، خودداری کنید چرا که ذهن شما به علت فعالیت زیاد خسته است، بنابراین احتمال اشتباه در این لحظات بسیار بالاست.

۹ ـ از این که با تمام توان در جلسه‌ آزمون حاضر شدید ولی نتوانستید سوالات را آن‌طور که خواستید پاسخ بدهید، دچار استرس نشوید. به یاد آورید که حتی داوطلبان ممتاز هم نخواهند توانست به همه‌ سوالات پاسخ بدهند.

۱۰ ـ از قبل آماده باشید ممکن است یک یا دو درس عمومی و اختصاصی سخت‌تر از بقیه‌ دروس باشد. بنابر​این از این موضوع نهراسید و با آرامش به سوالات پاسخ دهید.

عبدالرحمان مصیبی – مشاور تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.