کمتر شدن فاصله ها

جام جم آنلاین: حضور دیروز رییس‌جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ به‌قدری عجیب و استثنایی بود که برای ساعاتی به خبر برگزیده رسانه‌های کشور تبدیل شد.

علت این شگفتی هم به این خاطر بود که محمود احمدی‌نژاد تقریبا از اوایل سال ۸۸ به بعد که تقریبا حدود سه سال می‌شود در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نیافته بود.

رییس‌جمهور یکی از اشخاص حقوقی است که همراه روسای دو قوه دیگر، جزو اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و در تمامی دوره‌ها در احکامی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای اعضای مجمع صادر شده است، نام رییس‌جمهور نیز به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر شده است، اما در دوره قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام که عمر آن در آخرین روزهای سال قبل به پایان رسید، این عضو حقوقی، حضوری بسیار کمرنگ داشت و حداقل در دو – سه سال آخر، یکی از غایبان دائمی جلسات مجمع بود.

علت این غیبت گرچه به صورت رسمی اعلام نشد، اما از اظهارات رییس‌جمهور در جلسات مختلف و انتقادات او از عملکرد مجمع و همچنین اختلافاتی که با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس‌مجمع تشخیص مصلحت داشت، می‌شد براحتی برداشت کرد که علت عدم حضور رییس‌جمهور چیست.

رییس‌جمهور حتی از اجرای برخی قوانین از جمله کمک به مترو که مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهایی شدن آن نقش داشت، خودداری کرد.

این قانون پس از تصویب در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد شده بود، اما نمایندگان بر نظر خود اصرار کردند و مجمع نیز به نفع نمایندگان رای داد، ولی دولت اعلام کرد که این قانون اصلا قابلیت اجرا ندارد.

رییس‌جمهور در برخی موارد نیز انتقادات تندی در خصوص عملکرد مجمع و برخی اعضای آن مطرح کرده بود و مجموع این مسائل به فاصله میان احمدی‌نژاد با مجمع افزوده بود.

برخی کارشناسان، اولین بازنده این داستان را دولت می‌دانستند، چرا که در صورت عدم حضور رییس‌جمهور، دولت نمی‌توانست آن‌طور که باید و شاید نظرات خود را در تصمیم‌گیری‌های این نهاد اعمال کند و از سوی دیگر هم عده‌ای معتقد بودند عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع می‌تواند در کنار برخی حرف و حدیث‌ها در خصوص مواضع هاشمی رفسنجانی، به حذف وی از ریاست مجمع در دوره بعد منجر شود.

اما این گمانه‌ها تحقق نیافت و رهبر معظم انقلاب در حکمی که اواخر سال قبل صادر کردند، ضمن ایجاد برخی تغییرات در اعضای مجمع، برای یک دوره دیگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و بر ضرورت حضور فعال اعضا در جلسه مجمع تاکید کردند.

احمدی‌نژاد هم که چندی قبل در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور یافته بود، دیروز در دومین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دور جدید شرکت کرد و در صندلی کنار هاشمی رفسنجانی نشست تا فاصله این دو چهره سیاسی حداقل به‌ظاهر کمتر از قبل شود.

این حضور را می‌توان به نوعی حرکت به سوی کم شدن اختلافات تلقی کرد و از سوی دیگر احمدی‌نژاد نیز می‌تواند حداکثر استفاده را از ظرفیت این نهاد برای اجرای برنامه‌های باقیمانده‌ای که برای سال پایانی دولت خود دارد، ببرد و امیدوار باشد که نتایج تصمیم‌گیری‌های مجمع، بیش از قبل همسو با نظرات او رقم بخورد.

حسین نیک‌پور – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.