کنفرانس توکیو با کمک ۱۶ میلیارد دلاری به افغانستان موافقت کرد

این منبع خبری اعلام کرد، طبق ارزیابی ‘بانک مرکزی افغانستان، رشد اقتصادی این کشور برای یک دهه آینده، مستلزم دست کم سالانه ۶ میلیارد دلار است که اهدا کنندگان خارجی می بایست آن را تامین نمایند.

کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان روز یکشنبه با شرکت ۸۰ کشور جهان و سازمانهای بین المللی از جمله ‘بانک جهانی’ و ‘بانک توسعه آسیا’ برای بحث راجع به کیفیت ارائه کمک به افغانستان بعد از سال ۲۰۲۲ زمان خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا از این کشور، در توکیو برگزار شده است.

در توکیو برپایه این گزارش، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ اهداءکنندگان بین المللی ۳۵ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده اند. در همین مدت درآمد سرانه این کشور پنج برابر افزایش یافته است اما افغانستان همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

تاکنون گامهایی در زمینه تحصیل کودکان و ارتقاء سطح بهداشت عمومی برداشته شده است اما طبق آمارهای بانک جهانی، سه چهارم جمعیت ۳۰ میلیونی افغانستان بی سوادند و میانگین درآمد سرانه مردم سالانه ۵۳۰ دلار است.

به نوشته رویترز،’هیلاری کلینتون’ روز شنبه حین ورورد به کابل، در سخنانی افغانستان را یک متحد غیرناتو آمریکا معرفی کرد . این ابتکار نمادین دولت آمریکا حامل این پیام است که امریکا بعد از خروج نظامیان خارجی از افغانستان، در این کشور باقی خواهد ماند.

بدین ترتیب با وضعیت جدیدی که آمریکا برای افغانستان تعریف کرد، این کشور احتمالا’ کمک های تدارکات نظامی امریکا را دریافت خواهد کرد ضمن آنکه دسترسی بیشتری به آموزشهای نظامی آمریکا برای ارتش افغانستان پیدا می کند.

‘متحد غیر ناتو امریکا’ ، عنوانی است که امریکا به شرکایش ارائه می دهد و تاکنون اسرائیل و ژاپن صاحب این عنوان نمادین شده اند.

مترجمام**۱۵۹۱**۵۹۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۷۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.