کنگره جهانی IUCN با بیانیه «ججو» خاتمه یافت

JJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ.jpg

بیانیه ججو در اختتامیه کنگره جهانی حفاظت از محیط زیست IUCN با همکاری رئیس اتحادیه حفاظت از طبیعت، وزیر محیط زیست کره جنوبی، فرماندار دولت خودمختار جزیره «ججو» (محل برگزاری کنگره) و رئیس هیات کره‌ای سازمان دهنده این کنگره، تنظیم و ارائه شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه تاکید شده است که حفاظت از تنوع زیستی برای بقا و ادامه حیات بشر حائز اهمیت است. این در حالی است که تنوع بیولوژیکی زمین، شرایط جوی و سایر حد و مرزهای سیاره‌ای بر روی این کره خاکی، بواسطه فعالیت‌های انسانی شامل رشد غیرپایدار مبتنی بر مصرف بی‌رویه سوخت فسیلی و انرژی به خطر افتاده‌اند و به شدت تهدید می‌شوند. نسل ما خود را به لحاظ اخلاقی موظف می‌داند و هنوز فرصت آن را دارد که روند تخریب تنوع زیستی و «بیوسفر» زمین را معکوس کند و برای دستیابی به این هدف فعالانه تلاش نماید.

به گزارش سایت رسمی IUCN، در این بیانیه همچنین تاکید شد: تمام نهادها و بخشهای اجتماعی باید در جهت گسترش حافظت از تنوع زیستی و جلوگیری از فقدان سریع تنوع بیولوژیکی در محیط زیست، تلاش کنند و وارد عمل شوند. فقدان و از دست دادن تنوع زیستی شامل گونه‌ها، اکوسیستم‌ها و ژنها، می‌تواند پیامدهای نامطلوب و مخربی را برای بشریت داشته باشد.

همچنین در حال حاضر شواهد فزاینده‌ای موجود هستند که نشان می‌دهند تلاش‌ها در جهت حفاظت از محیط زیست تاکنون ثمربخش بوده‌اند و بنابراین باید این تلاش ها را در اکوسیستم‌های خشکی و دریایی گسترش داد. همچنین باید این اطمینان حاصل شود که مناطق حفاظت شده به خوبی تحت کنترل و مدیریت صحیح قرار دارند. برای این منظور اجرای برنامه‌های احیای گونه‌ها، اقدامات در جهت احیای زیستگاه‌های حیاتی،‌ تقویت برنامه‌های توسعه‌ای حفاظت از طبیعت و کاهش یا متوقف ساختن اکتشافات منابع طبیعی، بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

در این بیانیه هم چنین آمده است: همانطور که می‌دانیم دانش، نیروی محرک عملکرد صحیح است و بنابراین اقدامات موثر و مناسب برای بهبود تنوع زیستی، مستلزم ارتقای سطح دانش است. به این ترتیب کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره گونه‌ها، زیستگاه‌ها، اکوسیستم‌، مدیریت و نیز وابستگی‌های انسان به طبیعت به سیاست گذاران کمک می‌کند تا ابزارها و روشهای موثرتری را به منظور مدیریت صحیح تر و مناسب‌تر اکوسیستم‌های خشکی و آبی ارائه کنند. این امر در نهایت به حفظ طبیعت و ثبات معاش انسانها کمک خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین بر بکارگیری «راه حل‌های مبتنی بر طبیعت» برای رفع مشکلات زیست محیطی و حفظ تنوع زیستی تاکید شد. به این ترتیب «راه حل‌های مبتنی بر طبیعت» موجب دستیابی به طیف وسیعی از منافع و مزایای اجتماعی می‌شوند و در جذب سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی موثر خواهند بود.

در بیانیه اختتامیه این کنگره همچنین بر ضرورت پایداری به تعهدات در زمینه حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست و نیز کاهش شکاف‌ها در زمینه مدیریت بهره گیری از طبیعت در تمام سطوح تاکید شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.