لاریجانی:مطهری تغییر فضای اجتماع را به خوبی درک کرده بود

خبرگزاری آریا – رئیس مجلس گفت:استاد شهید مرتضی مطهری تغییر فضای اجتماع را به خوبی درک کرده بودند به طوری که در آثار فاخری همچون «عدل الهی» و «انسان و سرنوشت» گام موثری را در حوزه علم کلام برداشتند تا تقرب بیشتر بین قشر روشنفکر با مسائل دینی به طور دقیق تر ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته با حضور در ششمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه در قم، ضمن بیان این مطلب افزود: همزمانی برگزاری این مجمع با سالروز شهادت استاد شهید مطهری کار پسندیده ای بود چرا که ایشان در علم کلام صاحب سبک و سیاق خاصی بودند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مطهری علم کلام را به عنوان علمی که به تبیین عقاید اسلامی و روشن کردن مسائل آن می پردازد معرفی می کند. به طوری که در مطلبی می گویند “علم کلام از عقاید اسلامی در مقابل مسائل مادی دفاع می کند” که این نشان از تسلط و اشراف ایشان به مسائل حوزه کلام دارد.
وی در تشریح علم کلام منبسط گفت: تفکر شیعی یک تفکر برهانی است و رویکرد کلام شیعی با استدلال و برهان آمیخته است. لذا با توجه به تغییر فضای اجتماع نسبت به زمان‌هایی همچون مشروطیت که عامه مردم از سطح سواد خاصی در حوزه های مختلف برخوردار نبودند نیاز به تغییر در کتب کلامی به جهت تبیین عقاید اسلامی برای قشر جدید روشنفکر و دانشگاهی احساس می شود تا راه علاقه مندان به فهم دین هموارتر شود.
لاریجانی تاکید کرد: انجمن کلام اسلامی حوزه باید با انجام تحقیق و پژوهش در حوزه علم کلام آثاری را تدوین و تنظیم نماید که به رفع شبهات و مسائل حوزه دین در قشر روشنفکر کمک بسزایی کند.
وی افزود: استاد شهید مرتضی مطهری این تغییر فضای اجتماع را به خوبی درک کرده بودند به طوری که در آثار فاخری همچون «عدل الهی» و «انسان و سرنوشت» گام موثری را در حوزه علم کلام برداشتند تا تقرب بیشتر بین قشر روشنفکر با مسائل دینی به طور دقیق تر ایجاد شود.
در ابتدای این مراسم دکتر سبحانی مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه ضمن ارائه گزارش از عملکرد دو ساله انجمن کلام، فعالیت های این انجمن را حول محور علم کلام دانست که با نیازسنجی، مقدمات توسعه این علم را در حوزه های علمیه و اجتماع فراهم می کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.