لاریجانی: توکلی نظراتش را در مواضع مرکز پژوهش​ها اعمال نمی​کرد/جلالی تازه نفس است+ دو ماموریت جدید به مرکز پژوهش​ها

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه توکلی در طول دو دوره مجالس هفتم و هشتم زحمات خوبی کشیده‌، تایید کرد که او نظرات خود را در ارائه گزارش‌های پژوهشی و علمی مرکز اعمال نمی‌کرده است. حتی گاهی در جلسات کمیسیون تلفیق شاهد بودم که نظرات کارشناسان با رییس مرکز تفاوت داشت، این رویکرد نکته مثبتی است که باعث نشاط علمی می‌شود.

رئیس مجلس در معارفه جلالی هم با بیان اینکه او از لحاظ سن و سال نسل بعدی ما محسوب می‌شود، ادامه داد: جوانی ایشان می‌تواند جهش‌های عمیق‌تری به این مرکز بدهد، امیدوارم ایشان با داشتن ذهن خلاق نسبت به آگاهی از شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای بتوانند مرکز پژوهش‌ها را در این حوزه فعال‌تر کنند. امیدوارم که جلالی در حوزه‌های اقتصادی و تحولات داخلی نیز بتوانند مرکز پژوهش‌ها را فعال‌تر کنند و گزارش‌های مفید‌تری را به نمایندگان ارائه نمایند.  جلالی نیروی تازه نفسی برای این مرکز هست که دیدگاه‌هایش می‌تواند برای آینده مرکز مفید باشد.

به گفته وی، گاهی رویدادهایی خارج از پیش‌بینی‌های قبلی در کشور رخ می‌دهد که مطلوب است مرکز پژوهش‌ها تحلیل‌های مقدماتی نسبت به تمامی وقایع داشته باشد و آن را به نمایندگان ارائه دهد. مثلا در حال حاضر موج گرانی در کشور وجود دارد که مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در گزارشی دلایل رشد گرانی و اقدامات برای مقابله با آن را بررسی کرده و آن را به نمایندگان ارائه دهد.

رییس قوه مقننه افزود: در مورد حوادث خارجی نیز اتفاقاتی در سطح دنیا رخ می‌دهد که ضروری است مرکز پژوهش‌ها گزارش‌هایی در این رابطه به نمایندگان ارائه دهد، به طور مثال در شرایط کنونی موضوع کشتار وسیع مسلمانان میانمار و آواره کردن هزاران مسلمان در این کشور وجود دارد که مرکز پژوهش‌ها باید در این رابطه گزارشاتی را ارائه دهد. ضروری است که مرکز پژوهش‌ها در گزارشی دلایل کشتار وسیع مسلمانان میانمار را بررسی کند و اینکه چرا مجامع بین‌المللی در این رابطه سکوت می‌کنند؟ مطمئنا گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها باعث می‌شود که نمایندگان تحلیل‌های بسیار مفیدی را داشته باشند.

گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا بخوانید:

·         ممکن است هر کدام از نمایندگان تحلیل‌هایی از نواقص و نقاط قوت رخدادهای مختلف داشته باشند که شاید بعضا این تحلیل‌ها پایه‌ای نباشد و بر اساس گزارش‌های پراکنده تدوین شده باشد، از این رو ضروری است که مرکز پژوهش‌ها تحلیل‌های از شرایط موجود کشور را مجلس ارائه دهد، در همین راستا همواره جزو مشتری‌های پر و پا قرص گزارش‌های مرکز بودم که معمولا این گزارش‌ها پختگی لازم را داشت.

·         تحلیل‌های مرکز پژوهش‌ها باید واقعی،‌ جامع و تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت داخلی و خارجی را شامل شود، البته در این بین ممکن است این شائبه به وجود آید که این کار به عهده مرکز دیگر است اما چون چنین تحلیل‌هایی را شاهد نیستیم مرکز پژوهش‌ها باید عهده‌دار این کار باشد.

·         شان مرکز پژوهش‌ها داشتن استراتژی برای کل کشور نیست، اما اقتضا می‌کند که این مرکز استراتژی برای پارلمان داشته باشد، این کار در دوره هشتم از مرکز پژوهش‌ها خواسته شد که کار اولیه‌ای تهیه و ارائه گردید اما شباهتی به استراتژی نداشت.

·         مرکز پژوهش‌ها باید ارتباط بیشتری با نخبگان داشته باشد. مرکز پژوهش‌ها باید به سراغ نخبگان برود و با پهن کردن تور، آنها را جذب کند نه اینکه منتظر باشد که نخبگان به سراغ مرکز بیایند، در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که بعضا شاهد حضور نخبگان در دستگاه‌ها نیستیم که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

·          باید سازمان و تشکلی برای سازماندهی موسسات تحقیقاتی در قالب همیار مجلس تعریف شود تا بتوان از تحقیقات نخبگان برای مجلس استفاده کرد.

·         {توصیه‌ به رییس جدید مرکز پژوهش‌ها} باید چتر خود را برای استفاده از نخبگان در مرکز پژوهش‌ها باز کنید و ارتباطات خود را در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها گسترش دهید تا بتوانید از تمامی نخبگان در سطوح مختلف کشور بهره بگیرید، مطمئنا این نخبگان می‌توانند توسعه و آبادانی ملی و محلی را محقق کنند.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.