لاریجانی: رژیم صهیونیستی در انزواست/ ایران به‌دنبال حل موضوع سوریه از طریق سیاسی است

۰۹م آذر ،

3236.jpg

رییس مجلس شورای اسلامی ظرفیت نیروهای مجاهد را ظرفیت استراتژیک در منطقه خواند و گفت: اختلاف میان شیعه و سنی هیچ نفعی برای عالم اسلام ندارد و تنها به سود صهیونیست‌ها است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی چهارشنبه‌شب در جمع اعضای مجلس اعلای عراق، مجلس اعلای عراق را رکن مهم تاریخ معاصر عراق خواند و گفت: برداشت ما این است به سبب تحولاتی که در منطقه بروز کرده و یا بروز می‌کند ثبات عراق یک ضرورت است .

لاریجانی با اشاره به تحولات اخیر منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران در مجموع تحولات اخیر منطقه را مثبت ارزیابی می‌کند، ارزیابی مثبت به معنای نبود نقاط ضعف نیست بلکه بحث این است که نقاط مثبت بیشتر از نقاط منفی است.

وی با بیان این‌که «در تحولات اخیر گام‌هایی رو به تحقق دموکراسی برداشته شد» تاکید کرد: نیروهای مجاهد در منطقه از ظرفیت قوی برخوردار می باشند که ما این ظرفیت را ظرفیت استراتژیک در منطقه می‌دانیم که در لبنان، فلسطین و عراق نیز تجلی یافته است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز قدرت در کاخ‌های شیشه‌ای نهفته نشده است، بلکه قدرت در عناصر مجاهد و پیش‌روی مقاومت است که نمونه آن پیروزی اخیر مردم غزه و پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه بود؛ این گروه‌ها، گروه‌های بزرگی نیستند اما ظرفیت بسیاری دارند.

لاریجانی با اشاره به حمله آمریکا به عراق گفت: وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند تنها چند کشور بودند که مخالف تجاوز آمریکایی‌ها بودند اما روحیه مجاهدت مردم عراق شرایط را به گونه‌ای تغییر داد.

وی با اشاره به انزوای رژیم صهیونیستی ادامه داد: نباید به رژیم صهیونیستی مهلت بدهیم که خودش را جمع و جور کند، چراکه این رژیم اکنون در انزوا است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی اقدام کثیفی است» گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال اتحاد استراتژیک بین مسلمانان است و اینکه دشمنان می‌خواهند بین شیعه و سنی اختلاف‌افکنی کنند کار کثیفی است، چراکه این کار هیچ نفعی برای عالم اسلام ندارد و تنها به سود صهیونیست‌ها است.

لاریجانی با اشاره به تحولات سوریه نیز گفت: سوریه شرایط متفاوتی دارد، چراکه ما باید توجه داشته باشیم که سوریه ظرفیت مهمی در مقاومت بوده است و البته دموکراسی نیز ارزش خودش را دارد که ما به دنبال راهکار سیاسی هستیم تا این دو ارزش را با هم داشته باشد.

وی افزود: بعضی کشورها که دربارهٔ سوریه فرمایشات بسیاری دارند و می‌گویند باید دموکراسی در سوریه حاکم شود خودشان بویی از دموکراسی نبرده‌اند.

لاریجانی با تأکید بر این‌که «ایران به دنبال حل موضوع سوریه از طریق سیاسی است» گفت: ما در موضوع سوریه قائل به اصلاحات هستیم، اما به هیچ‌عنوان نباید مؤلفه مقاومت در منطقه تضعیف شود، زیرا به حمایت از مقاومت افتخار می‌کنیم؛ بعضی کشورها که دربارهٔ سوریه حرف‌های بسیاری می‌زنند حتی یک فشنگ هم به فلسطینی‌ها ندادند و می‌خواهند با بعضی مقاصد مقاومت را تضعیف کنند؛ من نمی‌گویم همه این کشورها اینطور می باشند اما بعضی از این کشورها از این جنس بوده و به دنبال دلالی برای دیگران می باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «ایران در موضوع سوریه پیشنهادهای مختلفی را بررسی کرده است» گفت: مصری‌ها پیشنهاد کردند ایران، سوریه، مصر و سعودی‌ها برای حل مساله سوریه تلاش کنند ما آن را قبول کردیم گرچه همه قبول نکردند، اما ما همراه با ترکیه و مصر موضوع را آغاز کردیم و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و هم‌اکنون نیز روند آن در حال پیگیری است.

لاریجانی با بیان این‌که «ایران به حمایت از مقاومت افتخار می‌کند و در دوستی‌های خود صادق است» گفت: در موضوع سوریه ما تلاش می‌کنیم اصلاحات را همراه با مقاومت به پیش ببریم؛ بعضی بدشان نمی‌آید در سوریه هرج و مرج شود، شاید آنها تصور می‌کنند با هرج و مرج در سوریه می‌توانند به اهداف‌شان برسند که بعید می‌دانم اینطور شود.

وی گفت: اینکه بعضی‌ها به دنبال هرج و مرج در سوریه می باشند باید بدانند نتیجه کارشان جز پرورش موجودات تروریست در منطقه چیزی دیگر نخواهد بود و همین تروریست‌ها گریبان خودشان را نیز خواهند گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی از ابراز محبت اعضای مجلس اعلای عراق به مقام معظم رهبری و دیگر مسوولان جمهوری اسلامی تقدیر کرد.

لاریجانی و هیات پارلمانی ایران همچنین چهارشنبه شب در ضیافت شام عمار حکیم شرکت کردند.


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.