لاریجانی: مسیر مردم فلسطین با حمایت‌های ایران به دستاوردهای گوهرباری رسیده است

۲۸م دیماه ،

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «دوره کنونی، دوره احیای فکر مجاهدت و مقاومت در مردم فلسطین است» گفت: حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به سبب داشتن روحیه مجاهدت بزرگترین قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

گزیده سخنان علی لاریجانی در چهارمین همایش بین‌المللی «غزه نماد مقاومت» را در ادامه به نقلاز فارس مطالعه فرمایید:

·         ملت فلسطین استقامت، پایداری و مجاهدتی داشته است که کمتر می‌توان نمونه آن را در دنیای معاصر در بین ملت‌ها پیدا کرد.

·         از زمان پیدایش طاعون صهیونیسم در خاورمیانه مردم فلسطین دوره‌های مختلفی را گذرانده‌اند. اولین دوره، دوره درخشنده‌ای بود که ملت فلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی به پا خاست و مجاهدت کرد. دوره‌ای که کشورهای عربی متاثر شده و مسلمانان نیز برانگیخته شدند. در آن زمان ما گرفتار حکومت سلطنتی آمریکایی بودیم، اما قلب ملت ایران نگران ملت فلسطین بود، به طوری که علما برای کمک به مردم فلسطین صندوق‌هایی را در پای منبرهای خود می‌گذاشتند تا به این ملت کمک کنند، هرچند که شاه خطی را دنبال می‌کرد که سبب سرافکندگی بود.

·         در آن دوره ملت فلسطین چندین جنگ را با رژیم صهیونیستی داشتند که متاسفانه به پیروزی ختم نشد و حتی بعضی از سرزمین‌هایشان را از دست دادند، چراکه آمریکا و کشورهای غربی در یک طرف قضیه حضور داشتند. بعد از شکست در این جنگ‌ها ملت فلسطین وارد دوره افول شد، دوره‌ای که دوره غربت مردم فلسطین بود. بعد از شکست در جنگ‌ها امید به پیروزی در بین کشورهای عربی فروکش کرد و به همین سبب طرح‌های سازش همچون اسلو مطرح شد.

·         کشورهای عربی برای نپرداختن هیچ گونه هزینه‌ای خط سازش را دنبال کرده‌اند. آنها رفتارهای خود را به نام رفتار واقع‌بینانه دنبال می‌کردند و به همین سبب با طرح‌های سازش موافقت می‌نمودند. آنقدر فشارها بسیار بود که حتی مرحوم یاسر عرفات نیز گرفتار این قضایا شد.

·         بعد از پیروزی انقلاب، امام مساله فلسطین را به عنوان آرمانی مهم در انقلاب اسلامی تعیین کرد. امام می‌فرمود که باید این غده سرطانی از خاورمیانه برچیده شود. تداوم این آرمان بزرگ در انقلاب سبب شد که شرایط فلسطین تغییر پیدا کند. و این آرمان در طول سه دهه اخیر ادامه داشته و به طوری که فلسطینی‌ها دوباره احیا شدند. در این دوره دیگر طرح‌های سازش رنگ باخت و مجاهدت روی کار آمد.

·         خیز آمریکایی‌ها برای سازش در چند سال قبل نیز هیچ فایده‌ای نداشته است. با وجودی که رژیم صهیونیستی در پس طرح‌های سازش خباثتی داشت، اما فضا برای این سازش وجود ندارد، چراکه گفتمان مسلط برای حل مساله فلسطین تغییر پیدا کرده است. در قبل گفتمان مسلط سازش بود، اما بعد از پیروزی انقلاب گفتمان مسلط به مجاهدت و مقاومت تغییر پیدا کرده است.

·         سه دهه اخیر فکر اصیل اسلامی برای دفاع از فلسطین احیا شد. در همین دوران سه جنگ ۳۳، ۲۲ و ۸ روزه در منطقه رخ داد. در جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی توسط نیروهای مجاهد حزب‌الله شکست خورد. شکست بزرگی که تاکنون تجربه نکرده بود. اقدامی که حزب‌الله انجام داد، کمر رژیم‌صهیونیستی را شکست و ابهت سلطنت چند دهه این رژیم را در خاورمیانه شکاند.

·         جنگ ۸ روزه با اهداف دیگری انجام شد. محاسبه رژیم صهیونیستی همان توانمندی‌های سابق حماس و جهاد اسلامی بود. رژیم صهیونیستی بعد از تحولات بیداری اسلامی در منطقه به دنبال این بود که حرکتی از خود نشان دهد تا چهره خود را در سطح منطقه احیا نماید منتهی با حرکت برق‌آسای حماس و جهاد اسلامی در حمایت از مردم فلسطین مواجه شد و پروژه‌اش شکست خورد. این اتفاق سبب شد که اکنون شاهد تغییراتی در داخل رژیم صهیونیستی هستیم.

·         در این شرایط می‌توان گفت که دوره احیای فکر مجاهدت و مقاومت در مردم فلسطین است که در دنیا تاثیرگذار می‌باشد. بالطبع این موضوع، حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به سبب داشتن روحیه مجاهدت بزرگترین قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آیند.

·         بعد از جنگ ۳۳، ۲۲ و ۸ روزه بعضی پرده‌ها کنار رفت و اکنون آمریکایی‌ها می‌خواهند به نحوی مساله فلسطین را جمع و جور کنند چراکه منافعشان در سرزمین‌های دیگر رقم خورده است. اکنون آمریکا در حوزه آفریقا رقابت جدی با چین و کشورهای دیگر دارد و احساس می‌کند سرگرمی‌ای که در حوزه خاورمیانه برایش ایجاد شده، هزینه‌بر است و به همین سبب به دنبال ماجرای سازش تازهی در خاورمیانه می‌باشد. در این بین عواملی هم در فلسطین به دنبال خط سازش می باشند. این جریان به نوعی دچار عقب‌افتادگی در عرصه‌های سیاسی است.

·         از طرف دیگر یکسری کشورها در منطقه که از لحاظ فکر و قدرت نظامی دیگر الهام‌بخش نیستند، با داشتن رفت و آمد با قدرت‌های بزرگ در تلاش‌اند تا فشار به مردم فلسطین را بسیار کنند تا آنها به سمت سازش حرکت کنند. این دلالان سیاسی در منطقه، اشخاص کم مقداری می باشند که تنها به دنبال منافع خود می‌باشند. این اشخاص در ماجرای سوریه نیز طوری از دموکراسی صحبت می‌کنند که انگار در کشورهای خود دموکراسی حاکم است. در این کشورها دیکتاتوری حاکم است و بویی از دموکراسی به مشام نمی‌رسد. این بداخلاقی در سوریه دنبال می‌شود که می‌خواهند همین کار را در مورد ملت فلسطین نیز انجام دهند.

·         مسیری که مردم فلسطین با مجاهدت طی کرده‌اند، با حمایت‌های ملت‌های روشنی همچون ایران به دستاوردهای گوهرباری رسیده است. از این رو آن‌ها باید مراقب تمامی طرح‌های سازشی باشند که ممکن است با تزریق آمپول رخوت، بخواهند جلوی مجاهدت را بگیرند.

·         در مقطع حساسی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال زدن آمپول رخوت در بین مردم فلسطین می باشند، باید روحیه مجاهدت تقویت شود. در همین رابطه جمعیت دفاع از فلسطین نیز باید این فکر را دنبال کند تا با بررسی همه جانبه شرایط منطقه و بین‌الملل بتوان از دستاوردهای مردم فلسطین صیانت کرد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.