لایحه تحریم مقامات روسی در سنای آمریکا تصویب شد

کمیته سنا آمریکا لایحه‌ای موسوم به “ماگنیتسکی” را به تصویب درآورده که طبق آن تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی علیه مقامات روسیه تحمیل کند.
به گزارش شبکه “راشاتودی”، کمیته سنا آمریکا در یک ضربه دیگر به روابط آمریکا و روسیه به اتفاق آراء لایحه‌ای را به تصویب درآورده که طبق آن علیه مقامات روسیه به دلیل مرگ “سرگئی ماگنیتسکی” وکیل روسی در سال ۲۰۰۹، تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت مسافرتی تحمیل کند.

‘سرگئی ماگنیتسکی’ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ‘هرمیتاژ’ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت. مرگ وی به موضوعی مناقشه آمیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی بدل شده است.

این لایحه که روز گذشته توسط کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب درآمد می‌تواند ممنوعیت صدور ویزا برای مقامات روسیه به وجود آورد و دارایی‌های این مقامات را که آمریکا آنها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند، مسدود کند.

متعاقب تصمیم آمریکا برای تصویب لایحه ماگنیتسکی علیه روسیه، مسکو به شدت با اعلام مخالفت خود با تصویب این لایحه به آمریکا هشدار داده که اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، اقدامات انتقام‌جویانه‌ای علیه آمریکا صورت دهد.

بر اساس این گزارش، علیرغم تلاش دولت “باراک اوباما” رئیس‌جمهوری آمریکا برای آرام کردن روابط میان آمریکا و روسیه، لایحه مذکور علیه روسیه از حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برخوردار بوده است.

راشاتودی ادامه داد که لایحه مشابهی اوایل ماه جاری میلادی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمد و گرچه لایحه‌ای که در بالا به آن اشاره شد در سنا به تصویب رسیده است اما باید در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شود و در نهایت در صورت تصویب با امضای اوباما به قانون تبدیل شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا در چند سال اخیر به طور مکرر کشور روسیه را در زمینه نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرارداده وبه طور نمونه وزارت خارجه آمریکا در گزارش های سالانه خود ، اغلب کارنامه حقوق بشر روسیه را زیر سئوال برده است .

آمریکا مدعی شده که این وکیل روس به دلیل شکنجه در زندان روسیه جان خود را از دست داده است و به همین دلیل سال گذشته وزارت خارجه آمریکا از ورود ۶۰ مقام روسی به آمریکا جلوگیری کرد.

“سرگئی کیسلیاک” سفیر روسیه در آمریکا هشدار داده است در صورتیکه این لایحه در کنگره آمریکا به رأی گذاشته شود، تأثیرات منفی بسیار زیادی بر روابط آمریکا و روسیه خواهد گذاشت.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.