لرستان؛ قطب آبزی‌پروری غرب کشور


لرستان؛ قطب آبزی‌پروری غرب کشور

۱۳:۵۷ (چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن ماهی قزل‌آلا در استان لرستان استحصال شده است.

 مهرداد مرادی – معاون شیلات استان لرستان ـ گفت: حدود ۳۸۶ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن ماهی قزل‌آلا استحصال شده است.

وی افزود: شهرستان دورود با تولید بیش از ۴۱۰۰ تن بیشترین میزان تولید ماهی را داراست و بعد از آن شهرستان‌های الیگودرز، ازنا، الشتر بیشترین میزان تولید را دارند.

مرادی گفت: شهرستان الشتر در حال حاضر حدود ۲۳۰۰ تن تولید دارد و در صورتیکه مجتمع‌های آن به بهره‌برداری برسد، قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید ماهی را دارد.

معاون شیلات استان لرستان با اشاره به تولید ماهیان گرم‌آبی اظهار کرد: در این بخش حدود ۱۰۷۰ تن ماهی تولید می‌شود که بیش از ۹۵ درصد آن در شهرستان دورود تولید می‌شود.

وی گفت: ۱۰ مرکز تکثیرماهی فعال در سطح استان وجود دارد که حدود ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر می‌کند و می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد تولید بچه ماهی قزل آلای کشور در استان لرستان صورت می‌گیرد.

مرادی تصریح کرد: در بخش ماهیان زینتی و آکواریومی حدود سه مزرعه تولید و تکثیر ماهیان زینتی در شهرستان‌های کوهدشت و بروجرد مشغول به فعالیت هستند که ۶۵۰ هزار قطعه از این ماهیان را تولید می‌کنند.

معاون شیلات استان لرستان با اشاره به مشکلات شیلات لرستان گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها به ویژه خوراک ماهی از جمله مشکلات این بخش است؛ به طوریکه حدود ۶۰ درصد میزان هزینه‌های تولید مربوط به خوراک آبزیان است که افزایش هزینه‌های آن روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.

وی به سرانه پایین مصرف آبزیان در کشور نسبت به سرانه مصرف جهانی اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در کشور تا پایان سال ۸۹ حدود هشت و نیم کیلوگرم بوده است در حالی که این میزان در جهان ۱۷ کیلوگرم است.

به گفته وی سرانه مصرف آبزیان در لرستان سرانه مصرف کشوری پایین‌تر بوده و حدود چهار کیلو و ۳۵۰ گرم است.

مرادی علت پایین بودن سرانه مصرف آبزیان را نبود بازارچه‌های استاندارد و بهداشتی عرضه آبزیان، مشکل پاک نمودن آبزیان و عدم آشنایی مصرف‌کنندگان با روش‌های طبخ دانست و عنوان کرد: برای افزایش مصرف آبزیان به برنامه‌های فرهنگی در سطح وسیعی نیازمندیم.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.