لزوم جلب موافقت عمومی مصر برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول

۲۲م دیماه ،

رییس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی از دولت مصر خواست موافقت مردم این کشور را برای دریافت وام از این سازمان برای کمک به تثبیت وضعیت اقتصادی جلب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت مصر برای دریافت ۴٫۸ میلیارد دلار وام در ماه نوامبر با صندوق بین المللی پول به توافق اولیه رسیده بود اما توافق نهایی را ماه قبل در پی اعلام اختیارات تازه برای محمد مرسی، رییس جمهور مصر که منجر به یک بحران سیاسی در این کشور شد، به تاخیر انداخت.

مرسی در مواجهه با اعتراضات مردمی، افزایش مالیات را که قرار بود در راستای مجموعه تدابیر ریاضتی برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول اجرا شود، به تاخیر انداخت.

این بحران سیاسی سبب بی‌ثباتی ارزی و کاهش چشمگیر ارزش پوند مصری در برابر دلار آمریکا و کاهش ذخایر ارزی خارجی مصر شد. وام صندوق بین المللی پول برای کمک به کاهش کسری بودجه مصر حیاتی شمرده می گردد.

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول که به آفریقا سفر کرده است، در ساحل عاج به رویترز اظهار کرد: این نهاد به تعهد تمامی مقامات سیاسی که با برنامه وام موافق باشند، نیاز دارد.

مصر اکنون ناچار است در مورد بعضی از شرایط این توافق مجددا مذاکره کند و اقتصاددانان اظهار کرده‌اند که موافقت هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول مشخص نیست. با این‌همه تحلیلگران نهایی شدن این توافق را برای اعتبار بخشیدن به دولت اسلام‌گرای مصر در بازارهای مالی حیاتی می‌دانند.

مسعود احمد، مدیر امور خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول به مصر سفر کرد و دوشنبه قبل با مرسی دیدار و مذاکراتش با مقامات مصری را سازنده توصیف کرد.

به گزارش رویترز، گروه فنی صندوق بین المللی پول تا چند هفته آینده به مصر سفر می کند تا در مورد وام مورد درخواست مصر با این کشور مذاکره کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.