لزوم سالم‌سازی سبزیجات و میوه‌جات خام قبل از مصرف

فروردین ۱۴۰۳

برای جـلوگـیـری از مـبـتـلا شـدن بـه بـیـماری‌های انگلی و روده‌ای حتما باید سبزیجات و میوه‌جاتی را که می‌خواهیم به‌صورت خام مصرف کنیم باید سالم‌سازی کرده و بعد مصرف کنیم.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: پاک‌سازی، انگل‌زدایی، ضد عفونی و شستشو مراحل سالم‌سازی سبزیجات می باشند.

مهندس نعمت الله معروفی افزود: در مرحله پاک‌سازی ابتدا سبزیجات و میوه‌جات را به خوبی پاک کرده و با آب تمیز شستشو داده شود تا مواد زاید و گل و لای آن برطرف شود.

وی بیان داشت: در مرحله انگل‌زدایی، سبزیجات را در یـک ظـرف پنج لـیـتری آب ریخته و به ازای هر لیتر سه تا پنج قطره مایع ظرف‌شویی به آن اضافه شود و قدری به‌هم زده تا تمام سبزیجات و میوه‌جات داخل کف آب قرار گیرد.

معروفی اظهار داشت: بعد از پنج دقیقه سبزیجات و میوه‌جات را از روی کف جمع‌آوری کرده و با آب سالم شستشو داده تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی پاک شود. وی عنوان کرد: در مرحله ضد عفونی سبزیجات، باید برای از بین بردن میکروب‌ها یک گرم(نصف قاشق چای‌خوری) پودر پرکلرین در ظرف پنج لیتری پر از آب ریخته و کاملا حل شود و سپس سبزی و میوه انگل‌زدایی شده را برای مدت پنج دقیقه در محلول قرار داده و آبکشی کنیم.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: اگر پرکلرین در دسترس نباشد، می‌شود از هر ماده ضدعفونی کننده مجاز و استاندارد که در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها یا خوار و بار فروشی‌ها وجود دارد، طبق دستورالعمل آن مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله شستشو نیز سبزی و میوه ضد عفونی شده را مجددا با آب سالم شسته تا باقیمانده کلر پاک شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.