ماجرای پیچیده یک هتل در اصفهان

ماجرای پیچیده ارتفاعِ غیرمجاز هتل در دست ساخت در کوچه ارفعی در محور فرهنگی تاریخی چهارباغ اصفهان هر چند توجه فعالان و متولیان میراثی را برانگیخته، اما داستانِ سه‌بُعدی این هتل امروز ضوابط میراث فرهنگی را زیر سوال برده و به نظر می‌رسد اراده‌ای قوی برای برطرف کردن مشکلات در این زمینه وجود ندارد.

از یک سو بیش از ۲۰ متر روی هتل در حال تکمیل بارگذاری شده است، از سوی دیگر شورای عالی معماری با طرحِ ویژه و ارتفاعِ غیرقانونی هتل مخالفت می‌کند و در بخش سوم این داستان پیچیده، میراث فرهنگی می‌گوید ماه‌ها قبل مغایر بودن این ارتفاع با ضوابط میراثی را اعلام کرده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بیش از پنج ماه از انتشار خبرها درباره‌ احداث یک هتل در لایه دوم چهارباغ عباسی – کوچه ارفعی – با ارتفاع غیرابلاغی از سوی کمیسیون ماده ۵ و تصویب غیرکارشناسی آن در این کمیسیون می‌گذرد، هتلی که اسکلت‌بندی آن منظرِ محور فرهنگی تاریخی اصفهان را مخدوش کرده است، محوری که حداکثر ارتفاع بناهای قرارگرفته در آن نباید بیشتر از هشت متر باشد و عرصه و حریم تا شعاع ۱۰۰ متر باید از حداقل ارتفاع اثر تاریخی مجاور تجاوز نکند. به همین دلیل هم کمیسیون شورای عالی معماری و شهرسازی با ارتفاعِ غیرابلاغیِ هتلِ در دست ساخت در لایه دوم چهارباغ عباسی با عنوانِ طرح ویژه چهارباغ اصفهان مخالفت کرده و از یک ماه گذشته، منتظرِ نظر متولیان میراث فرهنگی در این وزارتخانه است، ارتفاعی که منتظرِ پاسخِ میراث فرهنگی نمانده و تا کنون بیش از ۲۰ متر روی این هتل بارگذاری شده است.

هر چند متولیان میراثی در طول این مدت در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا سکوت کرده یا این اقدام را به طور شفاهی غیرمجاز دانسته‌اند اما تا امروز و به گفته‌ فعالان میراثی، هر چند دستورِ توقف موقت ساخت هتل گرفته شده، اما کار به مرور در حال انجام است.

با این وجود ۲۹ شهریور امسال فرزانه صادق مالواجرد – معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران – در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – درخواست کرده تا نظر صریح این وزارتخانه را درباره تغییر کاربری از طرح ویژه چهارباغ به خدمات پذیرایی و گردشگری» اعلام کند.

او در نامه خود نوشته است: «ضمن ارسال بند ۲۰ صورتجلسه کمیسیون ماده ۵ تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ و بند ۶ صورت‌جلسه کمیسیون ماده ۵ تاریخ ۱۴ تیر امسال، شهر اصفهان به پیوست، موضوع تغییر کاربری از طرح ویژه  چهارباغ به خدمات پذیرایی و گردشگری» با عنایت به این که موضوع در کمیسیون مذکور به عنوان مغایرت اساسی اعلام شده و هم اکنون در دستور کار بررسی در دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفته است، و از سویی با توجه به قرارگیری پلاک مورد نظر در «محدوده محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان» خواهشمند است نظر صریح آن وزارتخانه در خصوص مصوبه فوق‌الذکر به این معاونت ارسال شود.»

بعد از گذشت این مدت زمان، اکنون محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی –  در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: پاسخ به این نامه را باید اداره کل حفاظت از محوطه‌ها و بناهای تاریخی بدهد.

از سوی دیگر، هادی احمدی – مدیرکل دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی – در پاسخ به ایسنا می‌گوید: چند ماه قبل ما پاسخ به این پرسش را به شورای عالی معماری و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کمیسیون ماده پنج این استان اعلام کرده‌ایم که «این طرح مغایرت دارد.»

وی با بیان این‌که بر اساس آن اعلام تاکید شده که «تعداد طبقاتِ هتل با ضوابط میراثی مغایرت دارند»، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در موضوع چهارباغ متاسفانه شیطنت‌های زیادی شده است، نخست یک موافقت اولیه از بخشی از اداره کل میراث فرهنگی و معاونت میراث استان اصفهان داده شده و بدون طی شدن مراحل قانونی برای استعلام از میراث فرهنگی، بر آن اساس شهرداریِ استان حقوقی مکتسبه برای درخواست‌کننده ایجاد کرده است.

او با اشاره به این‌که اکنون همه‌ این موارد در حال بررسی است، اظهار می‌کند: از سوی دیگر متولیان شهری استان اصفهان ادعا کرده بود که ضوابط حریم به آن‌ها ابلاغ نشده است، ابلاغیه‌ای که حدود ۲۰ سال قبل به میراث فرهنگیِ استان ابلاغ شده بود. هر چند در دوره‌ای که استان اصفهان استعلامی از ستاد درخواست کرده بود تا همه حرایم اعلام شوند، متاسفانه حریم این محوطه در آن اعلام نشده بود، اما مساله این است که سال‌ها قبل به میراث فرهنگی اعلام شده بود.

او اضافه می‌کند: هر چند در آن زمان سوابق به صورت مکانیزه وجود نداشته است و نمی‌توان گفت در فلان تاریخ به شما ابلاغ شده است، چون مکاتبات کاغذی بوده‌اند، اما با این وجود باید به این نکته نیز توجه کرد که «موافقت اصولی از سوی میراث فرهنگی» اصلا صادر نشده است.

به گفته‌ احمدی، توسط معاونت سرمایه‌گذاری مجوزِ نقشه‌ هتلی برای آغاز کار داده می‌شود تا پس از آن استعلامات دیگر هم انجام شود، اما متاسفانه بدون انجام دیگر استعلام‌ها، شهرداری برای آن پرونه صادر کرده است.

مدیر کل محوطه‌ها و بناهای تاریخی با تاکید بر این که داستان پیش آمده برای چهارباغ اصفهان به یکی از پرونده‌های بسیار پیچیده در میراث فرهنگی تبدیل شده است، اظهار می‌کند: با اقدامات انجام شده متاسفانه یک حق برای آن شخص ایجاد شده که اکنون در همکاری میراث فرهنگی، دادستانی و مقامات اصفهان آن در حال تعدیل است.

او همچنین از صدور حکم توقفِ موقت کار در این هتل در گذشته خبر می‌دهد اما ادامه یافتن کار مالک را به دلیل موقت بودن این نوع حکم‌ها می‌داند که مدت زمان مشخصی دارند.

وی با این وجود از وظیفه‌ دوگانه‌ داخلیِ میراث فرهنگی یعنی «هتل سازی» از یک سو و «حفظ حرایم آثار تاریخی» خبر می‌دهد و می‌گوید: اساسا ما با ساخت هتل در هیچ نقطه‌ای مخالف نیستیم، کشور هم به آن نیاز دارد، اما از سوی دیگر نیاز به استعلام گرفتن از میراث فرهنگی برای ساخت همین هتل‌ها وجود دارد، اقدامی که برای اصفهان انجام نشده و به همین دلیل برای متقاضی حق قانونی ایجاد کرده است.

احمدی با این وجود از شورای عالی معماری و  شهرسازی درخواست می‌کند تا با وضع یک طرحِ موضعی درباره‌ همه‌ محوطه‌ی چهارباغ، از وقوع دوباره‌ این نوع اتفاقات جلوگیری شود.

او تاکید می‌کند: در این شرایط ممکن است چنین اتفاقی بار دیگر تکرار شود، به همین دلیل نیاز است تا یک طرح ویژه برای چهارباغ تهیه شود که به سمت احیای چهارباغ برود، نه این که ایجاد تراکم و توده‌گذاری‌های بزرگ رخ دهد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.