مادران باردار ماهیانه به پزشک مراجعه کنند

مادران باردار برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت حاملگی( پره اکلامپسی)، به صورت ماهیانه به پزشک مراجعه کرده و دستورات وی را به دقت اجرا کنند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس مامایی مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: مسمومیت حاملگی، وضعیتی است که فشارخون مادر افزایش یافته و علایمی مانند وجود پروتئین در ادرار، افزایش وزن ناگهانی، ورم دست و صورت را به همراه دارد.
 
فرناز شجاعی افزود: پره اکلامپسی شدید می تواند باعث تاری دید، سردرد، حالت عدم تعادل، درد شدید در قسمت بالا و راست شکم شود.
 
این کارشناس مامایی، مراجعه به ماما، پزشک یا بیمارستان را در صورت بروز این علایم ضروری دانست و اظهار کرد: عدم درمان به موقع، می تواند وضعیت شدیدتری به نام “اکلامپسی” را که همراه با تشنج مادر و خطرات جبران ناپذیر برای او و جنین است، به دنبال داشته باشد.
 
شجاعی عنوان کرد: تغییر در شیوه زندگی با افزایش فعالیت روزانه به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه و هم چنین پیروی از رژیم غذایی که پزشک معالج تجویز می نماید، راهکارهایی ساده و تاثیرگذار برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت حاملگی هستند.
 
وی توصیه کرد: در صورت وجود علائمی مانند حاملگی پرخطر، سابقه خانوادگی پره اکلامپسی، افزایش فشارخون مزمن، دیابت ، چندقلویی، بارداری در سنین کمتر از۲۰ سال و بیشتر از ۳۵ سال، چاقی، سابقه پره اکلامپسی قبل از ۳۲ ماهگی و بیماری کلیوی، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی افزایش یافته و لزوم مراقبت های بیشتر مادران ضروری به نظر می رسد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.