ماشین کشتار کوسه‌ها!

۱۳م اسفند ،

ما کوسه‌ها را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین موجودات آبزی در نظر گرفته و باور عمومی بر ترس انسان از کوسه‌ها تاکید دارد. اما بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران کانادایی باید اذعان کرد که عکس آنچه گفته شد کاملا درست است.

بنابر برآوردهای صورت گرفته، سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در جهان توسط انسان کشته می شوند و میزان صید این حیوان به اندازه‌ای بالا است که جمعیت کوسه‌ها توانایی جبران آن را ندارد.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  ما کوسه‌ها را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین موجودات آبزی در نظر گرفته و باور عمومی بر ترس انسان از کوسه‌ها تاکید دارد. اما بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران کانادایی باید اذعان کرد که عکس آنچه گفته شد کاملا درست است. بنابر برآوردهای صورت گرفته، سالانه حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در جهان توسط انسان کشته می شوند و میزان صید این حیوان به اندازه‌ای بالا است که جمعیت کوسه‌ها توانایی جبران آن را ندارد.

به گفته “بوریس وُرم”، استاد زیست شناسی دانشگاه دال هاوسی کانادا که رهبری مطالعه اخیر را بر عهده داشته، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته نشان می دهند سالانه از هر ۱۵ کوسه، یکی از آنها توسط ماهیگیران کشته می گردد. با توجه به تقاضای روزافزون برای باله کوسه، به ویژه از آسیا که برای تهیه سوپ باله کوسه استفاده می گردد، امروزه این موجودات آبزی بسیار آسیب پذیرتر از قبل شده‌اند. بر همین اساس، ضرورت افزایش حمایت از آنها بیش از پیش احساس می گردد تا از انقراض گونه‌های مختلف مانند کوسه نوک سفید و کوسه سرچکشی طی چند دهه آینده جلوگیری شود.

این در شرایطی است که جمعیت کوسه‌ها به واسطه میزان تولید مثل پایین، رشد بسیار کند و ماهیگیری بیش از اندازه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته، تنها در سال ۲۰۱۰، کوسه‌های صید شده، کوسه‌هایی که صیدشان گزارش نشده و آنهایی که پس از جدا کردن باله‌هایشان به دریا انداخته شده‌اند حدود ۹۷ میلیون عدد بوده است.

برآورد پژوهشگران اندکی کمتر از ۱۰۰ میلیون کوسه‌ای بوده که در سال ۲۰۰۰ صید شده‌اند. با این وجود، وُرم معتقد است آمار واقعی می تواند رقمی بین ۶۳ میلیون تا ۲۷۳ میلیون کوسه در سال باشد. این آمار و ارقام بسیار بالا بوده و تقریبا بین ۶٫۴ تا ۷٫۹ درصد از کل جمعیت کوسه‌های سیاره زمین هر ساله کشته می شوند.

از نظر بیولوژیکی کوسه‌ها نمی توانند با این نرخ کشتار مقابله کرده و در نتیجه، در معرض خطر انقراض قرار دارند. از این رو، اقدام‌های حفاظتی باید در مقیاس جهانی برای جلوگیری از نابودی هرچه بیشتر این موجودات آبزی و انقراض آنها در دوران حیات انسان اجرایی شوند.
منبع : زیست نیوز


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.