مالیات ثروتمندان ژاپنی افزایش می یابد

۲۳م دیماه ،

دولت تازه ژاپن با پیروی از آمریکا و فرانسه، به منظور کاهش بدهی هنگفت این کشور، احتمالا مالیات شهروندان ثروتمندش را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت شینزو آبه، اول وزیر ژاپن، در حال حاضر قانونی را برای افزایش مالیات بر درآمد اشخاص ثروتمند در دست بررسی دارد. این قانون قرار است ماه جاری در نشست احزاب تشکیل دهنده دولت تازه ژاپن رسما اعلام شود.

در ژاپن برخلاف آمریکا مخالفت عمومی کمتری در میان احزاب اصلی این کشور نسبت به افزایش مالیات وجود دارد و محرکهای اقتصادی بیشتر بواسطه افزایش هزینه به جای افزایش مالیات اجرا می شوند.

افزایش مالیات پیشنهاد شده برای ثروتمندان ژاپنی اندک بوده و این افزایش که از سال ۲۰۲۲ آغاز می گردد، ۲۰۰ میلیارد ین (حدود ۲٫۳ میلیارد دلار) درآمد در سال به همراه خواهد داشت اما این رقم در مقایسه با میزان کسری سالانه ژاپن که به بیش از ۴۰ تریلیون ین می رسد، بسیار اندک محسوب می گردد. با اینهمه دولت ژاپن امیدوار است این اقدام به کاهش نگرانی عمومی نسبت به بدهی بالای ملی کمک کند.

به گفته مقامات ژاپنی، نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان احتمالا از ۴۰ به ۴۵ درصد افزایش می یابد در حالیکه این افزایش در آمریکا از ۳۵ به ۳۹٫۶ درصد و در فرانسه از ۴۵ به ۷۵ درصد بوده است.

احزاب حاکم هنوز در مورد اینکه چه میزان درآمدی مشمول افزایش مالیات می گردد، تصمیم نگرفته اند. در حال حاضر مالیات ۴۰ درصد به اشخاصی تعلق می گیرد که بیش از ۱۸ میلیون ین درآمد (۲۰۰ هزار دلار) دارند. در حالیکه در آمریکا نرخ مالیاتی بالا برای درآمدهای بالای ۴۵۰ هزار دلار است.

به گزارش وال استریت ژورنال، نرخ مالیات بر درآمد ثروتمندان در ژاپن در دهه ۱۹۶۰ به نرخ بالای ۷۵ درصد می رسید اما این نرخ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دنبال کاهش مالیاتها در کشورهای توسعه یافته، به تدریج کاهش یافت.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.