مانند یک کارآفرین فکر کنید

۱۰م دیماه ،

مؤسسات،‌ سازمان‌ها،‌ واحدهای تجاری و رسانه‌ها، همواره این سوال را می‌پرسند : چه چیز یک کارآفرین را کارآفرین کرده است؟

مؤسسات،‌ سازمان‌ها،‌ واحدهای تجاری و رسانه‌ها، همواره این سوال را می‌پرسند : چه چیز یک کارآفرین را کارآفرین کرده است؟
شخصی که با موفقیت دست به ایجاد یک کسب و کار زده و پس از آغاز در آن پیشرفت کرده چه خصوصیات ویژه‌ای دارد؟ پاسخ‌های متفاوتی به این سوال داده شده است. بعضی بر این باورند که نمی‌توان کارآفرینی را آموزش داده بعضی دیگر با آنها مخالفند. عده‌ای می‌گویند که یک کارآفرین ذاتاً‌ کارآفرین است. بعضی دیگر مهارت‌های آن را اکتسابی می‌دانند. بعضی دیگر می‌گویند که کارآفرینان هنرمندند. اما گروهی آنان را دانشمند می‌خوانند عده‌ای آنها را با این صفات توصیف می‌کنند : احساس،‌ رهبری،‌ هشیاری ذهن،‌ تمرکز، منظم،‌ با جذبه، وسواسی،‌ سخت‌گیر و خشک،‌ بعضی از کارشناسان آنها را اشخاصی می‌دانند که وسواسی – اجباری می باشند و گروهی از آنان کار آفرینان را برون گرا می‌خوانند. مخالفان این گروه آنها را برون گرا می‌نامند. بعضی اشخاص بر این عقیده‌اند که آنها از ریسک کردن نمی‌ترسند و عده‌ای در تضاد با این گروه بر این عقیده‌اند که آنها بسیار هم محتاطند.
حقیقت این است که این صفات ویژگی‌های کارآفرینان را بیان می‌کند اما این ویژگی‌ها در مورد تمامی آنها صدق نمی‌کند. تمامی کارآفرینان یک ویژگی بنیادی،‌ یک خصوصیت و کیفیت اصلی،‌ یک مهارت پایه و یک علاقه مشترک دارند که بدون آنها هرگز نخواهند توانست به موفقیت دست پیدا کنند. کارآفرینان دنیا را به چشم یک سیستم یک پارچه می‌نگرند و از این رو به همین صورت نیز فکر می‌کنند. آنها تفکری سیستماتیک دارند. حال باید دریابیم که این نوع تفکر چگونه تفکری است؟ و کسی که این طور تفکری دارد دارای چه ویژگی‌هایی است : این چنین کارآفرینی همه چیز را به صورت یک کل واحد می‌بیند و به یگانگی اجزاء آن توجه می‌کند. او این‌طور در نظر می‌گیرد که تمامی اجزای این کل با یکدیگر ادغام شده‌اند و آن را به صورت یک «سیستم» واحد در نظر دارد. یک متفکر سیستماتیک :
– از حد محیط و دنیا فراتر می‌رود تا بتواند آن را تغییر دهد.
– این متفکر به جای این که مثل یک مهندس با ابزار روزمره کار کند،‌ به ابتکار و اختراع دست می‌زند.
– این کار آفرین در همه چیز یک هدف می‌بیند و کل سیستم را به عنوان تحقق این حقیقت این است که این صفات ویژگی‌های بعضی کارآفرینان را بیان می‌کند اما این ویژگی‌ها در مورد تمامی آنها صدق نمی‌کند. تماس کارآفرینان یک ویژگی بنیادی،‌ یک خصوصیت و کیفیت اصلی،‌ یک مهارت پایه و یک علاقه مشترک دارند که بدون آنها هرگز نخواهند توانست به موفقیت دست پیدا کنند. کارآفرینان دنیا را به چشم یک سیستم یکپارچه می‌نگرند و از این رو به همین صورت نیز فکر می‌کنند. آنها تفکری سیستماتیک دارند. حال باید دریابیم که این نوع تفکر چگونه تفکری است؟ و کسی که این طور تفکری دارد دارای چه ویژگی‌هایی است : این چنین کارآفرینی همه چیز را به صورت یک کل واحد می‌بیند و به یگانگی اجزاء آن توجه می‌کند. او این طور در نظر می‌گیرد که تمامی اجزای این کل با یکدیگر ادغام شده‌اند و آن را به صورت یک «سیستم» واحد در نظر دارد. یک متفکر سیستماتیک :
– از حد محیط و دنیا فراتر می‌رود تا بتواند آن را تغییر دهد.
– این متفکر به جای این که مثل یک مهندس با ابزار روزمره کار کند،‌ به ابتکار و اختراع دست ‌می‌زند.
– این کارآفرین در همه چیز یک هدف می‌بیند و کل سیستم را به عنوان تحقق این هدف در نظر خود مجسم می‌کند.
– در هر چیز معنایی را جستجو می‌کند و اگر معنایی را نیابد،‌ آن قدر موضوع را پیگیری می‌کند تا معنی نهفته در آن برایش روشن شود.
– تمامی معنای اجزا را تحت نفوذ خود دارد.
تمامی کارآفرینان بزرگ از چنین تفکری برخوردارند. کسب و کار شما شامل گروهی از اشخاص نیست که مشغول کارند بلکه سیستمی است که توسط این اشخاص به راه انداخته می‌شود یا حداقل باید این طور باشد. سیستم‌ها کار را انجام می‌دهند و اشخاص این سیستم را به راه می‌اندازند. کسب و کار شما نباید به کارمندانتان وابسته باشد بلکه باید به کل سیستم و اجزای آن به صورت یک کل واحد تکیه کند. تفکر سیستماتیک شما را آزاد می‌کند. وقتی که سیستمی واحد در کار نباشد، کسب و کارتان به شما و اشخاصی که برایتان کار می‌کنند وابسته خواهد بود. اگر شما یا کارمندانتان برای مدتی کوتاه از کار دست بکشید، هرج و مرج و بی‌نظمی در کار پدید می‌آید. اما اگر سیستم به عنوان یک کل واحد به خودش وابسته باشد و بر شخص خاصی تکیه نکند،‌ در غیاب شما هر کسی می‌تواند آن را اداره کند. و در کارتان سیستم درستی وضع کرده باشید حتی می‌توانید ناگهان به یک تعطیلات سه ماهه بروید و کمترین صدمه‌ای به کسب و کارتان نخواهد رسید. اگر سیستم را درست تدوین کنید،‌ حتی اشخاص کلیدی شرکت نیز می‌توانند به یکباره شما را ترک کنند و به سادگی می‌توان اشخاص دیگری را به جای آنها جایگزین کرد. اگر کار درست پیش نرفت،‌ به جای این که اشخاص و کارمندان را متهم کنید، خواهید توانست به سادگی کارها را رفع و رجوع کنید. اگر فرصت‌ها و موقعیت‌های جدیدی پیش آمد قادرید سیستم جدیدی تدوین کنید یا سیستم موجود را با تغییرات هماهنگ کنید. اگر از این روش پیروی کنید، می‌توانید بسته به خواست خود هر روز کار کنید یا اگر نخواستید چند روز در هفته سر کار بروید چون سیستم به خودی خود کارها را انجام خواهد داد. تفکر سیستماتیک در حقیقت راز اصلی موفقیت کارآفرینان است. تمام کسانی که آرزوی موفقیت در کارآفرینی را در سر دارند باید نحوه این تفکر را بیاموزند. یا به عبارت دیگر باید به مسائل به عنوان یک کل واحد نگاه کرده و دیدگاهشان را قدری فراتر از محیط و دنیا بسط دهند. یا در یک کلمه : دنیای آنها،‌ دنیای ما، همه دنیا.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.