ماهیت “مارلبرو” برای ما مشخص نیست

نوشته شده در تاریخ ۰۴/آذر/ – ۰۸:۴۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نبود متولی مشخص در واردات سیگار موجب شده‌است که نمایندگی‌ شرکت‌های خارجی خود را با قوانین ایران وفق ندهند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه سیگار همیشه از بحث برانگیز‌ترین محصولات وارداتی به کشور بوده‌است، اظهار کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از سیگار خارجی موجود در بازار کشور، قاچاق است و مساله واردات غیرقانونی سیگار به دلیل نبود یک متولی مشخص و سیاست واحد، دائما توسط افراد سودجو گسترش و توسعه می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر سیگار قاچاقی که به کشور وارد می‌شود، بخش زیادی از سیگارهای ترانزیت به کشورهای دیگر نیز از خاک ایران منتقل می‌شود که در این حین به بازار داخلی نیز ورود پیدا می‌کند.

مالکی با اشاره به برخی خبر‌ها مبنی بر اعطای مجوز تاسیس کارخانه سیگار مارلبرو در ایران گفت: من نمی‌توانم چنین خبری را تایید یا تکذیب کنم، اما آنچه می‌دانم این است که ماهیت شرکت مذکور برای کشورمان مشخص نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برند کارخانه مارلبرو متعلق به یک شرکت صهیونیستی است، گفت: ممکن است باشد یا نباشد، ولی به هر حال بیشتر شرکت‌های تولید سیگار خارجی با اهداف سیاسی وارد کشور می‌شوند و در ایران فعالیت می‌کنند.

به گفته مالکی، سود بسیار بالای شرکت‌های تولید سیگار در جهان موجب شده که همیشه جریانات مشکوکی پشت سر این کارخانجات و عوامل تولیدکننده آن وجود داشته باشد.

رئیس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به بالا بودن تولید داخلی سیگار در کشور، گفت: از آنجا که در دولت‌های گذشته سیاست مشخصی برای تولید و تامین بازار سیگار در کشور وجود نداشته‌است، هیچ‌گاه در مورد نیاز واقعی بازار ایران به سیگار مطالعه کار‌شناسی نشده و دقیقا مشخص نیست که با وجود تولید داخلی سیگار آیا نیازی به واردات و یا اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای تاسیس کارخانه سیگار غیر ایرانی وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: در پایان دولت دهم مشکلات مربوط به تولید و مدیریت واردات سیگار به اوج خود رسید و در خصوص اینکه شرکت دخانیات ایران باید زیر مجموعه کدام وزارتخانه قرار بگیرد نیز اتفاق نظر وجود نداشت.

مالکی با اشاره به اینکه شرکت مارلبرو در زمان تصدی وی بر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز برای دریافت مجوز تاسیس کارخانه در ایران درخواست داده بود، تصریح کرد: در آن زمان ما با اعطای این مجوز موافقت نکردیم، چون بر این باور بودیم که باید در مورد شرکتی که قصد سرمایه‌گذاری در داخل کشور دارد، شناخت کافی داشته باشیم تا بر اساس آگاهی و شناخت، زمینه فعالیت آن شرکت را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.