مجموعه مستند ‘انقلاب های بدون مرز’ رونمایی می شود

به گزارش روز چهاشنبه ایرنا، ‘مرتضی شعبانی’ تهیه کننده مجموعه مستند ‘انقلاب های بدون مرز’ گفت: این مراسم در تالار سوره حوزه هنری برگزار و در آن از ۱۳ برنامه مستند تلویزیونی و پنج نماهنگ با محتوای بیداری اسلامی رونمایی می­شود.

وی افزود: برگزارکنندگان این مراسم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شبکه یک سیما و موسسه فرهنگی ‘بیان رسانه گستر’ هستند؛ سه نهادی که تحقیق تا پخش این مجموعه را تدارک دیده اند.

شعبانی ادامه داد: محتوای کلی این برنامه­ها به ریشه­یابی و ماهیت خیزش­های انقلابی یک و نیم ساله اخیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می­پردازد و تحولات مربوط به کشورهای مصر (دو برنامه)، تونس (دو برنامه). بحرین (یک برنامه)، لیبی (یک برنامه)، یمن (یک برنامه)، تحولات مربوط به فلسطین و رژیم صهیونیستی و نسبت آن با موضوع بیداری اسلامی (یک برنامه) و کلیت مجرای بیداری اسلامی (چهار برنامه) می پردازد؛ همچنین یک برنامه ویژه با عنوان ‘رویای آمریکایی’ هم به ماجرای جنبش وال استریت در ایالات متحده پرداخته است و مسایل و مشکلات جامعه آمریکا در حوزه سیاست و اقتصاد را ارزیابی می کند.

وی درباره آیین رونمایی از این مجموعه مستند نیز توضیح داد که علاوه بر سخنرانی مسوولان، مستند ‘بحرین، انقلاب فراموش ­شده’ برای حاضران پخش خواهد شد.

تهیه کننده مستند ‘انقلاب های بدون مرز’ با اشاره به انتخاب و پخش مستند ‘بحرین، انقلاب فراموش­ شده’ اظهار داشت: انتخاب این قسمت از مجموعه مزیت کیفی یا ساختاری­ ویژه­ای نسبت به دیگر برنامه­ها ندارد و فقط به خاطر مظلومیت بیشتر مردم بحرین و سکوت خبری بی­رحمانه پیرامون آن است.

به گفته شعبانی، سابقه اندیشه بیداری در بحرین به بیش از چهل سال قبل برمی­گردد، اما به دلایل مختلف، از جمله بی­توجهی به مطالبات مردمی از ناحیه سردمداران این کشور و همچنین سکوت خبری ناعادلانه پیرامون آن، انعکاس خبری لازم و درخوری نداشته است. با ساخت این مستند و همچنین انتخاب آن در ویترین یک مراسم نمادین، خواسته­ایم در هیات اقدامی هرچند کوچک، به لزوم رعایت و جبران این کوتاهی تاریخی اشاره کنیم.

این تهیه کننده تلویزیونی خاطر نشان کرد که موسسه بیان رسانه گستر در تدارک ترجمه و آماده سازی این مجموعه برای پخش همزمان آن از آنتن برخی شبکه­های داخلی و خارجی نیز هست.

به گفته شعبانی، عموم این برنامه­ها را کارگردانان ایرانی ساخته­اند اما بدیهی است به ضرورت از کمک و مساعدت برخی همکاران در کشورهای لبنان، مصر، لیبی و تونس هم بهره ­مند بوده­اند. سیدروح­الله حسینی، دکتر شمص، سیداحسان اصغرزاده و سعید صادقی از جمله کارگردانان برنامه­های مستند و عبدالستار کاکایی و صادق شادی از جمله کارگردانان نماهنگ­های این مجموعه بوده­اند.

وی افزود: این مستندها ساختاری ترکیبی دارند و در آنها از گفت­گو، روایت راوی و تصاویر آرشیوی استفاده شده است. در برخی برنامه­ها از اندیشمندان و نخبگان فرهنگ و سیاست بین­المللی، از جمله نخبگان و شخصیت­های مدعو در دو همایش بزرگ ‘بیداری اسلامی’ و ‘جوانان و بیداری اسلامی’ گفت­وگو شده است.

مجموعه مستند ۱۲ قسمتی ‘انقلاب های بدون مرز’ کاری از گروه حماسه و دفاع شبکه یک سیما با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که پخش آن از یک روز پس از مراسم رونمایی، یعنی یازدهم تیر ماه، و به صورت هفتگی از شبکه یک سیما آغاز می شود و روزهای یکشنبه پس از بخش خبری ساعت ۱۹ و تکرار آن در روزهای جمعه، پس از بخش خبری ساعت ۱۴ خواهد بود.

فراهنگ ** ۲۰۲۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۰۶۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.