محبت و توجه، ضروری ترین نیازهای سالمندان است

یک متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر احترام و کرامت سالمندان، گفت: از ضروری ترین نیازهای سالمندان، محبت و توجه است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از وبدا،استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن اشاره به سالمندان و حقوق آنان اظهارداشت: سالمندان از جمله گروه‌های آسیب پذیر اجتماع محسوب می‌شوند که به جهت شرایط جسمانی و روحی خاصی که در آن به سر می‌برند، غالبا از دستیابی به حقوق و آزادی‌هایشان محروم می‌مانند و خواسته یا ناخواسته در معرض نقض حقوق و آزادی‌ها قرار می‌گیرند.

محمود وکیلی ادامه داد: با وجود این که مطابق اصل کرامت، اصل برابری و اصل عدم تبعیض که در نظام بین المللی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده‌اند، هیچ تمایزی بین اشخاص سالمند با سایر افراد در بهره مندی از حقوق و آزادی‌ها نبوده و تمامی آحاد انسانی دارای کرامت بوده و نزد قانون با یکدیگر برابرند و نباید هیچ گونه تبعیضی نسبت به آنان روا داشته شود، اما در مرحله عمل، نگاه به وضعیت اجتماعی سالمندان، نشان می‌دهد که بسیاری از حقوق آنها تحت تأثیر وضعیت خاصشان نادیده گرفته شده و تمایز و تبعیض آشکاری علیه آنان در بسیاری از ابعاد روا داشته می‌شود.

وی با بیان این مطلب که سالمندی موهبتی الهی است، تصریح کرد: سالمند اگر چه خسته راه است، ولی تجربه پربهایش، از بزرگ ترین گنجینه هاست.

وکیلی با بیان این مطلب که در روایات، سالمندی جلوه ای از نور الهی دانسته شده است، خاطرنشان ساخت: شایسته است فرزندان و افراد خانواده، بنا برسفارش قرآن کریم و پیشوایان دینی، سالمند را در جایگاه واقعی اش، یعنی «خانواده» نگهداری کنند. قدرشناسی از سالمندان، همان رفتار درست و محترمانه، و شناخت نیازهای روحی آنان است.

این استادیار گروه پزشکی اجتماعی یادآورشد: از ضروری ترین نیازهای سالمندان، محبت و توجه است. هر قدر آنها از نظر مادی بی نیاز باشند، ولی نباید نیاز به محبت و توجه به ایشان را نادیده گرفت. قدرشناسی به صورت احترام یا سخن گفتن از روی مهر، مشاوره با آنان در امور مختلف زندگی، برطرف ساختن مشکلات ایشان و نیز در مواردی با مقدم داشتن آنان برخود بروز می کند.

وکیلی متذکرشد: قرآن کریم، احترام به پدر و مادر را بعد از ایمان به خداوند متعالی قرار داده است زیرا آنان، زحمات زیادی برای فرزندان کشیده اند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.