محدودیت اعزام برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد/ اعزام ۷۲۲ نفر به خارج طی ۸ سال

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

محدودیت اعزام برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد/ اعزام ۷۲۲ نفر به خارج طی ۸ سال

محدودیت اعزام برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد/ اعزام 722 نفر به خارج طی 8 سال

کار اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون مصوب سال ۶۴ به مجلس ارائه و آیین نامه اجرایی آن در سال ۶۸ به تصویب وزیر رسید چنانچه از همان ابتدا میزان شرایط و ضوابط علمی در خصوص مربیان دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد

به گزارش ممتاز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های سازمان امور دانشجویان برگزار شد طی سخنرانی گفت: کار اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون مصوب سال ۶۴ به مجلس ارائه و آیین نامه اجرایی آن در سال ۶۸ به تصویب وزیر رسید چنانچه از همان ابتدا میزان شرایط و ضوابط علمی در خصوص مربیان دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

وی افزود: در دوره قبل یعنی در سال ۸۵ دستورالعملی تنظیم می‌شود که براساس آن رتبه بندی در سه مرحله ممتاز، المپیادی‌ها و مربیان واجد شرایط علمی بتوانند از طریق فراخوان در بورس خارج شرکت و به دانشگاه خارج اعزام شوند.

چنانچه در این میان اگر داوطلب مستعدی در گوشه‌ای از کشور از نظر علمی سطح خوبی داشت ولی اگر در مسیر شناسایی مراجع قرار نمی‌گرفت نمی‌توانست به خارج اعزام شود.

وی افزود: طی ۸ سال یعنی از سال ۸۵ تا ۹۲ ،۷۲۲ نفر اعزام شدند که حداقل معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد ۱۶ بود چنانچه ۷۳ نفر معدل کارشناسی آنها زیر ۱۴ بود و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد آنها زیر ۱۶ بود بنابراین در این میان با توجه به مشکلات ارزی که وجود داشت بحث تبدیل بورس خارج به داخل مطرح شد و از طریق تبدیل خارج به داخل هزار و ۸۸۴ نفر با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها در مقطع دکتری مشغول تحصیل شدند.

صدیقی در ادامه به بحث بورسیه دانشجویان خارج اشاره کرد و گفت: محدودیت اعزام برای دانشجویان ایرانی وجود ندارد و دانشجویان با بهترین امکانات و روش‌ها به خارج از کشور اعزام می شوند چنانچه هزینه  آنها در خارج از کشور ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان است یعنی هم شهریه و هم مقرری آنها این میزان است.

وی تصریح کرد: در بحث بورس داخل نیز فراخوان جذب در اردیبهشت ماه امسال اعلام شد و در  این میان معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ۱۵ و ۱۷ اعلام شده ظرفیت بورس داخل نیز ۲۰۰ نفر اعلام شد که به سبب اینکه ظرفیت اندک است برای دانشگاه‌های بزرگ مقدر نیست که این امر اعمال شود بنابراین دانشگاه‌های کوچک از بین دانشجویان دکتری بورس می گیرند.

صدیقی در مورد آیین‌نامه مربیان دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: این آیین‌نامه بازنگری شده و شرایط علمی آن پیش بینی شده است چنانچه متقاضیان با داشتن یک سابقه خدمات و سن مشخص می‌توانند مربیان را معرفی کنند هم اکنون این آیین نامه یک تغییر کیفی داشته و منتظر تایید وزیر علوم است.

وی در پایان در خصوص بحث فرصت‌های مطالعاتی اظهار داشت: سیاست ما در بحث فرصت های مطالعاتی توسعه درست است چنانچه در سال قبل ۴۰۰ نفر و امسال ۸۰۰ نفر برای بحث فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماه اعلام شده‌اند و هم اکنون گزارش‌های مثبتی مبنی بر پژوهش و فعالیت درست این اشخاص به ما ارائه شده است.

/۱۱۱/


اخبار ممتاز / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.