محدود شدن عرضه لوازم خانگی در بازار به رغم عدم کاهش تولید

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

چکیده: دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در واکنش به اینکه سبب کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار چیست،جزئی بودن کاهش تولید بعضی لوازم خانگی را مورد اشاره قرار داد و از خبرنگاران خواست تا سبب این مسئله را از بازار بپرسند.

حبیب‌الله انصاری در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی که پرسید با وجود اینکه تولید لوازم خانگی طی نیمه اول سال جاری کاهش چشمگیری نداشته، سبب کاهش عرضه این نوع محصولات به بازار چیست؟ اظهار داشت: این سؤال را باید از بازار پرسید که چرا تلویزیون و لوازم خانگی به میزان تقاضای مردم عرضه نمی‌شود.

وی ادامه داد: تولید انواع یخچال طی نیمه اول امسال به ۵۰۳ هزار دستگاه رسید که در نیمه اول سال پیش این میزان ۵۴۲ هزار دستگاه بود و به این ترتیب، تولید این محصول طی نیمه اول امسال ۷ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: طی ۶ ماهه اول سال پیش ۷۳۲ هزار دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد که در نیمه اول امسال این رقم با کاهش ۱۷ درصدی به ۶۰۶ هزار دستگاه رسیده است.

به گفته انصاری، تولید لباسشویی در نیمه اول سال جاری نیز تنها ۳ درصد کاهش داشته به طوری که از ۴۰۹ هزار دستگاه در نیمه اول سال پیش به ۳۹۷ هزار دستگاه در ۶ ماهه اول امسال رسیده است.

وی در مورد تولید انواع تلویزیون نیز گفت: در نیمه اول امسال ۶۶۲ هزار دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی در کشور تولید شده که تنها ۳ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال پیش نشان می‌دهد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه هیچ تولید‌کننده‌ای به خاطر مشکل نقدینگی تمایلی به انبار نمودن محصولات خود ندارد، افزود: تولید‌کنندگان با آینده‌ مبهمی روبرو می باشند، تولید متوقف نشده ولی کاهش تولید داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال فارس که نمایندگی‌های شرکت‌های داخلی به میزان تقاضا محصولات خود را عرضه نمی‌کنند، سبب این مسئله چیست؟ گفت: بعضی بنکداران لوازم خانگی را می‌خرند ولی در بازار عرضه نمی‌کنند.

خبرنگار فارس پرسید: چرا تولید‌کنندگان به جای عرضه محصولاتشان از طریق نمایندگی‌های فروش خود، این کالاها را به بنکداران عرضه می‌کنند که انصاری در پاسخ به این مسئله از خبرنگاران خواست تا به مرکز توزیع لوازم خانگی یعنی خیابان امین‌حضور مراجعه نمایند.

یکی از خبرنگاران در این نشست ضمن تماس با یکی از عرضه نمایندگان بزرگ لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور از وی در مورد میزان تحویل لوازم خانگی توسط کارخانه‌های داخلی به بازار سوال نمود که این فروشنده با انتقاد از عرضه محدود لوازم خانگی توسط کارخانه‌های داخلی به بازار، گفت: بعد از اعتراضاتی که در مورد نوسان نرخ ارز اتفاق افتاد بعضی کارخانه‌ها عرضه محصولات خود را کمی بهبود دادند ولی باز هم میزان عرضه به اندازه تقاضا نمی باش.

این فروشنده افزود: به عنوان مثال شرکت انتخاب قیمت یخچال فریز مدل ۸۱۰ اسنوا را از ابتدای سال تاکنون ۲۵۰ درصد افزایش داده و قیمت محصولات این گروه به طور متوسط از اول سال تاکنون ۱۵ درصد افزایش یافته است.

انصاری در پاسخ به این مسئله گفت: این یک نمونه از فروشندگان بازار است اما اگر قیمت لوازم خانگی آزاد شود شرکت‌ها با یکدیگر رقابت خواهند نمود و افزایش‌های در این حد را نخواهیم داشت.

وی یکی از دلایل عدم عرضه محصولات به بازار را عدم ثبات قیمت‌ها توسط دولت عنوان نمود.

انصاری با بیان اینکه فولاد، مس و آلومینیوم مواد اولیه اصلی تولید لوازم خانگی می باشند، گفت: قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده و بعضی تولید‌کنندگان مواد اولیه به جای عرضه آن به صنایع داخلی به صادرات این مواد روی آورده‌اند.

وی معتقد است افزایش قیمت مواد اولیه متناسب با رشد نرخ ارز نبوده و بیشتر از آن است.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی در عین حال با بیان اینکه نیاز صنایع لوازم خانگی به مواد اولیه وارداتی کم است، گفت: مواد اولیه به راحتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار نمی گیرد و به همین سبب تولید‌کننده نمی‌داند طی یک یا دو ماه اینده با چه قیمتی در خرید مواد اولیه روبرو خواهد بود در حالی که قیمت‌ها حداقل باید یک ثبات ۶ ماهه داشته باشند.

وی افزایش نرخ ارز را به نفع صادر نمایندگان و بعضی تولید‌کنندگان دانست و گفت: نمی‌توان با وجود افزایش قیمت مواد اولیه از افزایش قیمت محصولات جلوگیری نمود زیرا واحدهای تولیدی با مشکل تأمین نقدینگی روبرو می باشند.

دبیر انجمن لوازم خانگی در پایان از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه لوازم خانگی از ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۵ سالن در اختیار شرکت‌های لوازم خانگی قرار می‌گیرد و تاکنون ۱۴۵ شرکت داخلی و ۱۷ شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، چین، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، هلند، هنگ‌کنگ و امارات برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام نموده‌اند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.