مخالفت صد درصدی اوپک با تحریم نفت ایران/ رایزنی های فشرده وزیر نفت در کاخ ‘هافبورگ’ وین

به گزارش خبرنگار ایرنا از وین، پنجمین همایش بین المللی اوپک با حضور وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و فعالان عرصه انرژی جهان صبح چهارشنبه در کاخ تاریخی

‘هافبورگ’ وین آغاز بکار کرد.

دبیر کل اوپک روز چهارشنبه در آغاز سمینار بین المللی اوپک در وین تصریح کرد که من صددرصد مخالف تحریم نفت ایران هستم و نمی خواهم شاهد تحریم هیچ یک از کشورهای عضو اوپک باشم.

دبیر کل اوپک خاطرنشان کرد: ایران از اعضای موسس اوپک است و این کشور توانایی زیادی برای تولید نفت دارد و امیدوارم این تحریم از طریق گفت وگو لغو شود.

همزمان ‘رافائل رامیرز’ وزیر نفت ونزوئلا نیز ضمن مخالفت با تحریم نفت ایران از طرح موضوع تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در نشست فردای اوپک خبر داد.

یکصدو شصت و یکمین نشست فصلی اوپک در حالی قرار است روز پنجشنبه در وین برگزار شود که بررسی دو موضوع سقف تولید اوپک و همچنین انتخاب دبیرکل جدید را در دستور کار خود دارد.

وزیر نفت ونزوئلا گفت: در جریان نشست اوپک در پشت درهای بسته ما باید درباره همبستگی میان اعضای اوپک بحث و گفت وگو کنیم.

وی افزود: وضع چنین تحریم های یکجانبه ای دخالت در بازارهای آزاد جهانی نفت خام است و عواقب بدی خواهد داشت.

رامیرز همچنین از افزایش عرضه نفت خام تعدادی از کشورهای اوپک حوزه خلیج فارس انتقاد کرد.

عربستان سعودی در ماه اخیر تولید خود را به طور یک جانبه افزایش داده است، به طوری که تولید نفت این کشور در ماه آوریل به رقم روزانه ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود، همچنین کویت و امارات نیز افزایش عرضه داشته اند.

وزیر نفت ونزوئلا تصریح کرد: ما معتقدیم اعضای اوپک در نشست فردا باید سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه را همچنان تثبیت کنند و هم اکنون دلیلی برای افزایش تولید وجود ندارد.

رامیرز همچنین گفت: ما از مازاد عرضه موجود در بازارهای جهانی نفت خام نگران هستیم و در نشست اوپک از کشورهایی که افزایش تولید داشته اند می خواهیم تا این روند را متوقف کنند.

‘هانی عبدالعزیر حسین’ وزیر نفت کویت نیز گفت: نگرانی هایی درباره افزایش تولید اعضا و قیمت های کنونی نفت خام وجود دارد.

وی افزود: اعضای اوپک درباره شرایط کنونی قیمت های جهانی نفت خام و تحولاتی که پس از کاهش بیش از ۲۰ درصدی بهای نفت در حال رخ دادن است، نگران هستند.

** وزیر نفت ایران چه گفت؟

‘رستم قاسمی’ وزیر نفت ایران در پنجمین همایش بین المللی اوپک گفت: ‌تحریم دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک یعنی ایران، موجب نوسان در بارار نفت می شود که به ضرر اقتصاد جهانی است.

قاسمی افزود: ‌استفاده ابزاری از تحریم یا دخالت نظامی در کشورهای صاحب انرژی موجب افزایش بهای نفت و نوسان در بازار آن خواهد شد .

وزیر نفت اظهار داشت: اقتصاد جهان برای دستیابی به ثبات و آرامش، نیازمند عرضه کافی و پایدار انرژی است که این موضوع در سایه تحریم‌های اقتصادی و وجود تهدیدات نظامی، حاصل نمی‌شود.

قاسمی افزود: گفت وگوها و همکاری‌های ما در جهت شناسایی نگرانی‌های متقابل و تلاش برای رسیدن به سیاست‌های مشترک و تعهد نسبت به همکاری و تعامل سازنده، می‌تواند راه را برای شناخت هرچه بیشتر آینده صحنه انرژی جهان، ثبات و توسعه پایدار آن هموار سازد.

وزیر نفت با اشاره به این که در طول سالیان گذشته اوپک با بحران‌های مختلف اقتصادی از جمله بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رو به رو بوده است، افزود: پس از هر بحران، بسیاری از سیاستمداران و حتی بعضی از اقتصاددانان انگشت اتهام را به سوی قیمت نفت و کشورهای تولیدکننده نفت به ویژه کشورهای عضو اوپک گرفته و آنها را مقصر اصلی بحران‌های مذکور قلمداد کرده‌اند.

قاسمی، با بیان این که ریشه اصلی اغلب بحران‌های اقتصادی جهان، سیاست‌های اشتباه پولی، مالی و بانکی بسیاری از کشورهای بزرگ صنعتی بوده است، تصریح کرد: بخش انرژی به ویژه نفت نیروی محرکه اصلی تولید، رشد و توسعه به شمار می‌آید و این بخش، ارتباط گسترده‌ای با دیگر بخش‌های اقتصادی دارد.

از سوی دیگر، ارتباط نزدیکی بین رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی از یک سو و افزایش تقاضا برای انرژی از سوی دیگر وجود دارد.

وی افزود: کشورهای صنعتی طی چند دهه گذشته تلاش‌های فراوانی برای کاهش شدت مصرف انرژی در تولید ناخالص ملی شان به عمل آورده‌اند. همچنین مصرف کنندگان علاوه بر افزایش کارایی و کاهش شدت انرژی در تولید ناخالص ملی‌شان، به متنوع ساختن منابع عرضه آن، با توجه به ملاحظات زیست محیطی و تأمین امنیت عرضه انرژی پرداختند.

قاسمی یادآور شد: با وجود تلاش‌ مصرف کنندگان برای کاهش مصرف انرژی به ویژه نفت، در سال‌های گذشته تحول بزرگی نیز در اقتصاد جهان به علت رشد فزاینده اقتصادی کشورهای در حال توسعه رخ داده است. به عنوان مثال سهم کشورهای در حال توسعه در رشد اقتصادی جهان از ۲۰ درصد در دهه ۹۰ به ۶۵ درصد رسیده است.

وزیر نفت با بررسی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و تاثیر آن بر اعضای اوپک، گفت: این بحران، بازار کالا به خصوص بازار نفت را متأثر ساخت و کشورهای عضو اوپک که منبع اصلی درآمد ملی آنان از محل صادرات و قیمت نفت می‌باشد، نیز از آن به شدت متضرر شدند.

وی افزود: با دخالت دولت‌ها و ارائه بسته‌های مختلف حمایتی پولی و مالی از سوی بسیاری از کشورها، بویژه گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹، بحران اقتصادی مذکور تا حد چشمگیری مهار و با سیاست‌های مناسب اوپک نیز ثبات نسبی بر بازار و قیمت نفت حاکم گردید و در سال ۲۰۱۰ نیز با بهبود اوضاع اقتصاد جهان و افزایش رشد آن تا سطح ۴٫۹ درصد، تقاضا و قیمت کالاها از جمله نفت نیز افزایش یافت.

قاسمی همچنین با اشاره به تحولات اخیز خاورمیانه و شمال آفریقا، تشدید بحران بدهی اروپا و کاهش نسبی رشد اقتصادی جهان، اظهار کرد: بروز بحران‌های سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به ویژه قطع تولید و صادرات نفت لیبی موجب افزایش حق مرغوبیت سیاسی بازار و افزایش قیمت‌های نفت شد، بنابراین روشن است که علاوه بر عملکرد اقتصادی، قیمت نفت به سایر عوامل بویژه عوامل ژئوپلتیک نیز حساس است.

وزیر نفت با اشاره به تاثیر شرایط سیاسی بر بازار نفت نیز گفت: در چنین شرایطی متأسفانه بحث تحریم علیه دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک از سوی اروپا مطرح و مجدداً ریسک سیاسی بازار و دخالت بیشتر بورس‌بازان در بازار نفت تقویت شد که به طور قطع چنین رویکردهای دوگانه و با انگیزه‌های سیاسی به ضرر ثبات بازار نفت و اقتصاد جهان خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: استفاده از ابزارهایی چون تحریم و یا دخالت نظامی مستقیم در کشورهای صاحب منابع انرژی از مسائل مهمی هستند که موجب افزایش بهای نفت و بروز نوسان در بازارهای جهانی می‌شود و دخالت‌های سیاسی روند عرضه و صادرات نفت برخی از تولیدکنندگان را با دشواری همراه می‌کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: ما معتقدیم که اقتصاد جهان برای دستیابی به ثبات و آرامش، نیازمند عرضه کافی و پایدار انرژی است و از طرف دیگر عرضه پایدار انرژی نیازمند ثبات و آرامش سیاسی و ژئوپلتیک است و بی‌تردید در سایه تحریم‌های اقتصادی و وجود تهدیدات نظامی، روند تولید و عرضه نفت، آن گونه که مورد رضایت هر دو گروه تولیدکننده و مصرف کننده است، حاصل نمی‌شود.

قاسمی گفت: در گذشته مصرف کنندگان همواره بر این اصل تأکید داشته‌اند که از نفت نباید به عنوان یک وسیله و ابزار فشار بر دیگر کشورهای استفاده کرد، اما امروزه شاهد آن هستیم که با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تولیدکنندگان، مصرف کنندگان خود به استفاده ابزاری از اهرم نفت روی آورده‌اند و برای دستیابی به اهداف سیاسی خود، محدودیت‌هایی را برای صنعت نفت این کشورها ایجاد کرده‌اند. نتیجه این امر، مواجهه بازارهای جهانی با بی‌ثباتی و در نهایت، ایجاد نوسان در بهای این ماده حیاتی است.

وزیر نفت با اشاره به این که سیاست‌های انرژی مصرف کنندگان نباید صرفاً به مسائلی نظیر جایگزینی، ارتقا کارآیی انرژی و کاهش سهم نفت در سبد انرژی مصرف خانواده‌ها و افزایش درآمد ملی از طریق اعمال مالیات‌های تبعیض‌آمیز علیه سوخت‌های فسیلی بویژه نفت محدود شود، یادآور شد: این سیاست‌ها باید به رفع چالش‌های موجود نظیر چگونگی ایجاد منابع مالی جهت راه‌اندازی پروژه‌های جدید، رفع موانع در زنجیره تولید، حذف تنش‌های سیاسی در مناطق نفت‌خیز، یافتن راه‌ها و ابزار کاهش تأثیرگذاری فعالیت بورس‌بازان از طریق قانونمند کردن این فعالیت‌ها و در نهایت، ایجاد ثبات در بازارهای مالی و نرخ ارز بپردازد.

قاسمی تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است که به جای پافشاری بر سیاست‌های تبعیض‌آمیز و ناعادلانه، به مسائل اساسی‌تر یعنی کاهش تنش‌های ژئوپلتیک، حذف فشارهای سیاسی همچون تحریم و برداشتن تنگناهای اقتصادی موجود، توجه بیشتری معطوف شود.

وزیر نفت افزود: بی تردید، آنچه همه به آن نیازمند دارند، بازگشت به منطق اقتصادی، صلح و ثبات، رعایت حقوق بین‌الملل، تأمین منابع مالی، کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، تسهیل جریان آزاد تکنولوژی به کشورهای تولید کننده و دسترسی بدون مانع این کشورها به بازارهای جهانی است زیرا فقط در این شرایط است که با افزایش ظرفیت‌های پایدار تولید، امنیت بلندمدت انرژی و رشد مناسب اقتصادی حاصل می‌شود.

** سخنرانان دیگر این اجلاس

‘عبدالکریم لعیبی باهض’ وزیر نفت عراق و رئیس دوره ای اوپک، ‘علی النعیمی’ وزیر نفت عربستان سعودی، ‘رافائل رامیرز’ وزیر نفت ونزوئلا، ‘محمد بن ظاعن الهاملی’ وزیر انرژی امارات، ‘خوزه ماریا بوتلهو دی واسنکنسیلوس’ وزیر نفت آنگولا، ‘دیزیانی آلیسون- مادئوکه’ وزیر نفت نیجریه، ‘ویلسون پاستور’ وزیر نفت اکوادور، ‘یوسف یوسفی’ وزیر انرژی و معادن الجزایر، ‘محمد بن صالح الساده’ وزیر صنعت و انرژی قطر، ‘عبدالرحمن بن یزه’ وزیر نفت و گاز لیبی و ‘هانی عبدالعزیر حسین’ وزیر نفت کویت از جمله سخنرانان پنجمین همایش بین المللی اوپک هستند .

همچنین ‘عبدالله سالم البدری’ دبیرکل اوپک، ‘ریلوانو لقمان’ دبیرکل پیشین اوپک و وزیر نفت پیشین نیجریه، ‘گاتر اوتینگر’ کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، ‘عبدالحسین بن علی میرزا’

وزیر نفت و گاز بحرین، ‘جایپال سودینی ردی’ وزیر نفت و گاز هند، ‘الکساندر نوواتک’ وزیر انرژی روسیه، ‘آلن کرین’ معاون ارشد رییس شرکت بیکر هیوجز، ‘کریستوف دو مارژری’ مدیر عامل شرکت توتال، ‘کریستینا فیگیورس’ دبیر اجرایی کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، ‘آلدو فلورس کویروگا’ دبیرکل مجمع جهانی انرژی، ‘رایان لانس’ معاون ارشد رئیس شرکت کونوکوفیلیپس در امور اکتشاف و تولید، ‘مایکل لینچ’ رئیس موسسه استراتژیک انرژی اند اکونومیک ریسرچ، ‘مایکل مسترز’ رئیس هئیت مدیره شرکت بتر مارکتز، ‘برد پیج’ مدیر عامل شرکت کربن کپچر اند استورج اینستیچیوت، ‘پائلو اسکارونی’ مدیر عامل شرکت ایتالیایی انی، ‘لارس تانل’ مدیر عامل موسسه اینترنشنال فاینانس کورپریشن (آی اف سی) بخشی از بانک جهانی، ‘پیتر ووسر’ مدیر عامل شرکت انگلیسی-هلندی شل و ‘ونگ دانگین’ معاون شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) از دیگر سخنرانان نشست اوپک هستند که تا فردا ظهر ادامه دارد.

** رایزنی های وزیر نفت ایران

‘رستم قاسمی’ وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که صبح چهارشنبه برای شرکت در اجلاس اوپک وارد وین شد، در حاشیه پنجمین همایش بین المللی اوپک و در نخستین روز حضور خود در پایتخت اتریش، رایزنی های فشرده خود را با وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در کاخ هافبورگ وین آغاز کرد.

وزیر نفت ایران در دیدار با ‘علی النعیمی’ وزیر نفت عربستان سعودی،بر ضرورت حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک تاکید کرد.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که سطح تولید کنونی نفت اوپک حدود ۳۱ و نیم میلیون بشکه در روز است.

ایران خواستار کاهش این سطح و رعایت سقف تولید توسط اعضای اوپک است.

خبرها حاکی از آن است که به احتمال زیاد وزیران نفت اوپک فردا توصیه خواهند کرد سقف تولید نفت این سازمان همچنان روزانه ۳۰ میلیون بشکه باشد.

وزیر نفت ایران همچنین در حاشیه این اجلاس با ‘رافائل رامیرز’ وزیر نفت ونزوئلا دیدار و گفت وگو کرد.

قاسمی در این دیدار از اظهارات وزیر نفت ونزوئلا در حمایت از ایران و مخالفت با تحریم های نفتی قدردانی کرد.

دیدار و گفت وگو با وزرای نفت عراق و هند نیز در برنامه کار وزیر نفت ایران قرار دارد.

وزرای نفت اوپک قرار است فردا در خصوص سقف تولید اوپک و تعیین دبیرکل جدید این سازمان تصمیم بگیرند.

** تکذیب یک شایعه

در حاشیه این اجلاس در روز چهارشنبه برخی شایع کرده بودند که قرار است نامزد ایران برای پست دبیرکل اوپک به نفع نامزد عراق کنار برود، ولی تیم ایرانی شرکت کننده در اجلاس اوپک این موضوع را رد کرد.

یکی از اعضای هیات ایرانی شرکت کننده در نشست اوپک در وین روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شایعات مطرح شده مبنی بر انصراف ایران از در اختیار گرفتن پست دبیرکلی این سازمان صحت ندارد.

ایران، عراق، عربستان و اکوادور نامزدهای خود را برای پست دبیرکلی اوپک معرفی کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران، ‘غلامحسین نوذری’ وزیر اسبق نفت را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

اروپام ۱۳۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۴۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.