مخالفت مردم اروپا با تحریم ایران زیر فشار قیمت سوخت

یک بنیاد آمریکایی در آلمان طی نظرسنجی اعلام کرد

مخالفت مردم اروپا با تحریم ایران زیر فشار قیمت سوخت

۶۰ درصد اروپایی‌ها با تحریم نفتی ایران مخالف هستند

 

شنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۰۸:۰۰

نتایج نظرسنجی اخیر در پنج کشور اروپایی حاکی از آن است که بیشتر مردم این کشورها مخالف تحریم نفتی ایران هستند.
براساس گزارش پرس‌تی‌وی، در مجموع ۲۱۰۰ بالغ بزرگسال در آلمان، فرانسه، اتریش، سوئد و لهستان در نظرسنجی تلفنی مؤسسه مارشال آلمان که در روزهای ۲۳ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۲ (۴ تا ۷ اردیبهشت ) برگزار شد، شرکت کردند. نتایج این نظرسنجی که روز دوم می ۲۰۱۲ (۱۳ اردیبهشت ) منتشر شده است، نشان می‏دهد ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا با تحریم نفت ایران موافق هستید؟ گفته‏اند که با این تحریم مخالف هستند.
تنها ۳۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با تحریم نفت ایران موافق بوده‏اند و ۴ درصد از سؤال‌شوندگان نیز نظری درباره این موضوع نداشتند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه ۲۰۱۲ در بروکسل دیدار و تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کردند که براساس آن کشورهای عضو این اتحادیه از هر گونه واردات نفت خام از ایران و همکاری تجاری با بانک مرکزی ایران منع شدند. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش نفتی ایران از اول جولای اجرایی خواهد شد، با این حال از هم اکنون زمزمه‏های به تاخیر افتادن آن چنان جدی شده است که در گام اول شرکت‌های بیمه‌گذار انگلیسی به رغم پیشتازی دولت این کشور در اقدامات ضد ایرانی به دنبال راضی کردن اتحادیه اروپا برای تأخیر انداختن شش ماهه زمان آغاز تحریم‏ها هستند.
همچنین روز جمعه نیز خبرگزاری رویترز از قول شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی نفت اروپایی اعلام کرد که مالکان کشتی‏ها می‏ترسند به جهت مخلوط شدن نفت ایران با سایر نفت‌ها در هنگام بارگیری نام شرکت‌های آنها در لیست سیاه شکنندگان تحریم قرار بگیرد. کاترینا استانسل به رویترز گفته است که انواع کشتی‌های مختلف ممکن است مشمول تحریم‌ها شوند چراکه نفتی که آنها بار می‌زنند از مبادی مختلف در بنادر تجاری مخلوط می‏شود.
این درحالی است که تهران پیش‌تر در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا و در اقدامی ضد تحریمی، صادرات نفت خام به شماری از کشورهای اروپایی را متوقف کرد که موج تورمی نفتی را در پی داشت. با این حال پس از مذاکرات استانبول، روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد اما در عین حال روز جمعه آژانس بین‏المللی انرژی اتمی هشدار داد که به رغم کاهش تنش در بازار نفت، جایی برای خشنودی وجود ندارد و مسیر بازار برای بقیه سال به شدت نامطمئن بوده و خطرات ژئوپلیتیک احتمال دارد قیمت نفت را همچنان بالا نگه دارد.
همزمان با خبر‌سازی‌ها در مورد کاهش واردات کشورهای مختلف از ایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که ترکیه در ماه مارس واردات نفت خود از ایران را به شدت افزایش داده است . بر اساس این گزارش، در این ماه صادرات نفت ایران به ترکیه به ۱۷۴/۱ میلیون تن معادل ۲۷۰هزار بشکه در روز رسیده که این میزان ۹۰ درصد بیشتر از ماه مارس ۲۰۱۱ است.
اعزام فرستاده ویژه امریکا به هند
هیلاری کلینتون بعد از سفر بی نتیجه خود به هند از اعزام فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا به هند به منظور گفت‌وگو در مورد کاهش واردات نفت هند از ایران خبر داد.
به گزارش ایندولینک، امریکا یک متخصص ارشد انرژی خود را هفته آینده به هند اعزام خواهد کرد تا در مورد کاهش واردات نفت از ایران با مقامات هندی مذاکره کند.
کارلوس پاسکوال فرستاده ویژه وزارت خارجه امریکا و هماهنگ کننده مسائل انرژی این کشور هفته آینده در رأس یک هیئت متخصص به منظور گفت‌وگو و مذاکره با مقامات هندی در مورد مسئله ایران عازم دهلی نو خواهد شد.
هیلاری کلینتون در این زمینه به سی ان ان گفت: ما در حال همکاری با هند هستیم و راه‌هایی به آنها پیشنهاد کردیم و هفته آینده هماهنگ کننده من این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
این اظهارات کلینتون درحالی مطرح می‌شود که وی در سفر اخیر خود به هند از مقامات هندی خواسته بود میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهند، اما مقامات هندی اعلام کردند که واردات نفت هند از خلیج فارس باید تضمین شود.
براساس این گزارش، اگر چه کلینتون اظهاراتی در مورد کاهش واردات نفت هند از ایران داشت، اما وی خوب می‌داند که اجرای چنین کاری برای هند بسیار مشکل است. دهلی نو که حدود ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و حدود ۱۲ درصد آن از ایران تامین می‌شود اعلام کرده است که به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.