مدیرعامل کانون: جشنواره‌های قصه‌گویی را نقد کنید

چهارشنبه ۱۷ خرداد – ۰۴:۳۱:۰۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که جشنواره‌‌های قصه‌گویی کانون در ۱۵ سال گذشته به بسیاری از اهداف مورد نظر خود دست یافته است اما ارزیابی و نقد جدی آن نیز باید در دستور کار دست‌اندرکاران قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، نشستی به منظور ارایه‌ی نتایج اولیه دو عنوان پژوهش برای بررسی عملکرد چهاردهمین و پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی در تهران برپا شده بود که در بخشی از آن سید صادق رضایی طی سخنانی ضمن قدردانی از مدیر و کارشناسان مدیریت آموزش و پژوهش کانون خواستار مشارکت پژوهش‌گران دانشگاهی و خارج از کانون در این نوع پژوهش‌ها شد تا به گفته‌ی وی نتایج آن به دلیل نوع نگاه نقادانه‌ی پژوهش‌گران بیرونی از دقت بیشتری برخوردار شود.
وی در همین حال به سابقه‌ی اجرای این رویداد فرهنگی نیز اشاره کرد و یادآور شد که در سال ۱۳۷۶ وقتی کانون درصدد اجرای نخستین دوره‌ی این جشنواره بود خیلی‌‌ها قصه‌گویی را دست‌کم می‌گرفتند و تصور می‌کردند که قصه‌گویی نیازی به برگزاری جشنواره ندارد حتی به دبیر آن توصیه می‌کردند که از این کار دست بکشد ولی کانون با استقامت و شجاعت، این مسیر را ادامه داد.
رضایی تاکید کرد که اکنون جشنواره به مرحله‌ای رسیده است که خودش دست به ارزیابی و نقد خودش می‌زند تا از یافته‌های پژوهش‌گران مطلع شود و آنان اگر ببینند که به نتایج آن از سوی مدیران اهمیت داده می‌شود انگیزه‌ی بیشتری برای نقد و تحلیل جشنواره پیدا می‌کنند.
مدیرعامل کانون پیشنهاد کرد که بخش پژوهش به سراغ قصه‌هایی که در این ۱۵ سال از زبان مربیان کانون و شرکت‌کنندگان بازگو شده است برود و ببیند که این قصه‌ها از چه مضامینی برخوردار است.
وی یادآور شد که تمامی مربیان کانون اکنون با نوع نگاه کانون نسبت به خودشان و کودکان و نوجوانان آشنا شده و به رشد لازم رسیده‌اند؛ البته باید فضا و نیازهای مخاطبان را در انتخاب قصه‌های‌شان در نظر بگیرند.
رضایی ادامه داد: وقتی قصه‌های خوب و مناسب شناسایی و بازگو شود آن گاه خواهیم دید که سهم قصه‌های مذهبی و ملی در میان آن‌ها تا چه میزان است به باور ما تمامی آثاری که مربیان ارایه می‌کنند به دلیل پاسخ‌گویی به نیازهای روحی و عاطفی کودکان در شمار آثار مذهبی قرار می‌گیرد.
وی همچنین از مدیران جشنواره خواست تا برنامه‌ریزی بهتری برای حضور بیشتر کودکان و نوجوانان در جشنواره‌ها انجام دهند.
مدیرعامل کانون در پایان به مدیران کانون در استان‌ها پیشنهاد کرد که در هر یک از ۵ منطقه کشور یک استان متولی برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی ویژه‌ای مانند جشنواره یزد یا قصه‌گویی رضوی مازندران شوند.
در این نشست که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار شد ابتدا دکتر فرشته مجیب استاد دانشگاه به طرح موضوع‌های آموزشی پیرامون قصه‌گویی پرداخت و تاکید کرد که باید دست مربی را در انتخاب قصه باز گذاشت چرا که من در همه‌ی این سال‌ها با اثری در حوزه‌ی ادبیات کودک روبرو نشدم که بچه‌ها را به کارهای بد تشویق کند و اگر هم چنین اثری پیدا می‌شد هرگز از آن استفاده نمی‌کردیم.
در این مراسم سید احمد وکیلیان صاحب نظر در عرصه‌ی ادبیات کودک نیز با تاکید بر توجه به مسایل بومی و منطقه‌ای و زمان و مکان بازگویی قصه ها از سوی مربیان گفت که این مهم باعث آشنایی بیشتر مربیان با اقوام و ملل مختلف در جشنواره‌های قصه‌گویی می‌شود و به تحکیم صلح و دوستی و پیوند ملل کمک می‌کند.
بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش کانون نیز در ادامه این نشست یادآور شد که تعریف دقیق اهداف باید بیشتر مورد توجه دست‌اندرکاران قرار بگیرد چرا که مخاطب جشنواره‌ها به صورت عمده بزرگ‌سالان تعیین شده‌اند در حالی که قصه‌گویی خوب، در ارتباط نفس به نفس مربی با کودک و نوجوان شکل می‌گیرد.
وی خواستار مشارکت بیشتر قصه‌گویان در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای جشنواره‌ها شد و گفت: فعال شدن انجمن قصه‌گویان ایران به این مساله کمک شایان توجهی خواهد کرد در عین حال باید به منظور ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه بخش قصه‌گویان آزاد را فعال‌تر کنیم تا قصه‌گویان غیر کانونی هم مشارکت بیشتری در این جشنواره‌ها داشته باشند.
در این نشست، نتایج ارزش‌یابی پژوهش‌گران کانون از دو جشنواره گذشته قصه‌گویی توسط ناهید مظفری کاکاوندی مجری طرح ارزشیابی چهاردهمین و کبری شهودی مجری طرح ارزشیابی پانزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی ارایه شد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زمستان برگزار می‌شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۶۱۶۳۱۰۷۴۹۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.