مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو: ۳۰ درصد مشکلات خودروسازان با رفع تحریم ها حل می شود

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو:
۳۰ درصد مشکلات خودروسازان با رفع تحریم ها حل می شود

ممتازنیوز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاثیر توافقات ژنو در صنایع خودروسازی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با رفع تحریم صنعت خودروی کشور، تنها ۳۰ درصد مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز، هاشم یکه زارع تصریح کرد: به اعتقاد ما ۳۰ درصد مشکلاتی کنونی صنعت خودروسازی کشور به مساله تحریم ها ارتباط دارد اما ۷۰ درصد مابقی آن ناشی از تحریم های داخلی و سوء مدیریت است.
وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور اکنون به یک برنامه استراتژیک نیاز دارد، افزود: باید برای صنعت خودروی یک برنامه پنج ساله تدوین کرد تا براساس آن به سمت خودروساز شدن حرکت کنیم.
یکه زارع با اشاره به موانع ایجاد شده توسط تحریم برای صنعت خودروی کشور گفت: مانع در تامین قطعات نخستین مشکلی بود که صنعت خودرو به واسطه تحریم ها با آن مواجه شد اما ایران خودرو به عنوان یک خودروساز داخلی توانست خود را با این مشکل تطبیق داده و قطعات مورد نیاز خود را تامین کند.
وی ادامه داد: ایران خودرو با داخلی سازی بسیاری از قطعات مورد نیاز، توانست این موضوع را حل کند و یکی از عواملی که این گروه صنعتی توانست تولید خود را افزایش دهد، به همین سبب بوده است.
مدیرعامل ایران خودرو سپس نبود تنوع محصول را یکی دیگر از مشکلات فراروی صنعت خودروی کشور دانست و گفت: رفع تحریم صنایع خودروسازی کشور به طور قطع در ایجاد تنوع محصول تاثیر خواهد گذاشت.
وی در عین حال تصریح کرد: باید تعامل خوبی با خودروسازان معروف دنیا داشته باشیم و در زنجیره جهانی آنها قرار گرفت اما باید دقت کرد این بار کاستی های گذشته را تکرار نکنیم، موضوعی که باعث شد با تحریم دچار مشکلات متعدد شویم.
یکه زارع به ایرنا گفت: در تدوین برنامه استراتژیک اگر یکسری وظایف برای خودروسازان و برای سازمان های مرتبط در خارج از خودروسازی تعریف کنیم تا نحوه کمک آنها به این صنعت مشخص شود و زمانی که همه وظایف خود را بدرستی انجام دهند، آن بخش از تحریم ها که به ما ضرر می زند کارایی بسیار کمتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگر سند استراتژیک تدوین می شد و بانک ها هم با خودروسازان همکاری می کردند ما شاهد پیشرفت در صنعت خودرو بودیم، اضافه کرد: ما باید شریک خارجی داشته باشیم، ولی در کنار این شریک باید متکی به توانایی های خود هم باشیم تا اگر یک روز شریک خارجی ما را تنها گذاشت به اندازه کافی قدرت داشته باشیم.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: در صورت رفع تحریم صنایع خودروسازی و حضور مجدد شرکای خارجی، باید با موضع قوی تری روی محصولاتی که خودمان طراحی می کنیم، حرکت کرد.
یکه زارع سپس در خصوص ادامه همکاری صنایع خودروسازی کشور با شرکای چینی نیز گفت: رویکرد ایران خودرو حرکت در مسیر منافع ملی است و هدف خودروساز شدن و قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازان خارجی و تولید خودروی کیفی است که در این راستا شرکای خارجی اروپایی برای ایران خودرو در اولویت قرار دارد.
یادآوری می شود؛ جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ بامداد امروز در صبح پنجمین روز از مذاکرات به توافقاتی دست یافتند. رفع تحریم صنایع خودروسازی از جمله محورهای توافق است.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.