مدیر عامل راه آهن: کریدور ریلی شرق دریای خزر بزودی بهره برداری می گردد

۱۶اردیبهشت،

به گزارش ایرنا ˈصاحب محمدیˈ روز دوشنبه در یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه در اصفهان افزود: این طرح یکی از مهمترین پروژه های ایران برای گسترش کریدورهای بین المللی ریلی است که از سرخس به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان می رسد.

وی با بیان اینکه این طرح در مجموع شامل حدود یک هزار کیلومتر ریل گذاری است، اظهار کرد: ۱۴۰ کیلومتر از آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۹۰ کیلومتر در ایران قرار دارد.

وی با اشاره به این که این طرح در ترکمنستان در دو قطعه شامل ۴۴۰ و ۲۷۰ کیلومتر تعریف شده است، افزود: قطعه ۲۷۰ کیلومتری آن در ترکمنستان هنوز در دست اجراست که امیدواریم در یک سال آینده این بخش نیز به طور کامل اجرا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از کریدورهای بین المللی مهم را در غرب دریای خزر خواند و گفت: این پروژه دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر، آذربایجان، روسیه، فنلاند و اروپا متصل می کند.

وی افزود: در صورت اجرای این پروژه ۳۰ درصد در هزینه های حمل و نقل کالا صرفه جویی می گردد و این مسافت ۲۵ روز از لحاظ زمانی کاهش می یابد.

محمدی با بیان اینکه روسیه و آذربایجان علاقه بسیاری به پروژه غرب دریای خزر دارند، اظهار کرد: دو قطعه هر کدام با ۱۸۰ کیلومتر مسافت برای این پروژه تعریف شده که در قطعه اول همه پل ها ساخته شده و در حال ریل گذاری است.

وی با اشاره به این که قطعه اول امسال به بهره برداری می رسد، ادامه داد: قطعه دوم نیز در مسیر قزوین-رشت-آستارا در دست اجراست.

وی اظهار کرد: پروژه غرب دریای خزر، کریدور شمال جنوب کشور است و در جابه جایی بسیاری از مواد اولیه و محصولات بین آسیای شرقی، جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه و اروپا تاثیر دارد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از پروژه های ترانزیتی بین المللی را بین ایران، افغانستان و پاکستان برشمرد و بیان کرد: این پروژه با حمایت بانک توسعه آسیایی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه دو مسیر ریلی نیز به سمت عراق تعریف شده است، گفت: یکی از این دو کریدور در جنوب غربی کشور تا شلمچه رسیده است.

محمدی ادامه داد: در صورت اجرای ۳۵ کیلومتر پروژه در خاک عراق، محور ترانزیتی ریلی ایران به بصره، نجف، کربلا، بغداد و پس از آن به سوریه و بندر راذقیه می رسد.

وی گفت: کریدور دوم به سمت عراق، از کرمانشاه به خسروی، خانقین و بغداد است که این کریدور منطقه مرکزی ایران را به مرکز عراق و پس از آن سوریه و لبنان متصل می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کریدوری در جنوب شرق ایران نیز از چابهار تا مشهد و سرخس ایجاد خواهد شد که مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی تصریح کرد: ایجاد کریدور ریلی بین کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان نیز در حال بررسی و مطالعه است.

محمدی از مهمترین پروژه های ریلی در داخل کشور را قطار تهران – تبریز برشمرد و افزود: با راه اندازی این خط ، مسافت بین این دو شهر از ۱۲ ساعت به شش ساعت کاهش می یابد.

وی برقی کردن حمل و نقل ریلی کشور را یکی دیگر از برنامه های مهم راه آهن خواند و اظهار کرد: پروژه مشترکی در این زمینه با همکاری روسیه تعریف شده است.

وی افزود: با اجرای پروژه برقی کردن قطار تبریز-آذرشهر به طول ۵۰ کیلومتر اولین تجربه در این زمینه صورت گرفت و بخشی از صنعت برقی کردن راه آهن در کشورمان بومی سازی شد.

وی با اشاره به اینکه مقرر است چهار هزار کیلومتر از مسیر حمل و نقل ریلی کشور، برقی شود گفت: برقی کردن دو هزار کیلومتر از آن آغاز شده و دو هزار کیلومتر دیگر در حال مطالعه و بررسی است.

وی با بیان این که محدودیت هایی از لحاظ منابع دولتی برای این طرح وجود داشت، ادامه داد: پروژه برقی کردن دو هزار کیلومتر به یک شرکت خصوصی با سرمایه گذاری چهار هزار و ۱۰۰میلیارد تومان واگذار شده است.

به گفته وی با اجرای این پروژه سرعت حرکت قطار به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و شرکت خصوصی مجری آن اجازه بهره برداری از این پروژه را به مدت ۳۹ سال دارد.

محمدی، خصوصی سازی را از جمله دستاورهای ایران در بخش حمل و نقل ریلی برشمرد و گفت: ۱۵ شرکت وابسته به راه آهن کشور و ۲۱ هزار واگن به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر خط در دست اجرا و ۱۳ هزار کیلومتر در دست مطالعه است گفت: با بهره برداری از ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در دست اجرا، ۲۵ هزار کیلومتر خط در شبکه ریلی کشور خواهیم داشت.

وی با بیان این که تا کنون از روش های تازه در صنعت حمل و نقل ریلی مانند برقی کردن و قطارهای سریع السیر غفلت شده است ، اضافه کرد: با توسعه ناوگان ریلی کشور از این روش های نوین نیز استفاده خواهیم کرد.

یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه عضو انجمن بین المللی حمل و نقل ریلی(UIC) روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس روسای راه آهن های ایران، ترکیه، حجاز سوریه، عقبه اردن، حجاز اردن، قطر، عربستان و عمان حضور داشتند.

پ/۷۱۴۸/ ۶۰۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.