مراقب حلیم‌های آلوده باشید

او مشابه این دیگ‌های جوشان را در گاراژی در منطقه گمرک تهران هم دیده و آن وقت بوده است که از دیدن دیگ‌های حلیم در تعویض روغنی و لبنیاتی و میوه‌فروشی و آهنگری هم تعجب نکرده است!‌

دو تا دیگ بزرگ جوشان، حلیم که دور هر دو مگس‌ها می‌گردند، کنار گاوداری بزرگ و توده‌های پهن با بوی ناخوش. محتویات این دو تا دیگ کجا می‌رود؟ سر سفره تهرانی‌ها. باور نمی‌کنید؟ از رئیس اتحادیه کباب و حلیم بپرسید!

حلیم، جزء جدا نشدنی سفره افطار ایرانی‌هاست. گرچه حالا که رمضان نزدیک شده است، در شهرستان‌ها بیشتر مردم یا خودشان حلیم می‌پزند یا کسبه محل‌شان را در حدی می‌شناسند که به درستکاری و پاکیزگی‌شان اعتماد دارند، پایتخت اما آنقدر بزرگ است که نمی‌شود همه کوچه‌پس‌کوچه‌هایش را گشت و مانع فعالیت حلیم‌فروش‌ها و آش‌فروش‌های غیرمجاز شد.

حسین محمدی، رییس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تخلفاتی که در پخت حلیم و آش در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، هشدار می‌دهد که فروش حلیم در واحدهایی مانند قهوه‌خانه‌داران،‌رستوران‌دارها، اغذیه‌فروشی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، ساندویچ‌فروشی‌ها، کله‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی مجاز نیست و این نوع حلیم‌ها معمولا آلوده است و کیفیت مناسبی نیز ندارد.

حلیم‌های کیلویی ۸۰۰ تومان از کجا می‌آید؟

«حلیم نوعی غذای تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را خوب از آب در بیاورد!» محمدی با اشاره به این نکته می‌گوید: به همین دلیل است که این نوع واحدها حلیم را از پخش‌کننده‌های غیرقانونی می‌خرند که از شهرهای اطراف تهران می‌آیند.

این نوع حلیم‌ها، معمولا در مکان‌هایی پخته می‌شود که ممکن است اصول اولیه بهداشت هم در آنها رعایت نشود او نمونه‌های زیادی از این حلیم‌پزی‌ها را به یاد می‌آورد که تصویر آن دو دیگ جوشان حلیم کنار گاوداری هم یکی از آنهاست.

او مشابه این دیگ‌های جوشان را در گاراژی در منطقه گمرک تهران هم دیده و آن وقت بوده است که از دیدن دیگ‌های حلیم در تعویض روغنی و لبنیاتی و میوه‌فروشی و آهنگری هم تعجب نکرده است!‌

محمدی حتی نیسانی با چند دیگ حلیم را به یاد می‌آورد که راننده‌اش می‌گفته حلیم‌ها را از زیرزمینی کثیف در شهر… که در فاصله‌ای سه ـ چهار ساعته از تهران قرار دارد، آورده است تا میان واحدهای صنفی بی‌مجوز پخش کند.

به گفته رییس اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران، حلیم‌فروش‌هایی که مجوز دارند حتی اگر حلیم را با مواد غذایی درجه سه هم بپزند قیمتش کیلویی ۳۰۰۰ تومان می‌شود در حالی که حلیمی که به شکل غیرقانونی در پایتخت پخش می‌شود و در اختیار واحدهای صنفی غیرمجاز قرار می‌گیرد کیلویی ۸۰۰ تومان است.

او درباره این‌که چرا قیمت حلیمی که در واحدهای بی‌مجوز پخته می‌شود، پایین است، تاکید می‌کند: این نوع حلیم‌ها معمولا گوشت ندارد و مخلوطی از آب و آرد و مواد بی‌کیفیت دیگر است.

شکایت کنید تا برخورد شود

پایتخت هم‌اکنون ۲۰۰۰ واحد پروانه‌دار کباب‌فروشی و حلیم‌فروشی دارد و محمدی می‌گوید: صنف حلیم‌فروش‌ها امسال با همکاری وزارت بهداشت قصد دارد با واحدهای بی‌مجوز برخورد کند.

این نکته‌ای است که سیدرضا غلامی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز تاییدش می‌کند و توضیح می‌دهد: وزارت بهداشت، ۵۰۰۰ بازرس مستقر در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور دارد که در طول سال مراکز مختلف را رصد می‌کنند، اما قرار است این نظارت‌ها در طول ماه مبارک رمضان تشدید شود.

به گفته او حداقل شرایطی که بازرسان بهداشت از این مکان‌ها انتظار دارند این است که آب و کاشیکاری داشته باشد، مجهز به سیستم فاضلاب باشد و از مواد غذایی سالم استفاده کند.

هرچند بازرسان وزارت بهداشت قرار است از همه مراکز فروش حلیم و آش در کشور و بخصوص در پایتخت بازدید کنند، غلامی تاکید می‌کند که مردم هم می‌توانند شکایت‌هایشان را از این مراکز از طریق شماره تلفن ۱۴۹۰ به گوش وزارت بهداشت برسانند و مطمئن باشند اگر واحدی متخلف باشد در کمتر از ۲۴ ساعت پلمب می‌شود.

از سوی دیگر اگر حلیم یا آش‌فروشی، محصولش را با قیمتی بیش از قیمت مصوب اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی بفروشد مردم باید با شماره اداره تعزیرات حکومتی یعنی ۱۲۴ تماس بگیرند و جریان را اطلاع بدهند.

بر اساس گزارش اتحادیه کباب و حلیم و پزندگان غذاهای سنتی تهران، در سال جدید تورم باعث شده است قیمت حلیم و آش تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

هم‌اکنون هر کیلو حلیم ساده در پایتخت ۵۰۰۰ تومان و هر پرس ۳۰۰۰ تومان، هر کیلو آش رشته ۳۵۰۰ تومان و هر پرس ۲۵۰۰ تومان، هر کیلو آش شله‌قلمکار ۴۰۰۰ تومان و هر پرس از آن ۳۰۰۰ تومان است.

زولبیا و بامیه با چاشنی نظارت

قرار نیست نظارت بر مواد غذایی ماه رمضان، مختص حلیم باشد. احمدرضا فرسار، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیروز از نظارت کارشناسان بهداشتی بر اماکن غذایی از جمله قنادی‌ها در ماه مبارک رمضان خبر داد.

او توصیه‌هایی بهداشتی نیز برای مردم دارد و می‌گوید: بهتر است مردم سعی کنند به جای زولبیا و بامیه، بیشتر از عسل و خرما استفاده کنند.

به گفته فرسار مردم باید سعی کنند در ایام ماه مبارک و پس از خوردن غذای سحری میوه‌هایی را که به آرامی آب آزاد می‌کند از جمله هندوانه و خربزه را بیشتر مصرف کنند تا در طول روز کمتر تشنه شوند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.