مرحوم عالی نسب اقتصاددان اخلاق‌گرا بود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خوش چهره در مراسم هفتمین سالگرد سید میرمصطفی عالی نسب که عصر روز پنجشنبه در محل موسسه مطالات دین و اقتصاد با حضور جمعی از اقتصاددانان برگزار شد، گفت: مرحوم عالی نسب، یکی از بزرگانی بود که عرصه های تئوریک و تجربی علم اقتصاد را به طور عمیق مورد کنکاش قرار می داد.

وی با بیان اینکه مرحوم عالی نسب مطالب پیچیده را برای مردم ساده عنوان می کرد تا برای همه اقشار جامعه قابل فهم باشد، گفت: در بحث استراتژیک هم بسیار قوی عمل و در هر جامعه ای گروه هدف مناسب با آن جامعه را از منظر اقتصاد سیاسی تحلیل می کرد، ضمن اینکه او راه پیشرفت آن جامعه را بر مبنای یک تئوری تاریخی تبیین می کرد و تاریخ ایران را به خوبی می شناخت.

خوش چهره اضافه کرد: مرحوم عالی نسب مناسبات استراتژیست را هم در محیط ملی و هم در محیط بین المللی به خوبی می شناخت به طوری‌که تهدیدها و فرصت‌ها را به موقع درک می کرد و وارد عمل می شد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم عالی نسب یک بنگاه اقتصادی نمونه داشت، گفت: در این بنگاه اقتصادی مناسبات و روابط انسانی در محیط کار و کارگری را به خوبی تشخیص می داد. به گفته وی، مرحوم عالی نسب در حوزه دیانت و اقتصاد مجتهدی بود که در حوزه اقتصاد اجتهاد می کرد.

خوش چهره با اشاره به اینکه مرحوم عالی نسب به دلیل عقبه اسلامی و دیانتی که داشت، به شدت در مناسبات اسلامی و کارکردها حساس بود، گفت: این انسان بزرگ همواره اخلاق را در مناسبات اقتصادی دخیل می دانست و معتقد بود که هیچ جامعه ای سقوط نمی کند؛ مگر اینکه اخلاق در آن سقوط کند.

عالی نسب به مهندسی و اخلاق اقتصاد معتقد بود

همچنین مهر، یدالله دادگر اقتصاددان نییز در این مراسم گفت: این اندیشمند بزرگ می گوید اقتصاد جمع اخلاق و مهندسی است. بر این اساس، مرحوم عالی نسب هم بر مهندسی اقتصاد و هم بر اخلاق اقتصاد مسلط بود که نیاز جدی جامعه امروز ماست.

به گفته وی، در هر جای دنیا که اخلاق و مهندسی در کنار هم باشند، موفقیت حاصل خواهد شد. این اقتصاددان تصریح کرد: مرحوم عالی نسب کلماتش، رفتارش، عملش، توصیه هایش و برخوردهایش مانند ابر پاییزی حاوی نکات قابل تاملی بود.

وی با بیان اینکه مرحوم عالی نسب ویژگی شهامت و تدبیر را با هم داشت، گفت: شاید خیلی از آدم‌ها شهامت داشته باشند اما فاقد تدبیر باشند و یا خیلی های دیگر تدبیر داشته باشند اما شجاعت کافی را برای طرح مسئله نداشته باشند اما مرحوم عالی نسب کسی بود که هر دو را با هم داشت. دادگر در پایان یادآور شد: جای چنین بزرگمردانی در شرایط فعلی اقتصادی ایران بسیار خالی است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.