مردم مصر خواهان عادی سازی روابط تهران – قاهره هستند

دکتر ‘یسری ابوشادی’ دیپلمات مصری و از کارشناسان مسایل سیاسی این کشور که به عنوان نماینده مصر در اجلاس کارشناسان ارشد جنبش غیرمتعهدها در تهران شرکت کرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: اینکه مصر به مدت سه دهه از داشتن روابط حسنه با کشور مسلمان و قدرتمند ایران محروم باشد، برای مصری ها قابل قبول و توجیه پذیر نیست.

یسری ابوشادی با بیان این که سفر قریب الوقوع ‘محمد مرسی’ رییس جمهوری جدید مصر به تهران نقطه عطفی در روابط تهران-قاهره خواهد بود، گفت: مردم این کشور می خواهند، بدانند که چرا کشورشان با دشمن قدیمی خود یعنی رژیم صهیونیستی که بارها با مصر وارد جنگ شده است، روابط دارد اما ۳۰ سال از روابط با ایران محروم مانده است.

عضو شورای سیاست خارجی مصر به وجود برخی فشارها برای مانع تراشی در مسیر عادی سازی روابط میان ایران و مصر اشاره کرد و یادآور شد: البته فشارهای زیادی روی دولت جدید مصر و شخص رییس جمهوری برای مانع تراشی در مسیر عادی سازی روابط تهران-قاهره وجود دارد اما معقتدم که این فشارها هیچ تاثیری نخواهد داشت چرا که ملت مصر به عنوان تصمیم گیرندگان اصلی در این کشور خواستار عادی سازی روابط هستند.

یسری ابوشادی با اظهارخوش بینی نسبت به دستاوردهای سفر قریب الوقوع محمد مرسی به تهران، تاکید کرد که امیدواریم این سفر به سه دهه روابط سرد ایران و مصر پایان دهد.

** قرارداد صلح قاهره و تل آویو نیازمند تغییرات اساسی است

عضو شورای سیاست خارجی مصر درمورد آخرین وضعیت روابط مصر و رژیم صهیونیستی گفت: قرارداد صلح میان مصر و این رژیم اشغالگر که در زمان حکومت حسنی مبارک امضا شده بود، نیازمند تغییرات اساسی است.

یسری ابوشادی ادامه داد: یکی از بخش های قرارداد صلح مصر و رژیم صهیونیستی مربوط به صحرای سینا است که موجب ایجاد محدودیت هایی برای حضور نظامی مصر در این منطقه و تضعیف میزان حاکمیت دولت مصر بر این منطقه مرزی شده است.

وی تاکید کرد که مطمئنا دولت جدید مصر تغییرات اساسی را در قرارداد صلح با تل آویو ایجاد می کند، این قرارداد موجب شده است تا محدودیت های جدی برای حضور ارتش مصر در صحرای سینا ایجاد شود بطوری که ارتش مصر فقط می تواند تعداد محدودی از سربازان خود را در این منطقه مستقر کند که این امر موجب بروز مسایل ومشکلات زیادی در صحرای سینا از جمله ارتکاب جنایات و جرایم زیادی در این منطقه شده است.

این کارشناس ارشد مسایل سیاسی مصر همچنین گفت: دولت جدید مصر باید موضوع تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشور را در تمام مناطق آن اجرا کند و صحرای سینا باید تحت حاکمیت مطلق مصر باشد.

سیام/ ۱۷۲۳**۱۳۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۶۹۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.